۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

 

حراج گذاشتن ميراث فرهنگی به نام«خصوصی سازی»
راه تازه ای برای غارت ميراث ملی

در اين هفته سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری باز دست به يکی ازعمليات تاريخ زدايي و ضد فرهنگی خود زد. يعنی، موفق شد يک اثر تاريخی 1800 ساله را، که دوره های مختلفی را ـ از دوران ساسانی گرفته تا سلجوقی و صفويه ـ از سر گذرانده، با يک کلک ظاهراً قانونی برای تحويل به بخش خصوصی آماده کند.حال قرار است که اين بنای تاريخی، که پس از عبور از قرن هايي پرتلاطم وديدن مصيبت های طبيعی و انسانی بسيار، تقريباً به سلامت به زمان ما رسيده است، و به گفته ی باستانشناسان از آثار کم نظير ميراث تاريخی ايران بشمارمی رود، به دست سوداگرانی سپرده شود که با آن همان خواهند کرد که با حمام وکيل شيراز و برخی ديگر از مناطق تاريخی خصوصی شده انجام داده اند.اين بنای تاريخی «کاروانسرای دير گچين» نام دارد ـ واقع در کنار جاده ی قم وگرمسار، که در سال 1382 به ثبت ملی رسيده است و، پيش بينی می شده که، با توجه به اهميت تاريخی، قدمت، معماری شکيل و وسعت و زيبايي اش،اکنون که مساله ثبت ميراث جهانی مورد توجه کشورهای دنيا قرار دارد،بتواند به ثبت جهانی نيز برسد. اما در پی کشيدن جاده ی جديد و عريض قم ـ گرمسار، سوداگرانی که هميشه شامه شان برای بوی پول تيز است، به فکر افتاده اند که اين بنا را می توان تبديل به هتلی سودآور کرد و، در نتيجه،دنبال اين نقشه را گرفته اند.اما، از آنجا که، بر اساس قوانين موجود ميراث فرهنگی (حتی در کشور ما)،هيچ دولتی نمی تواند آثار ملی کشور را ـ که جزو نفايس ميراث فرهنگی وتاريخی هستند ـ به فروش رسانده و يا واگذار کند، دولت احمدی نژاد ومعاونت ايشان در سازمان ميراث فرهنگی، برای اين مشکل نيز، که در فرهنگ اصطلاحاتشان با نام «خصوصی سازی» خوانده می شود و، در واقع به حراج گذاشتن ميراث فرهنگی و تاريخی يک سرزمين است، راه حلی پيدا کرده اند که لازم می بينم، قبل از پرداختن به چگونگی اين راه حل، نگاهی سريع داشته باشيم به خود روند «خصوصی سازی ميراث فرهنگی» در ايران.
خصوصی سازی ميراث فرهنگی از کجا شروع شد

فکر واگذاری ميراث فرهنگی در کابينه ی دوم آقای خاتمی مطرح شد و به همين دليل هم سازمان ميراث فرهنگی و سازمان گردشگری را در هم ادغام کردند و آقای حسين مرعشی را بر رآس آن نشاندند تا از طريق اجرای اين طرح، بقول خودشان، منبع درآمد جديدی که می توانست کمتر از درآمد نفت نباشد، بوجود آورند. حتی برخی از مديران وقت سازمان ميراث فرهنگی در بخش خصوصی دست به ايجاد شرکت هایی زدند که بتوانند آثار تاريخی را که دولت آماده واگذاری آنها به بخش خصوصی است، قبل از اينکه به دست غريبه بيافتد خود «بالا بکشند». اما تا بخود بجنبند دوران دوم رياست جمهوری آقای خاتمی به پايان رسيد و آقای احمدی نژاد و معاون فرهنگ دوست اش، آقای اسفنديار رحيم مشاعی، زمام امور مملکت و ميراث تاريخی ملت را به دست گرفتند. آقای رحيم مشايي، در شروع کار خود به عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگی وگردشگری، برای دست گرمی، با همکاری شرکتی خصوصی به نام «شرکت توسعه جهانگردی و ايرانگردی»، به مديريت آقای مهدی جهانگيری، نخست به خصوصی سازی اماکن دولتی پرداختند. ايشان، با اين ادعا که املاک واگذاری در گذشته پولی برای دولت نمی ساخته و هزينه ی نگاه داشت شان با دولت بوده است، برخی از اموال دولتی را با رقم هايي بسيار نازل تر از ارزش آن ها به فروش رساندند. در واقع، آقای جهانگيری، به عنوان واسطه ی اين خريد و فروش ها، اموال را خريده و به شرکت خود اضافه می کردند ـ اماکنی مثل هتل لاله ی يزد، هتل لاله ی چابهار، هتل بين ا لمللی سرعين، و همچنين مجمتع آبدرمانی سبلان، و...برخی از اين اماکن، براساس آنچه که کارمندان و کارگران (بيشتر بيکار شده ی) آن ها بعداً افشا کردند، و دفاتر حساب و کتاب آن ها را هم به شهادت گرفتند، «پولساز بوده و دليلی برای فروش آن ها وجود نداشته است». اما اين برای آقای رحيم مشايي و همراهان شان که صاحب شرکت های خصوصی بودند دليل کافی محسوب نمی شد و کار ادامه يافت.
شرکت توسعه ی «جهانگردی» آقای «جهانگيری» در استان های تهران، لرستان، گلستان، آذربايجان غربی، کهکيلويه، و بوير احمد و خراسان شمالی، و 23 استان ديگر شعبه داشته و هتل صخره ای کندوان، شرکت توسعه ی فن آوری اطلاعات ميراث آريا، شرکت توسعه ی مهمانخانه های پرديسان، شرکت هتل های بين المللی راحت، شرکت سرمايه گذاری پاد، شرکت توسعه ی هتل های شرق ايران و موسسات متعدد ديگری را در اختيار دارد. در اين ميان، دو سال پيش (در دی ماه 1386) آقای رحيم مشايي به ناگهان اعلام داشت که تصميم دارد برخی از بناهای باستانی و تاريخی و فرهنگی را نيز، از طريق همين شرکت خصوصی «توسعه جهانگردی و ايرانگردی» به فروش رسانده و يا به بخش خصوصی واگذار کند. و در همان زمان آقای جهانگيری هم به سمت مشاور در سازمان ميراث استخدام شد تا کارهایش ظاهراً جنبه ی دولتی داشته باشد. (همين جا بگويم که چند ماه پيش، وقتی آحضرات ايات در ارتباط با مساله زنان دف زن قرآن به دست، رحيم مشايي را مورد اعتراض قرار دادند و گفتند که بايد استعفا دهد، اين آقا فداکارانه همه ی تقصيرها را به گردن گرفت و از سمت خويش استعفاداد تا رفيق همراهش جناب مشايي آسيبی نبيند). و، اعلام تصميم رحيم مشايي، مبنی بر واگذار کردن يا فروختن ميراث فرهنگی و تاريخی ملت ايران، و در پی آن، رفت و آمدهای مکرر آقای جهانگيری به پاسارگاد و شنيده شدن زمزمه ی «خصوصی سازی اين محوطه ی تاريخی»، واکنش های شديدی را از سوی فرهنگ دوستان و حقوقدانان در ايران، و بنياد ميراث پاسارگاد و رسانه ها در خارج از ايران بوجود آورد.
آقای محمد علی دادخواه، وکيل دادگستری و يکی از موسسين کانون وکلای ايران و عضو هديت امنای بنياد ميراث پاسارگاد، در نامه ی سرگشاده ای که در سايت کميته نجات پاسارگاد منتشر شد، رسماً اعلام کرد که: «تصمیمات اخیر سازمان، مبنی بر خصوصی سازی اموال و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، قدم نهادن در بیراهه ای است که به جای حل مساله ی نگهداری و حراست از این آثار که جزيي از وظایف قانونی سازمان ميراث است، اموال عمومی و متعلق به ملت را ملک دولت انگاشته و با واگذاری و استفاده و مدیریت آن اموال به بخش خصوصی، که کم از حراج شان نيست، خیال خود را از بابت هر گونه پاسخ گویی و مسئولیت راحت کرده است». ايشان تاکيد کرد که: «این تصمیم علاوه بر مخالفت و مغایرت با نظم عمومی و اخلاق حسنه، به دلایل قانونی زیر، خلاف قوانین و مقررات مملکتی است. نخست آنکه این اموال در زمره ی اموال عمومی است و به صراحت ماده 26 قانون مدنی، دولت آنها را به عنوان مصالح عمومی و منافع ملی در تصرف دارد و قابل تملک خصوصی نیست. دو دیگر آنکه، با توجه به اصل هشتاد و سوم قانون اساسی، بناها و اموال دولتی که از نفایس ملی است، قابل انتقال به غیر نیست مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی؛ آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد. سه دیگر آنکه یادگارهای گرانبهای فرهنگی و تاریخی جزء
میراث مشترک بشری اند و، به موجب ماده 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 15 میثاق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، دولت ها موظف به حراست و حفاظت از آنها هستند». اينگونه يادآوری کردن قوانين موجود درباره ی ميراث فرهنگی به آقای رحيم
مشايي و همراهانش، در واقع، هشداری هم بود به آن هايي که نمی دانستند ميراث فرهنگی و تاريخی (در قوانين داخلی و بين المللی) متعلق به مردم است و حتی دولت هم نمی تواند آن را واگذار کند يا بفروشد مگر اين که مجلس آن را تصويب کند و، تازه، مجلس هم تنها وقتی حق دارد اجازه ی فروش يا واگذاری ميراث مردمان را صادر کند که اين ميراث از نفايس منحصر به فرد
نبوده و، در عين حال، ثابت شده باشد که زيان نگاهداری اين اموال در دست دولت بيشتر از نفعش شان است، يا اين که در خطر نابودی و يا تخريب قرار دارند. و اين دلايل را هم بايد به روشنی در اختيار رسانه ها و عموم مردم
بگذارند. دور زدن قانون و کميته ای برای حذف نفايس ملی اما، از آنجا که آقای رحيم مشايي، و در واقع بيشتر مسئولين حکومت جمهوری اسلامی، تبصره ساختن و قوانين را مخدوش کردن و، به قول خودشان، حلال کردن هر حرامی برايشان آسان است، راه را به سرعت پيدا کردند. بزودی از تشکيل کميته ای خبر شديم به نام «کمیته ی نفايس» که وظيفه اش تشخيص «نفيس بودن»
آثار تاريخی بود و کار واقعی اش خارج کردن نفايس از ليست اشيایی که شامل قوانين می شدند و چون نفيس نبودند می شد از شرشان راحت شد. بلافاصله هم آقای حميد بقايي، معاون آقای رحيم مشايي، «خصوصی سازی ميراث
فرهنگی و تاريخی را يک ضرورت دانست» و بدون اين که دلايل اين ضرورت را توضيح دهد تاکيد کرد که حتی کاوش های باستان شناسی را هم بايد به بخش خصوصی واگذاشت. سه ماه بعد، سازمان ميراث اعلام کرد که کميته به جدا کردن
بناهای غير نفيس از نفيس دست زده و قرار است «غير نفيس» ها را به بخش خصوصی واگذار کنند.
به اين ترتيب، علاوه بر غيرقانونی بودن واگذاری ميراث و دارايي های مردم به بخش خصوصی، اکنون سازمان ميراث فرهنگی دست به يک کار غير قانونی ديگر زده و مشغول آن شد که بناها و آثار و محوطه های ثبت شده را نيز از ليست نفايس ملی خارج کند.
اين بار هم اين عمل حيرت انگيز سازمان ميراث فرهنگی، مدتی موجب برخاستن سر و صداهای اعتراضی شد اما، در مقابل صبر ايوب دولت آقای احمدی نژاد که هميشه بر نشست گرد و خاک ها و قيل و قال ها و فراموشکاری مردم حساب می کند، رفته رفته فروکش کرد.
اما بوجود آوردن کميته ای که کارش حذف نفايس باشد، امری است که در هيچ کشوری، حتی عقب افتاده ترين شان، سابقه نداشته است. دولت ها معمولاً می کوشند تا به ليست آثار تاريخی خودشان که به عنوان آثار نفيس شناخته می شوند اضافه کنند.
چگونه هشت اثر تاريخی و فرهنگی به يغما رفتچند ماه بعد، در فروردين ماه 87، خبرگزاري ايسنا گزارش داد كه کميته ی مزبور هشت اثر تاريخی را از ليست نفايس ملی خط زده و دولت هم آنها را به بخش خصوصی واگذار کرده است. آقای «فريبرز دولتآبادي»، معاون ديگر آقای رحيم مشايي كه رياست اين كميته را برعهده دارد، در همان زمان گفت که براساس قانون، اگر يك بنا يا يك اثر جزو نفايس ملي تشخيص داده شود، نميتوان بهره برداري از آن را به بخش خصوصي واگذار كرد. بنابراين در اين كميته، «رتبه ی نفيس بودن» بنا و امكان يا عدم امكان تغيير كاربري آن مشخص ميشود. همچنين در همان زمان اعلام شد كه قرار است هشت بناي خارج شده از فهرست نفايس ملي در طرح شرکت پرديسان كاربري اقامتي ـ پذيرايي داشته باشند. (طرح «پرديسان» وقتی که سيد محمد بهشتي در پست مديريت سازمان ميراث فرهنگي کشور بود راه اندازي شد. اين طرح به مرمت و احياي بناهاي تاريخي – فرهنگي و تغيير كاربري آن ها اختصاص داشت. ) حال اگر دنبال اين شرکت پرديسان را بگيريم سر و کارمان با کسانی می افتد که در كميته ی تعيين «رتبه ی نفيس بودن» دارايي ها و ميراث فرهنگی ملی عضويت دارند. به قول يکی از فعالين ميراث فرهنگی، اين کميته در واقع موظف است که نفيس ترها را به عنوان غير نفيس آماده تقديم به بخش خصوصی کند.
در آن يک سال پيش حتی کسی توضيح نداد که اين «آثار غير نفيس» تحويل داده شده به بخش خصوصی کدام اند. فقط در جايي، از قول يکی از اعضای کميته ی مزبور، از «حمام سالار» در شهر چلپ اوغلي زنجان نام برده شده و هفت تای ديگر هنوز حتی اسمشان اعلام نشده و معلوم نيست که چه وضعی دارند. حتی معلوم نيست که اين کميته ی فرهنگ ستيز تا به حال چقدر از دارايي ها وميراث مسلم مردمان ما را به بهانه ی نفيس نبودن به سوداگرانی داده است که درکی از فرهنگ و تاريخ ندارند. و ما نمونه ایاز«خصوصی سازی» اين آقايانرا در مورد حمام وکيل شيراز ديده ايم که ـ اگرچه سر و صدايش را زود خواباندند اما هنوز می توان به عکس هايي که قبل از خصوصی شدن و بعد از خصوصی شدن اين حمام وجود دارد مراجعه کرد و در نمايش اين شهادت دهندگان عادل عمق و گستره ی خلاف کاری های سازمان ميراث فرهنگی را گمانه زد.

کاروان سرای دير گچين هم رفت

و بالاخره، در هفته ی گذشته، برملا شد که اعضای کميته تشخيص نفايس! کاروان سرای ديرگچين را هم از فهرست آثار نفايس بيرون کشيده اند تا آن را به دست جماعتی بسپارند که مردم نمی دانند کی هستند و قرار است با آن چه کنند. در واقع، بنظر می رسد که روش کار اين کميته بدين گونه است که ابتدا تجارو هتل داران و سرمايه گذاران جايي را انتخاب می کنند و به اعضای کميته اطلاع می دهند و کميته هم آن را از فهرست نفايس ملی خارج کرده و به دستشان می سپارد. و بعد هم هيچ کسی در هيچ موردی پاسخگوی مردم نيست. طبيعی است که آباد کردن و رسيدگی و مراقبت نمودن از هر نقطه از محوطه های فرهنگي و طبيعی کشور علاوه بر اين که خواست همه ی علاقه مندان ايرانی ميراث های ملی است، مورد توجه هر انسان با فرهنگ، آگاه و باورمند به حقوق بشر در هر گوشه ی جهان نيز هست . اما اين کار نبايد بيرون از نظارت دلسوزانه و جدی مسئولان واقعی ميراث فرهنگی ايران انجام گيرد و يا اسباب سودجويی دستگاه هايی شود که به قيمت تخريب و بی ارزش کردن آثار تاريخی به تجارت می پردازند. برای اين که روشن شود مسئولين سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری کمترين دلسوزی در ارتباط با اين نوع واگذاری ها و خصوصی سازی ها ندارند و خودشان هم می دانند که با اين کار سند ويرانی و نابودی يک اثر تاريخی را صادرکرده اند، ببينيد که چطور حتی حاضر نيستند قهوه خانه و ميهمانخانه های چسبيده به امامزاده ها و مسجدها و مکان های مذهبی را به دست بخش خصوصی بسپارند. اگر اين کار واقعاً، آنگونه که ادعا می کنند، درست بود چرا آستان قدس رضوی، شاه چراغ شيراز و آرامگاه حضرت معصومه در قم و حتی آرامگاه آيت الله خمينی به بخش خصوصی واگذار نمی شود و اين تيشه فقط بر ريشه های آثار قبل از اسلام و يا آثار فرهنگی و غير مذهبی ما فرود می آيد؟ در ارتباط با اين کاروان سرا و سرنوشت تازه اش، آقای اميد علي صادقي، که گويا از افراد مطلع درباره ی اين اثر است، به «خبرگزاری ميراث» گفته است: «طبق مطالعات باستانشناسي، كه اسناد آن هم موجود است، اين اثر يك بناي ساساني است كه در دوره ی اردشير بابكان ساخته شده و "دژ كرت شير" (كرت به معناي ساختن و بنا كردن و شير به معناي اردشير) يا "دير جسين" (جس به معناي گچ) نام داشته است.» اين بنا را امروزه «دير گچين» می خوانند.»
وي يادآورشده است که:« سه عامل وسعت، قدمت و وجود جميع احتياجات مسافران، مانند حمام، دستشويي و مسجد، اين كاروانسرا را از ديگر كاروانسراهاي ايران متمايز كرده و عنوان مادر كاروانسراهاي ايران را براي آن نهاده است».
ايشان اضافه می کنند که: «زمزمه هاي تغيير كاربري كاروانسراي ديرگچين ـ كه باستان شناسان از آن به عنوان نمونهاي نادر در ايران نام ميبرند ـ پس از طرح احداث جاده قم گرمسار، كه از كنار آن گذر مي كرد ـ شنيده شد، اما متقاضيان تغيير كاربري توفيقي براي تصاحب اين بنا حاصل نكرده بودند چرا كه لازمه ی واگذاري ابنيه ی تاريخي به بخش خصوصي نفيس نبودن آن بناست». که اين مشکل هم با سرانگشت تدبير آقای رحيم مشايي و همراهان با انصاف او در سازمان ميراث فرهنگی حل و فصل شده است.
همچنين، باز هم به گفته ی آقای صادقی، «آن چه اين بنا را در كانون توجه سرمايه دارها قرار داده است، واقع شدن آن در مسير قم به گرمسار است بطوريكه جاده ی كويري در حال احداث قم به گرمسار از صد و هشتاد متري اين كاروانسرا مي گذرد. با اتمام اين جاده مسافران چهارده استان با تردد در اين مسير از كنار اين كاروانسرا مي گذرند. از سوي ديگر، كاروانسرا ميانه ی اين جاده قرار دارد يعني چه از قم به گرمسار و چه از گرمسار به طرف قم حركت كنيد از نظر مكاني استراحتگاه بسيار مناسبي است كه مسافران در آنتوقف كنند».و به اين ترتيب کاروان سرای دير گچين هم به همت دولت آقای محمود احمدی نژاد و معاون با فرهنگیش رحيم مشايي از دست ملت ايران رفت. گويا برای اين آقايان هر چيز که نام دولتی داشته باشد به معنای ملک خصوصی خودشان است و نمی دانند که دولتی به معنای ملی است و هر آنچه که دولتی است شرعاً و عرفاً متعلق به مردم يک سرزمين است. هرچند که، از نظر اين ها و براساس قوانين موجود حکومت اسلامی، در جایی که مردمش صغیرند و آنقدر عقل ندارند که درباره ی داشته های خود تصميم بگيرند، هر آن کس که کارگزار ولايت فقيه باشد حق دارد که درباره ی همه چيز آن ها تصميم بگيرد.

 
مرعشي:ميرحسين در مرحله اول پيروز مي شود/ صداوسيما تسليم دولت شده است

سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگار پارسینه در پاسخ به این سئوال که در شرایط فعلی، نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری را چطور پیش بینی می کنید، گفت: میرحسین موسوی در مرحله اول با اقتدار پیروز می شود.

وی افزود: جریان چپ و هوادارانش در کل کشور "توجیه" هستند و برخلاف جریان اصولگرا که در حمایت از احمدی نژاد تردید دارند، کل جریان چپ بر روی میرحسین موسوی اتفاق نظر دارند.

سخنگوی حزب کارگزاران اظهار داشت: جریان چپ نیمی از سیاست ایران است و به همین خاطر اجماع بر روی یک نامزد، از سوی این جریان، کاملا قابل توجه است و نتایج مشخصی را به بار خواهد آورد.

مرعشی با انتقاد از عملکرد سیاسی و انتخاباتی صداوسیما گفت: فکر می کنم صداوسیما در جریان انتخابات ریاست جمهوری،تسلیم اراده دولت نهم شده است و متاسفانه به نظر نمی رسد صداوسیما علاقه ای به برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری داشته باشد.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد:صداوسیما متعلق به همه مردم ایران است و نباید خود را خرج یک دولت کند.


 
حمله‌به غرفه اطلاعات در نمايشگاه كتاب
خبرنگار شهاب‌نیوز در پایان می‌افزاید: حمله عجیب به غرفه روزنامه اطلاعات در حالی است که سيد محمود دعايي مدیر معتدل و میانه‌روی این روزنامه طی هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی از شرایط کشور آشکارا به حمایت از میرحسین موسوی پرداخته و علاوه بر همراهی او در چند سفر انتخاباتی، با اجاره دادن سالن همایش‌های موسسه اطلاعات به ستاد میرحسین نیز موافقت کرده است. این مساله باعث شده که سایت‌های اینترنتی منسوب به دولت به رغم تاکیدات رهبر انقلاب و حتی شخص آقای احمدی‌نژاد، حمله به دعایی را نیز همانند حمله به چهره‌های منتقدی چون میرحسین موسوی، کروبی، هاشمی، خاتمی، مسیح مهاجری، روحانی، قالیباف و... در دستور کار روزانه خود قرار دهند.


موسسه اطلاعات سال‌هاست که به عنوان يکي از بي‌حاشيه‌ترين ناشران در نمايشگاه کتاب تهران حاضر مي‌شود و بسياري به واسطه تخفيف‌هاي ويژه اين نشر به غرفه بزرگ و وسيع اين ناشر سر مي‌زدند. اما سيد محمود دعايي که هميشه مشي معتدلي داشته هم اين روزها نتوانست درگير حاشيه‌هاي پررنگ تر از متن بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي به رياست «محمدحسين صفارهرندي» کارمند سابق روزنامه «کيهان» نشود.

به گزارش اعتماد ملی؛ براساس شنيده‌ها مسوولان موسسه اطلاعات به بررسي انصراف از شرکت در نمايشگاه کتاب مي‌پردازند و ممکن است در اعتراض به برخورد صورت‌گرفته با غرفه اين انتشارات براي اولين بار از حضور در نمايشگاه كناره گيري كنند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در اولين روز افتتاح نمايشگاه و ساعتي پس از تعطيلي، عده‌اي غرفه موسسه اطلاعات را به هم ريختند و خساراتي را به اموال اين موسسه وارد کردند از جمله آنکه کتاب‌ها را پاره کردند و مانيتورهاي نصب شده در غرفه را در وسط راهرو گذاشتند و بي‌اينکه خسارتي به مانيتورها وارد کنند، کنترل مانيتورها را هم روي آنها قرار دادند. اين در حالي است که مسوولان برگزاري نمايشگاه کتاب نسبت به اين اقدام اظهار بي‌اطلاعي کرده‌اند.

با اين حال از سال گذشته و همزمان با اعلام خبري از سوي وزير اطلاعات مبني بر اينکه احتمال بمب‌گذاري از سوي عناصر خرابکار در نمايشگاه کتاب وجود داشت، تيم حفاظت و حراست از نمايشگاه کتاب قوي‌تر از سال‌هاي گذشته شده و نزديکي به زمان انتخابات هم به اين حساسيت‌ها افزوده است. با وجود حاشيه‌هايي همچون جمع‌آوري برخي کتاب‌ها و تعطيلي يک غرفه، تخريب و خرابکاري اتفاق تازه‌اي است که تا پيش از اين براي هيچ ناشري اتفاق نيفتاده است.

کارشناسان معتقدند اين اتفاق در طول 22 دوره نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران بي‌سابقه است. علي‌محمد‌هاشمي، مدير توزيع و مسوول غرفه اين انتشارات در اين باره گفته است: «صبح که به نمايشگاه آمديم مشاهده کرديم که قفسه‌هاي کتاب‌ها ريخته و کتاب‌هاي ما روي زمين است و جلد تعدادي از آنها نيز پاره شده است. همچنين تلويزيون به وسط راهرو انتقال يافته و کنترلش را روي آن گذاشته بودند. به ما گفته شده که بيمه خسارات وارد شده را پرداخت خواهد کرد، ما هنوز نتوانسته‌ايم کارشناس بيمه را بياوريم اما قول پرداخت خسارت به ما داده شده است.»

خبرنگار شهاب‌نیوز در پایان می‌افزاید: حمله عجیب به غرفه روزنامه اطلاعات در حالی است که سيد محمود دعايي مدیر معتدل و میانه‌روی این روزنامه طی هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی از شرایط کشور آشکارا به حمایت از میرحسین موسوی پرداخته و علاوه بر همراهی او در چند سفر انتخاباتی، با اجاره دادن سالن همایش‌های موسسه اطلاعات به ستاد میرحسین نیز موافقت کرده است. این مساله باعث شده که سایت‌های اینترنتی منسوب به دولت به رغم تاکیدات رهبر انقلاب و حتی شخص آقای احمدی‌نژاد، حمله به دعایی را نیز همانند حمله به چهره‌های منتقدی چون میرحسین موسوی، کروبی، هاشمی، خاتمی، مسیح مهاجری، روحانی، قالیباف و... در دستور کار روزانه خود قرار دهند.

 
آغاز به کار چهارمین ستاد انتخاباتی برای کاندیدای بی‌ستاد!

در حالی که نزدیکان و منسوبان رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند که محمود احمدی‌نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری امسال ستاد انتخاباتی نخواهد داشت؛ سومین و چهارمین ستاد انتخاباتی سراسری آقای احمدی‌نژاد نیز امروز چهارشنبه اعلام موجودیت کرد!

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ با آن که برخی از نزدیکان و منسوبان دولت نهم اعلام کرده بودند که محمود احمدی‌نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری امسال ستاد انتخاباتی نخواهد داشت؛ سومین و چهارمین ستادهای انتخاباتی سراسری آقای احمدی‌نژاد نیز اعلام موجودیت کردند.


«ستاد مردمی حامیان جوان دولت اسلامی» و «ستاد انتخاباتي حاميان مردمي احمدي‌نژاد» در حالی امروز چهارشنبه (16 اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کردند که دوم اردیبهشت‌ماه، مجتبی ثمره هاشمی نیز از آغاز به کار «ستاد هماهنگي حمايت مردمي از احمدي نژاد» خبر داده بود. چهار روز قبل یعنی در تاریخ 12 اردیبهشت نیز «ستاد خودجوش مردمي حمايت از محمود احمدي‏نژاد» با نام «ستاد امتداد مهر» با انتشار بيانيه‌ شماره يك خود اعلام موجوديت كرده بود.

راه‌اندازی و اعلام موجودیت این 4 ستاد انتخاباتی سراسری در حالی است که ولي اسماعيلي نماينده حامی دولت در مجلس هشتم دو ماه قبل و پس از دیدار خود با رئیس دولت نهم اعلام کرده بود که «احمدي نژاد قصد تشكيل ستاد انتخاباتي ندارد و ستاد انتخاباتی نخواهد داشت». این مساله به انحای مختلف از سوی اغلب سایت‌های نزدیک به دولت و برخی از چهره‌های حامی دولت نیز مورد تاکید قرار گرفته بود. از جمله آن که علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتي رئیس‌جمهور در تاریخ 26 فروردین 88 در جمع دانشجویان تبریز ادعا کرد که آقای احمدی‌نژاد «در اين دوره از انتخابات ستاد انتخاباتي نخواهد داشت»!

خبرنگار شهاب‌نیوز می‌افزاید: راه‌اندازی این چهار ستاد سراسری در حالی است که اخبار غیررسمی سایت‌ها و روزنامه‌ها نشان می‌دهد حامیان آقای احمدی‌نژاد چندین ستاد انتخاباتی دیگر را نیز به راه انداخته و مصرانه مشغول فعالیت هستند. همزمان با این ستادها که هیچ گاه خبر رسمی و موثقی درباره آن‌ها منتشر نشده؛ فعالیت 24 ساعته صدا و سیما برای تبلیغ «دستاوردهای بی‌سابقه» دولت نهم، فعالیت هنگ رسانه‌ای دولت متشکل از ده‌ها سایت پرهزینه، چندین روزنامه و خبرگزاری از جمله کیهان، ایران، وطن امروز، ایرنا، فارس، برنا، رسالت، رجا، انصار، البرز و...، و همچنین اقدامات جنجال‌سازی نظیر پخش سیب‌زمینی رایگان، پخش پول نقد و ... از دیگر اقداماتی است که نشان می‌دهد دولت نهم همچنان ابزار اصلی خود یعنی «تبلیغات» را از دست نداده است.


اخبار مرتبط:
اعلام موجودیت یک ستاد خودجوش! دیگر در حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد [
اینجا]
آغاز به کار رسمی ستاد انتخاباتی رسمی احمدی‌نژاد [
اینجا]
توضیح جوانفکر درباره هزینه ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد [
اینجا]


 
پاسخ کروبی به اظهارات عجیب فرمانده سپاه درباره بسیج

مهدی کروبی روز شنبه در حاشیه ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری دهم در جمع خبرنگاران حاضر شد و از اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران که فعالیت سیاسی بخشی از نیروی مقاومت بسیج در انتخابات را مجاز دانسته بود؛ انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ کروبی با اشاره به سخنان اخیر فرمانده سپاه ضمن انتقاد از این سخنان گفت: «برادر معزز ما جناب آقای جعفری نکته‌ای گفتند که بسیار برای من تعجب آور است، ایشان بسیج را دو بخش کردند و فرمودند یک بخش بسیج، نیروی نظامی است که حق ندارد در سیاست دخالت کند و بخش ديگر بسیج کار فرهنگی و امداد را برعهده دارد و اشکالی ندارد که در سیاست دخالت کند. این عبارات بسیار تازه است و ظاهرا قرار است روز به روز حرف‌های تازه بشنویم».

دبیرکل حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه بسیجی که زیر نظر فرمانده بسیج است، نیروی مسلح است، ادامه داد: باید به این برادر محترم عرض کنم که بسیج به معنای عام آن 60 درصد رزمندگان و شهدای ما را تشکیل می‌دادند و خود بنده از 48 سال پیش که حتما آقای جعفری کودک بودند، بسیجی بودم بنابراین بسیجی به معنای عام آن را با بسیجی به معنای نیروی نظامی‌اي كه تحت هدایت فرمانده بسیج است نباید اشتباه کرد.

دبيركل حزب اعتماد ملي تصریح کرد: با صراحت و صمیمت می‌گویم ما برای داغ کردن تنور انتخابات نیامدیم، آمده‌ايم انتخاباتی آزاد بدون دخالت بسیج و نیروهای خود‌سر انجام شود ولي پیروزی دست مردم است هم آمده‌ایم پیروز شویم و هم شکست دهیم.

وی با تاکید بر اینکه سخنان اخیر فرمانده بسیج مردم را حساس‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: ما در برابر این گونه سخنان عکس‌العمل نشان خواهیم داد ولی صحنه‌ها را ترک نمی‌کنیم و پیامد این عکس العمل‌ها به عهده برادران محترم است.

دبير كل حزب اعتماد ملي خطاب به فرمانده بسیج گفت: هیچ کس آبروی زیادی ندارد که حضرت مستطاب عالی بیایید و بسیج را تقسیم کنید.

مهدی کروبی در بخش دیگری از اظهارات خود در واكنش به اظهارات نماینده یک خبرگزاری حامی دولت كه سخنان وي درباره سپاه را مورد انتقاد قرار داد، گفت: بنده خودم را عضو سپاه مي‌دانم. قصد تضعيف نهاد سپاه را ندارم ولي وقتي فرمانده سپاه، بسيج را به دو قسمت مي‌كند حتما منظورش راي دادن كه نيست بلكه نگران مي‌شويم كه با توجه به حوادث تلخي كه در انتخابات مجلس هفتم پيش آمد، بخشي وارد كار شود كه سازمان‌يافته باشد و برايش بودجه تعيين شود.

وي با اشاره به اينكه برخي در ميان القا مي‌كنند انتخاب رياست‌جمهوري متاثر از خواست حاكمان است گفت: چنين اظهاراتي اين شائبه‌ها را تقويت مي‌كند و در واقع به تضعيف سپاه و نظام مي‌انجامد.


اخبار مرتبط:
فرمانده سپاه: بخشی از بسیج می‌تواند وارد فعالیت سیاسی شود! [
اینجا]

 

چه خبر از جلسات شورای پول و اعتبار؟

تحریم جلسات کمیسیون اقتصادی دولت توسط مجلس



با وجود گذشت هفت ماه از مصوبه قطعی مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر احیای مجدد شورای پول و اعتبار که به دستور شخص رئیس‌جمهور منحل شده بود و به رغم پیگیری‌های جدی و تذکرات مکرر نمایندگان مجلس؛ دولت نهم همچنان از تشکیل جلسات شورای پول و اعتبار امتناع می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ امتناع دولت از تشکیل جلسات «شورای پول و اعتبار» و مقاومت غیر قابل درک رئیس‌جمهور در مقابل نص صریح قانون در حالی است که قوه مجریه طبق قانون اساسی موظف است در مقابل این مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت تمکین نماید. با این حال؛ خودداری دولت آقای احمدی‌نژاد از تشکیل جلسات شورای پول و اعتبار این سئوال را به وجود می‌آورد که واقعاً ضمانت اجرایی مصوبات مجلس چیست و چگونه می‌توان قانون اساسی را اجرا کرد و دولت را مجاب یا وادار نمود که به قوانین مصوب و رسمی کشور عمل نماید؟! ضمن آن که این سئوال مهم هنوز به قوت خود باقی است که عرصه اداره کشور مگر عرصه «نمی‌خواهم» و «دوست ندارم» است که دولتی به خود اجازه دهد به این عیانی در مقابل قوانین رسمی کشور و مصوبه صریح مجلس و مجمع تشخیص ایستادگی کند و هیچ کس هم نتواند کاری انجام دهد؟!

پیگیری‌های خبرنگار شهاب‌نیوز حاکی از آن است که آخرین جلسه‌ای که كميسيون اقتصادي مجلس برای حل این معضل تشکیل داده نیز به دلیل خودداری رئیس کل بانک مرکزی از شرکت در جلسه، ناکام مانده است. در این جلسه قرار بود هم رئیس کل بانک مرکزی و هم معاونان وی حضور داشته باشند و به این سئوال پاسخ داده شود که واقعاً چرا دولت از اجرای مصوبه مجلس و مجمع تشخیص برای تشکیل جلسات شورای پول و اعتبار خودداری می‌کند؛ که ظاهراً به دلیل امتناع محمود بهمنی از شرکت در این جلسه نتیجه‌ خاصی به دست نیامده است. گفته می‌شود نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از این اقدام بهمنی به شدت ناراحت شده و به وی «تذکر» داده‌اند.

در همین حال، نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس که امتناع دولت از تشکیل جلسات شورای پول و اعتبار را یک «تخلف محرز» می‌دانند، تصمیم به تحریم جلسات كميسون اقتصادي دولت گرفته‌اند. بر این اساس از فردی که به عنوان نماینده مجلس در شورای پول و اعتبار معرفی شده، خواسته شده است از این پس به هیچ وجه در جلسات شوراي پول و اعتباري كه در قالب كميسيون اقتصادي دولت تشكيل مي‌شود، حضور پیدا نکند. با این که این تصمیم را می‌توان اقدامی اعتراضی دانست، اما به نظر نمی‌رسد که اعتراضاتی از این دست نیز بتواند دولت احمدی‌نژاد را مجاب سازد که جلسات مستقل شورای پول و اعتبار را تشکیل داده و اختیارات این نهاد که اکنون به کمیسیون اقتصادی دولت محول شده را به آن باز گرداند.


اخبار مرتبط:
مجمع تشخیص مصلحت تصمیم رئیس‌جمهور را لغو کرد [اینجا]
شکست تلاش نگران‌کننده دولت برای انحلال شوراهای عالی [اینجا]
جلسه ناکام مجلس برای پیگیری احیای شورای پول و اعتبار [اینجا]
احیای بی سر و صدای شورای پول و اعتبار؟ [اینجا]
دولت بازهم شوراي پول و اعتبار را دور زد! [اینجا]


 
لاري: كميته صيانت از آرا حق قانوني است
وي با اشاره به فضاي جامعه نسبت به كانديداهاي احتمالي تصريح كرد: ديروز در غرب مازندران بودم و در نگاه نخست به نظر مي‌آمد فضاي عمومي منطقه به نفع موسوي است ولي آيا اين نگاه مبين فضاي عمومي جامعه بوده و چه تضميني براي باقي ماندن اين فضا تا 22 خرداد وجود دارد، ضمن اينكه گاهي يك شايعه مي‌تواند ذهن‌ها را تغيير دهد.
وزير كشور دوره اصلاحات گفت: تا‌كنون كسي را نديده‌ام كه از رفتار سياسي جريان اصلاح‌طلب در انتخابات نهم دفاع كند و امروز اين حرف زده مي‌شود كاش به جاي تفرقه ميان كانديداها، يك كانديداي واحد داشتيم.

به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوي لاري بعد از ظهر امروز در ديدار با دبيران احزاب اصلاح‌طلب و ستاد انتخاباتي گروه‌هاي اصلاح‌طلب حامي ميرحسين موسوي در دفتر شوراي ائتلاف گروه‌هاي اصلاح‌طلب گيلان، تشكيل ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان براي حمايت از موسوي را ضرورت دانست و افزود: اين امر نشان مي‌دهد كه همه نيروهاي تاثيرگذار پشت سر موسوي هستند.
وي مطلق‌بيني افراد را از مشكلات خواند و اظهار داشت: اگر به جاي خودگرايي، واگرايي داشته باشيم مي‌توانيم به نتيجه برسيم.
موسوي لاري تاكيد كرد: گفتگوهاي درون جبهه‌اي نبايد ما را نسبت به متن جامعه غافل كند و يكي از خطرات اين است كه دچار اشتباه شويم.
وي با اشاره به فضاي جامعه نسبت به كانديداهاي احتمالي تصريح كرد: ديروز در غرب مازندران بودم و در نگاه نخست به نظر مي‌آمد فضاي عمومي منطقه به نفع موسوي است ولي آيا اين نگاه مبين فضاي عمومي جامعه بوده و چه تضميني براي باقي ماندن اين فضا تا 22 خرداد وجود دارد، ضمن اينكه گاهي يك شايعه مي‌تواند ذهن‌ها را تغيير دهد.
عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: تا‌كنون كسي را نديده‌ام كه از رفتار سياسي جريان اصلاح‌طلب در انتخابات نهم دفاع كند و امروز اين حرف زده مي‌شود كاش به جاي تفرقه ميان كانديداها، يك كانديداي واحد داشتيم.
وي هدف ستادهاي موسوي را به نتيجه رساندن اصل مديريت مشترك خواند و گفت: اين امر واقعيتي است كه نبايد از آن دور شد.
موسوي لاري افزود: موسوي در سال 75 نيز كانديداي نخست ما بود و بعد خاتمي مطرح شد و در سال 83 نيز موسوي كانديداي ما شد و اگر آن روز مي‌پذيرفت كه وارد ميدان شود اكنون شرايط بهتر بود.
وي اجماع براي موسوي را بيشتر از خاتمي اعلام كرد و اظهار داشت: موسوي كانديداي مطرح ما است و براي ديگر كانديداهاي اصلاح‌طلب احترام قائل هستيم.
موسوي لاري تصريح كرد: اگر همه با هم باشيم و از ظرفيت‌ها استفاده كنيم، مي‌توانيم موانع را پشت سر بگذاريم.
وزير كشور دوره اصلاحات خاطرنشان كرد: بهره‌گيري از ظرفيت‌ها مي‌تواند موثر باشد هر چند سليقه‌ها متفاوت است ولي در عمل بايد يك مسير با جديت دنبال شود و فرصت زيادي تا 22 خرداد نداريم.
وي با بيان اينكه بايد با همه توان آراي خاموش به صحنه آورده شود، اظهار داشت: نبايد فريب ظواهر را بخوريم و بايد تلاش كنيم تا درصد بيشتري از مردم به كانديداي ما گرايش پيدا كنند.
موسوي لاري تاكيد كرد: مسير جهت‌داري كه انتخاب شده بايد با جديت دنبال شود و فضاي ياس و نااميدي به ما لطمه مي‌زند و بايد رقيب را جدي بگيريم.
عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز با انتقاد از فضاي رسانه‌اي كشور گفت: رسانه ملي، رسانه رسمي ستاد انتخاباتي رقيب شده و همه شبكه‌ها به اضافه شبكه‌هاي استاني سيما و فرستند‌هاي راديويي همه براي جبهه مخالف ما بسيج شدند.
وي ادامه داد: كانديداي اصلاح‌طلبان در سطح ملي حتي يك روزنامه ندارد اما رقيب از همه امكانات عمومي استفاده مي‌كند و جنگ رواني عليه كانديداي اصلاح‌طلبان است.
موسوي لاري در‌باره انتخاب مجريان و ناظران انتخابات تصريح كرد: تركيب مجريان و ناظران انتخابات در همه ادوار گذشته تا حدودي برآيند سليقه‌ها بود ولي هرگز تشكيلات انتخابات «محرم‌سازي» نمي‌شد و اين نشان مي‌دهد كه جريان محرم‌سازي در انتخابات شكل گيري شده است.
وي با اشاره به اينكه هر كانديدا حق دارد يك نماينده امين داشته باشد، اظهار داشت: تشكيل كميته صيانت از آرا در درون ستاد كانديدا براي حق قانوني است و موج رواني عليه كميته صيانت آرا به دليل شكستن فضايي است كه در جامعه وجود دارد.
موسوي لاري بر ضرورت تشكيل كميته صيانت از آرا در استان‌ها تاكيد كرد و گفت: اين كميته بايد تشكيل شود و نمايندگان قوي و آشنا به قانون براي اخذ راي در آن حضور داشته باشند و در صورت هر گونه تخلف برخورد قاطع شود.
وي افزود: بايد از حق مردم دفاع شود تا بتوانيم اين حق را در 22 خرداد به صاحب آن تحويل دهيم.
وزير كشور دوره اصلاحات خاطرنشان كرد: از راه رفته شده در هشت سال اصلاحات شرمنده نيستيم و آن را به عنوان يك نقطه عطف سازندگي در كشور مي‌دانيم.
موسوي لاري پذيرش واقعيت‌ها و حركت در جهت اصلاح كشور را به معناي اصلاح طلبي دانست و تصريح كرد: در جريان اصلاح‌طلبي فكر اصلي آن مخالف افراط‌گري است ولي اين افراط‌گري در متن دولت نهم وجود دارد.
وي ميرحسين موسوي را شخصي فرهيخته و مورد احترام خواند و افزود: مي‌توانيم به عنوان يك كانديدا به موسوي نگاه كنيم.

موسوي لاري با اشاره به كناره‌گيري خاتمي اظهار داشت: خاتمي از صحنه بيرون رفت و باز نمي‌گردد و موسوي تنها كسي است كه مي‌توانيم روي آن حساب كنيم و در گذشت زمان اين پيوند مستحكم‌تر مي‌شود.

 
دو دلیل برکناری عمید زنجانی از دانشگاه تهران
آیت‌الله عمید زنجانی با تشریح دلایل برکناری خود از ریاست دانشگاه تهران گفت: به دو دلیل ریاست دانشگاه تهران از من سلب شد اما من با آخرین توانم دانشگاه تهران را اداره کردم.

آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی در گفت‌وگو با مهر درباره دلایل برکناری خود از ریاست دانشگاه تهران پس از دو سال گفت: دو دلیل ذکر می‌کنم. اعتقاد شخصی من این است که تغییر و نصب مدیران در مجموعه آموزش عالی کشور با وزیر است و این حق قانونی وزیر است که مدیرانی که با آنها بهتر می تواند کار کند را انتخاب کند بنابراین مدتها بود که دکتر زاهدی علاقه مند بود با فرد دیگری همکاری کند و احترام ما را حفظ می‌کردند تا اینکه به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: نکته دوم وضع مزاجی من بود. به رغم مقاومت زیاد، من سال‌ها بود که به نارسایی کلیه مبتلا بودم و پزشکان من را از فعالیتهای زیاد منع کرده بودند اما بر اساس عادت با آخرین توان کار کردم و مسئولیتم را ادامه دادم اما به جایی رسیده بود که دیگر نمی‌شد کار کرد به طوری که پس از دو هفته کناره‌گیری از مسئولیت در دانشگاه، مجبور به دیالیز شدم.

عمید زنجانی ادامه داد: من با آخرین رمقم دانشگاه تهران را اداره می‌کردم لذا با کمال میل و خوشحالی از اینکه یک مدیر لایق به جای من آمده مسئولیت را در دانشگاه تهران ترک کردم.

آیت‌الله عمید زنجانی، از دلایل برکناری خود از ریاست دانشگاه تهران، حساسیت شدید بازنشستگی اساتید در دانشگاه تهران، میزان همکاری با ریاست جدید دانشگاه و مشکلات در راه پژوهش‌های علوم انسانی نیز سخن گفت.

 
دو دلیل برکناری عمید زنجانی از دانشگاه تهران
آیت‌الله عمید زنجانی با تشریح دلایل برکناری خود از ریاست دانشگاه تهران گفت: به دو دلیل ریاست دانشگاه تهران از من سلب شد اما من با آخرین توانم دانشگاه تهران را اداره کردم.

آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی در گفت‌وگو با مهر درباره دلایل برکناری خود از ریاست دانشگاه تهران پس از دو سال گفت: دو دلیل ذکر می‌کنم. اعتقاد شخصی من این است که تغییر و نصب مدیران در مجموعه آموزش عالی کشور با وزیر است و این حق قانونی وزیر است که مدیرانی که با آنها بهتر می تواند کار کند را انتخاب کند بنابراین مدتها بود که دکتر زاهدی علاقه مند بود با فرد دیگری همکاری کند و احترام ما را حفظ می‌کردند تا اینکه به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: نکته دوم وضع مزاجی من بود. به رغم مقاومت زیاد، من سال‌ها بود که به نارسایی کلیه مبتلا بودم و پزشکان من را از فعالیتهای زیاد منع کرده بودند اما بر اساس عادت با آخرین توان کار کردم و مسئولیتم را ادامه دادم اما به جایی رسیده بود که دیگر نمی‌شد کار کرد به طوری که پس از دو هفته کناره‌گیری از مسئولیت در دانشگاه، مجبور به دیالیز شدم.

عمید زنجانی ادامه داد: من با آخرین رمقم دانشگاه تهران را اداره می‌کردم لذا با کمال میل و خوشحالی از اینکه یک مدیر لایق به جای من آمده مسئولیت را در دانشگاه تهران ترک کردم.

آیت‌الله عمید زنجانی، از دلایل برکناری خود از ریاست دانشگاه تهران، حساسیت شدید بازنشستگی اساتید در دانشگاه تهران، میزان همکاری با ریاست جدید دانشگاه و مشکلات در راه پژوهش‌های علوم انسانی نیز سخن گفت.

 
کاريکاتور: اخراجي‌هاي 3 (دولت)

 
پارتي بازي در واگذاري پليس +10
يكي از بينندگان «تابناك» در پيامي نوشت: سال 86 با توجه به اينکه در منطقه ما دفتر پليس +10 نبود، شوراي شهر ما به من گفت که شما که مغازه مناسب و خالي داري، مدرک مهندسي کامپيوتر هم داري براي رفاه حال مردم، يک دفتر پليس +10 راه‌اندازي کن.

با شماره‌اي که در سايت www.epolice.ir گذاشته بودند تماس گرفتم که گفتند سال 87 فراخوان مي‌دهيم. صبر کرديم تا سال 87 که فراخوان دادند. به سايت مراجعه کردم، ديدم در داخل شهر اصفهان هيچ سهميه‌اي اعلام نشده و براي شهرهاي دور و بر هر شهر يک سهميه اعلام شده. با آنها تماس گرفتم و گفتند فقط همين‌هاست که اعلام کرده‌ايم.

هنوز زمان فراخوان تمام نشده بود که شنيدم يک دفتر پليس +10 در منطقه ما تاسيس شده. به آن دفتر مراجعه کردم و با تعجب ديدم درست مي‌گويند. عجيب‌ تر اينکه بعضي از شرايط که پليس در سايتش گذاشته بود براي آن دفتر وجود نداشت. مثلا در خياباني دور از ميدان اصلي بود که بايد پياده 15 دقيقه راه مي‌رفتي و يا با ماشين شخصي خود را به آنجا مي‌رساندي، چون تاکسي يا اتوبوس ندارد. در صورتي که مغازه‌اي که من داشتم تا ميدان اصلي 100 متر فاصله داشت.

حال سوال من از رئيس‌جمهور عدالتخواه اين است که اين عدالت است؟ اين کمک به رفاه مردم است؟

 
کروبی: ورود بسيج به عرصه‌ انتخاب معنا ندارد
دبيركل حزب اعتماد ملي صبح روز شنبه و در پنجمين و آخرين روز ثبت‌نام از داوطلبان با حضور در ستاد انتخابات كشور رسما براي كانديداتوري دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت نام كرد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي پس از ثبت نام در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران و با تاكيد بر اهميت انتخابات در اين دوره اظهار كرد: بسيار مهم است كه اين انتخابات را با انتخابات‌هاي قبلي متفاوت بدانيم. وي خاطرنشان كرد: مهم‌ترين آزمايش و امتحان براي دست‌اندركاران اجرا و نظارت در اين انتخابات به وجود آمده است؛ از آن‌جا كه روساي جمهور قبلي دو دوره رييس‌جمهور بوده‌اند و در دور دوم رقابت‌هاي جدي با آن‌ها صورت نگرفته است، اما اين انتخابات اين چنين نيست و رقابت به شدت جدي است.

وي يادآور شد: دولت فعلي و يا رييس‌جمهور قانونا حق دارد يك دوره ديگر نيز باشد؛ بنابراين چون متولي كار است و امكانات كشور را در اختيار دارد به خصوص وزارت كشور، امتحان بزرگي پيش رو دارد؛ لذا دولت بايد كمال دقت را در اين زمينه داشته باشد.

دبيركل حزب اعتماد ملي با بيان اين‌كه " وزارت كشور بايد بي‌طرفي را رعايت كند" گفت: در اين انتخابات رقابت جدي در پيش داريم؛ همه‌ كانديداها مي‌گويند براي تغيير آمده‌اند تا اوضاع اين‌گونه نماند.

وي در ادامه با تاكيد بر نقش شوراي نگهبان و ناظرين شوراي نگهبان و ضرورت بي‌طرفي آن‌ها در انتخابات خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه بارها برخي اعضاي شوراي نگهبان به خصوص اعضاي موثر آن‌ها حمايت خود را از دولت مطرح كرده‌اند و گرايش‌هاي خود را نشان داده‌اند ـ كه البته از اين جهت نقدي بر آن‌ها نيست ـ بايد در نظر داشت كه نقش آن‌ها در اين انتخابات بسيار حساس است. شوراي نگهبان آزمايش‌هاي سياسي بسيار مهمي دراين مرحله دارد كه چگونه رفتار مي‌كند. بايد توجه كند كه كمال بي‌طرفي را رعايت كند و به تمام معنا دقت كند كه منطبق بر خواست نظام جمهوري اسلامي و صاحبان انقلاب، تنظيم‌كنندگان قانون اساسي و بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي و رهبري باشد.

وي ادامه داد: فلسفه وجودي اين نهاد مبارك و مقدس براي اين است كه در موارد حساس اوضاع را حفظ كند؛ چراكه امتحاني تاكنون پيش‌روي شوراي نگهبان نبوده است. اين بار رقيب جدي ما دولت است و ما هم رقيب جدي او هستيم.

كروبي همچنين با اشاره به سخنان فرمانده‌ سپاه گفت:‌ فرمانده محترم نيروي سپاه، برادر بسيار معزز و محترم جناب آقاي جعفري نكته‌اي گفته كه براي من بسيار تعجب‌آور بود؛ او بسيج را در دو بخش تعريف كرده و فرموده‌اند يك بخش بسيج نيروي نظامي و يا وابسته به نظامي است كه نبايد در انتخابات دخالت كند. اما يك بخش ديگر بسيج بيشتر به امور امداد و يا فرهنگ توجه مي‌كند كه دخالت آن در انتخابات اشكال ندارد. اين عبارت تازه‌اي است،ه گويا قرار است ما هر روز حرف‌هاي بديع و تازه بشنويم.

وي خاطرنشان كرد: ما يك بسيج عمومي داريم كه امام فرمود" افتخار من بسيجي بودن است" مقام معظم رهبري ، آقاي هاشمي و ... همه مي‌گويند بسيجي هستيم. اما آن بسيجي كه زير نظر آقاي جعفري است چه گروهي هستند كه مديريتش با ايشان است، اين گونه حرف‌ها وقتي مديريتش با نيروي مسلح است يعني علامت و نشانه دادن.

وي گفت: به برادر محترم با كمال وادب و احترام عرض مي‌كنيم؛ بسيج به معناي عام كه 60 درصد آن مردم آزاد هستند و 40 درصد براي كل نيروهاي مسلح است مثل سپاه، ارتش ، سرباز و نيروي انتظامي كه موظف بوده به جبهه بروند، چندين هزار نفر اقشار مختلف مردم در جبهه به جنگ رفتند و شهيد شدند آن‌ها هم بسيجي بودند اما امروز جنگ نيست و بسيج زير نظر نيروي مسلح و سپاه است كه افتخار ملت و برآمده از آن است. اين‌ها در اختيار نيروي مسلح‌اند و معنا ندارد وارد عرصه‌ انتخاباتي شوند.

دبيركل حزب اعتماد ملي يادآور شد: من از 48 سال پيش بسيجي بوده‌ام، قطعا آن زمان آقاي جعفري يك كودك بود، اما بايد گفت آن بسيجي كه زير نظر آقاي جعفري است نيروهاي مسلح هستند.

وي تاكيد كرد: ما براي داغ كردن تنور انتخابات نيامده‌ايم، آمده‌ام براي انتخاباتي آزاد و بدون دخالت بسيج و نيروهاي مسلح و يا نيروهاي خودسر. انتخاباتي آزاد كه هركس مي‌آيد براي پيروزي مي‌آيد. اين خط و نشان‌ها را نكشيد، مردم را حساس‌تر مي‌كنيد.

وي تاكيد كرد: اگر كوچكترين تخلفي شود محكم مي‌ايستم و از صحنه بيرون نمي‌روم. عكس‌العمل نشان مي‌دهيم پيامد آن به عهده‌ برادران بزرگوار است كه اوضاع واحوال را مناسب نمي‌بينند و احساس خطر كرده‌اند و براي خود آوازهايي مي‌خوانند. مي‌گويند بسيج دو قسم است. كم‌كم لابد مي‌شود چهار قسم و بعد شش قسم.

وي با اشاره به زمان تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:‌در آن زمان گفتم كه مجمع قوه‌ چهارم است كه آن حكيم بصير پير دورانديش گفت كه مجمع در عرض قواي سه‌گانه نيست. قواي كشور سه‌گانه است.

كروبي با مخاطب قرار دادن سردار جعفري تاكيد كرد: بسيج يك نوع است و آن هم زير نظر شماست. هيج‌كس هم آبروي زيادي ندارد كه آبروي زيادي‌اش را بدهد. تقسيم بسيج نكنيد كه بسيجي‌ها پاي صندوق‌ها يا در جلسات مردم را تهديد كنند.

وي بر نقش و اراده مردم در انتخابات تاكيد كرد.

كديور، عبدي، كرباسچي، ابطحي و گرامي‌مقدم از جمله همراهان كروبي هستند.

 
موسوی پس از ثبت نام: مستقل آمده ام
وی افزود: آیا ممکن است ملتی وجود داشته باشد که به چیزی کمتر از بهترین قناعت کند ؟ شرایطی که امروزه در آن به سر می بریم بهترین نیست ، وضعیت در حال حاضر در شان ملت و مردم ما نیست و سرمایه های انقلاب و بذل خونهایی که در راه امام (ره) ریخته شده است ، در خطرند
میر حسین موسوی بعد از ثبت نام برای نامزدی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری گفت: مستقل پا به صحنه انتخابات گذاشته‌ام تا مرزبندی‌های سیاسی این راه روشن را محدود نکنند.

به گزارش خبرنگارمهر مستقر در ستاد انتخابات کشور، میر حسین موسوی پس از ثبت نام برای حضور در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوی در جمع خبرنگاران گفت: مردم سربلند ایران ، پروردگار شما نعمت را بر این مرز و بوم تمام کرد آن چارسوق تمدن ها، سرزمین میانه، پناهگاه آیین های آسمانی و زادگاه مفاخر بشری قرار داد تا جایی که امام راحل فرمود: ایران موجودی آسمانی است که کسی نمی تواند به آسیب برساند.

وی افزود: آیا ممکن است ملتی وجود داشته باشد که به چیزی کمتر از بهترین قناعت کند ؟ شرایطی که امروزه در آن به سر می بریم بهترین نیست ، وضعیت در حال حاضر در شان ملت و مردم ما نیست و سرمایه های انقلاب و بذل خونهایی که در راه امام (ره) ریخته شده است ، در خطرند.

میر حسین موسوی با بیان اینکه آنچه امروز می بینید حاکی از برنامه ریزی های خلق الساعه و تصمیمات بدون کارشناسی است، تصریح کرد: من میر حسین موسوی فرزند کوچک انقلاب به صحنه آمده ام چون وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فعلی را در شان ملت ندیده ام. آمده ام تا عزت ملت ایران را احیا کرده و از حق مردم دفاع کنم و حامی ارائه گردش شفاف اطلاعات به مردم باشم.

داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به صحنه انتخابات آمده ام تا از آزادی و آزادی های مصرح در قانون اساسی دفاع کرده و فرمان 8 ماده ای امام راحل را در تحقق حقوق شهروندی و حریم خصوصی مردم احیا کنم.

نخست وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: به صحنه آمده ام تا عزت مردم و هویت و اصالت ایرانی را از طریق تنش زدایی و برقراری روابط بهتر با جهان احیا کرده و احترام ایرانیان را در جهان تامین کنم و به سوی ایرانی آباد، آزاد و سربلند سوق دهم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه من راه یک شبه برای حل مشکلات اقتصادی کشور نمی شناسم، تصریح کرد: به صحنه آمده تا ساختار آسیب خورده کشور را از طریق احیاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شوراهای تصمیم گیری ترمیم کنم و پشتیبان تولید ملی و فعالیت های مفید اقتصادی در کشور باشم.

میر حسین موسوی با اظهار تاسف از اینکه سیاست های نادرست اقتصادی عزت مستضعفان را لگد مال کرده و پشت آنان را به دلیل فشارهای اقتصادی خم نموده است، تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دهم داوطلب شده ام تا با گسترش بیمه های همگانی اقشار محروم را از محرومیت خارج کنم ، کسانی که بعد از پیروزی انقلاب و در آن حماسه آفریدند و فرزندانشان از مرزهای ایران اسلامی دفاع کردند.

وی یکی از اهداف اصلی خود را تشکیل دولت فرهنگی و مدافع فرهنگ غیر دولتی و غیر دستوری عنوان و تصریح کرد: در این راه با همه نخبگان، روحانیون، دانشجویان، فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه که همه در این راه تاثیر بسزایی دارند رابطه ای دوستانه در راستای رسیدن به اهداف کشور خواهم داشت.

نخست وزیر کشور در دوران دفاع مقدس ادامه داد: با کمک همگان با هدف تحقق جامعه ای پر از امید و نشاط تلاش خواهم کرد. نباید با سرایت دادن تفاوت های خود به متن جامعه، سرمایه های خود را از دست بدهیم و لذا بنده همواره پذیرای اصلاح اصولگرایانه بوده ام.

موسوی ضمن تقدیر از طیف های سیاسی و گروه هایی که از حضورش در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده و وی را مورد حمایت خود قرار داده اند، اظهار داشت: اکنون مستقل پا به صحنه انتخابات می گذارم تا مرزبندی های سیاسی این راه روشن را محدود نکند. این استقلال نه از روی تک روی، بلکه برای استمداد از تمامی اقشار جامعه با احترام به گروه های حامی ام است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که بتواند پاسخ مناسبی به اعتماد کسانی بدهد که حامی او بوده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : به یاری مردم و رهبر فرزانه انقلاب می توان در راه خدمت به جامعه موفق بود اطمینان دارم که مردم به شرایط آگاهند و با انتخابی هوشمندانه وظیفه ملی و دینی خود را انجام خواهند داد و خداوند در این راه با خدمتگزاران ملت همراه است.

 

متن کامل مصاحبه ی اختصاصی با ترنت فرنکز، عضو جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا:

سئوال:

«گزارش های اطلاعاتی حاکی است ایران دست کم تا پنج سال دیگر به موشک های بالستیک دست نخواهد یافت علت اصرار بر فوریت استقرار چنین سیستمی در حال حاضر چیست؟»
ترنت فرنکز:
«از قابلیت های سپر دفاع موشکی این است که سیستم موشک های بالستیک هر کشور متمردی چون ایران را بی ارزش می کند و انگیزه برای سرمایه گذاری سنگین بر روی چنین پروژه هایی را از بین می برد. ایران در شرایط فعلی قطعا یکی از پیشرفته ترین سیستم های موشکی را در خاورمیانه در اختیار دارد. سیستم هایی که ایران از موشک های کره ی شمالی مدل سازی کرده و حتی به پیشرفت هایی فراتر از پیونگ یانگ دست یافته است. باید صراحتا بگویم دفاع موشکی یکی از معدود گزینه های ما در برابر ایران است که نه تنها می تواند برنامه ی پر هزینه ی موشک های بالستیک ایران را بی ارزش کند بلکه سیستمی برای دفاع در برابر تهدیدهای ناشی از ایران در صورت تولید موشک ها به هر بهایی است.»
سئوال:
«پس شما می گویید به هر بهایی باید سیستم در جمهوری چک و لهستان مستقر شود؟»
ترنت فرنکز:
«اعتقاد راسخ دارم سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی بیش از هر زمان دیگری ضروری است و بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر است. جمهوری چک و لهستان فشار فراوانی را از سوی روسیه و حتی مخالفان داخلی متحمل شدند تا مطمئن شوند ما با آنها در استقرار این سیستم ها همکاری خواهیم کرد. حال طرح این مساله با مسکو که اگر بر سر ایران با ما همکاری کنید ما از سپر دفاع موشکی دست خواهیم کشید بنظر من حاکی از یک ارزیابی و قضاوت بسیار ضعیف است. روسیه نفوذش بر ایران را بارها به معامله گذاشته است.»
سئوال:
«ویلیام پری و جیمز سلسینجر، وزرای پیشین دفاع آمریکا، و رئیس و نایب رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک آمریکا» در گزارش خود به کمیته ی نیروهای مسلح در نشستی که شما در آن حضور داشتید رادار قباله در آذربایجان و رادار در حال ساخت در جنوب روسیه را جایگزینی قابل توجه برای سیستم اروپای شرقی عنوان کردند. شما چه فکر می کنید؟»
ترنت فرنکز:
«سیستم آذربایجان قابلیت کنترل پرتاب موشک های رهگیر را ندارد. دلایل فنی بسیاری برای نامناسب بودن محل جغرافیایی رادار آذربایجان وجود دارد اما، به هیچ عنوان جایگزینی برای سیستم رادار بسط یافته ی جمهوری چک نیست و از لحاظ تکنولوژیک چند سال نوری عقب است. گروهی پیشنهاد می کنند سیستم رادار را در جمهوری چک مستقر کنیم اما، از استقرار موشک های رهگیر در لهستان صرفنظر شود و در عوض سیستم با موشک های ضد موشک آمریکا مستقر در آلمان یا ترکیه یا مناطق دیگر مرتبط شود. مشکل این سیستم این است که بسیار پر هزینه است و یافتن موشک های دفاعی در نزدیکترین نقطه به رادار کار ساده ای نیست. از طرفی چنین سپر دفاعی تنها اروپا را تا حدودی تحت پوشش قرار می دهد و کمکی به امنیت موشک های پرتاب شده به مقصد آمریکا نمی کند. استقرار سیستم در اروپای شرقی از لحاظ موقعیت کره ی زمین کاملا مطالعه شده است و در اشکال دیگر بعید است موشک های رهگیر بسرعت بتوانند موشک بالستیک پرتاب شده را پیش از آنکه از تیررس خارج شود مورد هدف قرار دهند. از این رو رادار آذربایجان اصلا گزینه ی قابل اعتنایی نیست.»
سئوال:
«آیا همکاری آمریکا و روسیه در سپر دفاع موشکی پیامی صریح و قاطع به ایران خواهد بود؟»
ترنت فرنکز:
«اگر روسیه گام پیش بگذارد و صادقانه طرحی قابل اجرا برای همکاری در سپر دفاع موشکی ارائه کند بسیار خوب است. ما پیام های دوستی بسیاری فرستاده ایم و روشن کردیم که خواهان همکاری با آنها در سپر دفاع موشکی هستیم. چنین همکاری در جهت منافع واشنگتن و مسکو است و تلاشی در مسیر تنش زدایی بر سر چالش های مشترک پیش روی دو کشور خواهد بود. مشکل این است که روسیه چنین تمایلی به همکاری ندارد و قصد دارد نفوذ خود بر منطقه را حفظ کرده و به نمایش بگذارد. ده موشک رهگیر در بهترین حالت ممکن است چهار موشک بالستیک روسیه را ساقط کند. مسکو هزاران موشک بالستیک در زرادخانه اش دارد و این ادعا که استقرار چنین سیستمی تعادل استراتژیک منطقه را به هم می زند مضحک است.»
سئوال:
«لایحه ی جدید تحریم فروشندگان بنزین و فرآورده های نفتی به ایران هنوز در کنگره به رای گذاشته نشده است اما، ایران تلاش ها برای افزایش ذخیره ی بنزین و یافتن گزینه های دیگر برای حمل بنزین را آغاز کرده است. تا چه حد به توفیق این تحریم های جدید خوش بین هستید؟»
ترنت فرنکز:
«مطمئن نیستم هر گونه تحریم اقتصادی که ما ارائه کرده ایم و در نظر داریم بطور مستقل تاثیری چشمگیر داشته باشد اما، می تواند مبنای یک استراتژی مهم قرار بگیرد. مشکل تهیه بنزین و دیگر فرآورده های نفتی برای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. ایران روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت تولید می کند و طبیعتا با مشکل تولید نفت روبرو نیست اما، پالایشگاههایش ظرفیت تولید بنزین مورد نیاز را ندارد. البته همانطور که گفتید آنها پیشاپیش در پی آلترناتیوهایی برای کاهش اثرات تحریم بنزین هستند. در سنا لایحه ای در دست بررسی است که بر گریزندگان از تحریم ایران تحریم وضع می کند. نمی دانم تا چه حد این تلاش ها موثر باشد. امیدوارم بتوان از راههایی همه را پای میز آورد و ضرورت منزوی کردن ایران در تحریم بنزین را به آنها تفهیم کرد. باید توجه داشت اثرات چنین اقدامی در بلندمدت روشن خواهد شد اما، با این وجود من از آن حمایت می کنم چون گامی در جهت درست است.»
سئوال:
«فکر نمی کنید ایران واکنشی جدی تر به این اقدامات نشان دهد؟»
ترنت فرنکز:
«ایران قابلیت فراوانی برای مشکل آفرینی برای ما دارد. آنها می توانند تنگه ی هرمز را براحتی ببندند اما، در جریان هستم نیروی دریایی آمریکا طرح اضطراری برای گشودن دوباره ی تنگه ی هرمز دارد و چنین اقدامی یک اشتباه جدی از سوی ایران خواهد بود. اما، واقعیت این است که ایران از طرق دیگری می تواند بسیار مشکل ساز باشد و مقابله با آن عزم راسخ آمریکا، چین و روسیه را می طلبد. اگر ایران به جنگ افزار هسته ای دست یابد وضعیت ژئوپولتیک جهان تغییر خواهد کرد و صلح جهانی با خطری چشمگیر روبرو خواهد شد.»
سئوال:
«رئیس جمهوری اسرائیل پس از دیدار با رهبران آمریکا آزمودن گفتگو با ایران را مورد تائید قرار داد اما، وزیر خارجه ی اسرائیل می گوید سه ماه زمان کافی است. آیا تعیین یک جدول زمانی پیش از آغاز مذاکرات امری سازنده است؟»
ترنت فرنکز:
«ببینید تلاش های دیپلماتیک برای رسیدن به توافق با ایران امر تازه ای نیست اگر چه مذاکرات دو جانبه ی دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در این باره وجود نداشته است ولی این تلاش ها تقریبا بی نتیجه بوده است. من با رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران مشکلی ندارم و امیدوارم نتیجه بخش باشد اما، با توجه به سابقه ی سالهای گذشته خوش خیالی است اگر تصور کنیم ایران در گفتگو با آمریکا از اهداف غیرعقلانی اش دست خواهد کشید. آنها عزم خود را برای طی مسیری که در آن قرار دارند جزم کرده اند. البته پیگیری رویکرد دیپلماتیک در این وضعیت ضروری است چون ما را در موقعیتی قرار می دهد که امکان پیوستن دیگر کشورها تقویت می شود. من خواهان مشاهده ی توفیق تلاش های دیپلماتیک هستم اما، در بلندمدت تصور نمی کنم ایران چنین قصدی داشته باشد. ما باید جدول زمانی برای مذاکرات تعیین کنیم زیرا اسرائیل نمونه ی روشن این است که جایی برای خطا وجود ندارد. هر روزی که ما تاخیر کنیم ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. آنها پیشاپیش اورانیوم غنی شده ی کافی با درصد تغلیظ پایین در اختیار دارند که اگر تصمیم بگیرند با یک دور تزریق به سنتریفیوژ بتوانند اورانیوم لازم برای یک کلاهک اتمی تولید کنند. اسرائیل کشوری است که یک بمب اتم برای نابودی اش کافی است و از موقعیتی که دیگر کشورهای جهان از آن برخوردارند بهره نمی برد. ما به اندازه ی کافی وقت از دست داده ایم و اگر بیشتر زمان تلف شود شرایط بسیار فوری و حیاتی خواهد شد.»
سئوال:
«بنظر شما خط قرمز باید چه باشد؟»
ترنت فرنکز:
«دو امکان برای جلوگیری از دسترسی ایران به جنگ افزار هسته ای در بلندمدت وجود دارد. علاوه بر تحریم ها، یک امکان مداخله ی نظامی مستقیم از سوی آمریکا یا اسرائیل یا کشورهای دیگر است تا قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای ایران نابود شود. دومین امکان رسیدن رهبری ایران به این باور قطعی است که در صورت ادامه ی این مسیر حمله ی نظامی رخ خواهد داد. من نمی دانم دست آخر چه امکان دیگری کارساز خواهد بود. بهترین راه برای پرهیز از گزینه ی نظامی انتقال این پیام از سوی جامعه ی جهانی به ایران است که اگر غنی سازی متوقف نشود اقدام نظامی گریز ناپذیر است.»
سئوال:
«آیا دولت جدید اسرائیل با این رویکرد حمایت اعراب را از خود در برابر تهدید ناشی از ایران از دست نمی دهد؟»
ترنت فرنکز:
«چنین چیزی احتمال دارد اما، اسرائیل گزینه ی دیگری ندارند. شاید شماری از رهبران معقول تر کشورهای عرب خطر مسلح شدن ایران به جنگ افزار هسته ای را درک کنند و به این انتخاب دست بزنند که خطر متوجه موجودیت شان ناشی از اسرائیل است یا ایران.»
سئوال:
«با توجه به اینکه وزیر دفاع آمریکا می گوید اقدام نظامی گزینه ای اساسی نیست آیا با این ایده موافقید که باید استراتژی کنترل ایران را در دستور کار قرار داد؟»
ترنت فرنکز:
«وضعیت در حال هولناک تر شدن است. اگر ایران به جنگ افزار هسته ای دست یابد راهی برای کنترل اش وجود ندارد. گروههای تروریستی به آن دسترسی خواهند داشت و احتمالا پا به دوران تروریسم هسته ای خواهیم گذاشت. درست است اقدام نظامی ممکن است در بلندمدت کمکی نکند اما، مدت زمانی را در اختیار ما قرار می دهد تا گزینه های دیگر را بررسی کنیم. ما زمان بسیاری را از دست دادیم.»

گزارش سنا: ایران باید نظارت های شدید بین المللی را بپذیرد

صبح امروز کمیته ی روابط خارجی سنا گزارش ویژه ای را منتشر کرد که عنوان آن «ایران: ما در چه مرحله ای قرار داریم» است. سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته، در مقدمه ی این گزارش یازده صفحه ای می نویسد بنظر می رسد پس از سه دهه ایران و آمریکا در مسیر گفتگوهای دو جانبه قرار دارند و مهم است برای برداشتن موانع سد راه این گفتگو چاره ای اندیشید. گزارش جمع بندی مجموعه نشست هایی درباره ی ایران است که سناتور کری در کمیته ی تحت نظرش برگزار کرده است. همچنین از گزارش هایی تهیه شده در اتریش، اسرائیل، و آمریکا در تنظیم این خلاصه استفاده شده است. کری می گوید از بین بردن سوء ظن غرب به ایران مستلزم این است که در پی تماس آمریکا با آن کشور مقامات جمهوری اسلامی ضمن توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای با نظارت و کنترل دقیق بین المللی موافقت کنند. سناتور کری می گوید نهایتا راه حل معمای ایران فنی نیست بلکه سیاسی است و این تصمیمی است که رهبران ایران باید بگیرند.

تقویت احتمال همکاری آمریکا و روسیه در سپر دفاع موشکی علیه ایران

«کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» امروز گزارش مهمی را درباره ی چشم انداز وضعیت استراتژیک آمریکا در مقابله با خطر گسترش جنگ افزار هسته ای در اختیار سنای ایالات متحده می گذارد.
ویلیام پری و جیمز سلسینجر، وزیران پیشین دفاع آمریکا، مسولین این کمیسیون منتخب کنگره، از بامداد امروز برای تشریح این گزارش در برابر کمیته ی نیروهای مسلح سنا حاضر شده اند.
«کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» یک گروه دو حزبی دوازده نفری است که بر مبنای دستور مصرح در قانون اختیارات بودجه ی دفاع ملی در سال دو هزار و هشت تاسیس شد. هدف کمیسیون تحلیل و ارزیابی و ارائه ی توصیه هایی در باره ی مواضع بلند مدت استراتژیک ایالات متحده بویژه در ارتباط با سیاست جنگ افزار هسته ای است.
در گزارش فاجعه دستیابی تروریست ها به جنگ افزار هسته ای از موارد نگرانی مطرح است. این نخستین گزارش سالانه ی کمیسیون به کنگره ی آمریکا به چالش های پیش رو در ایجاد تعادلی میان تمایل آمریکا به کاهش جنگ افزار هسته ای ضمن حفظ قدرت بازدارندگی اش و جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای می پردازد.
در این گزارش سیصد و شصت صفحه ای دو حزبی یازده موضوع از جمله دفاع موشکی مورد اشاره قرار گرفته و یکصد توصیه از جمله همکاری آمریکا با روسیه در سپر دفاع موشکی ارائه شده است. در گزارش بیست و شش بار به ایران اشاره می شود.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح، با اشاره به سفر اخیرش به مسکو و گفتگو درباره ی همکاری در سپر دفاع موشکی علیه تهدید بالقوه ی ناشی از موشک های بالستیک ایران این مساله را مطرح کرد که همکاری در رادار موسوم به قباله در آذربایجان و رادار در حال ساخت در جنوب روسیه امکان به مراتب بهتری را از هر رادار دیگری را در برابر خطر موشکی ایران در اختیار می گذارد. لوین ضمن طرح این امکان چشم انداز همکاری با روسیه را در این زمینه و تاثیر آن بر ایران به پرسش گذاشت.
سناتور لوین گفت روس ها در مسکو صراحتا به او گفته اند ایران اتمی خطری جدی تر برای آنهاست.
ویلیام پری، وزیر پیشین دفاع طی سالهای نود و چهار تا نود و هفت در دولت کلینتون، رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» که طی یک سال گذشته سه بار با مقامات مسول در مسکو گفتگو کرده است ضمن تائید امکان استفاده از رادار آذربایجان گفت حتی موشک های رهگیر در روسیه را می توان در نظر داشت و تاکید کرد اینک زمان مناسبی برای جستجوی راههای همکاری با مسکو است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین که منتقد کاهش یک میلیارد و چهار صد میلیون دلاری بودجه ی سپر دفاع موشکی است آمادگی را که ویلیام پری در مسکو برای همکاری با آمریکا دیده است به پرسش گرفت.
مک کین نظر جیمز سلسینجر، وزیر پیشین دفاع آمریکا طی سالهای هفتاد و سه تا هفتاد و پنج در دولت های نیسکون و فورد و نخستین وزیر انرژی دولت جیمی کارتر، نایب رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» را جویا شد.
سلسینجر با تائید گفته های ویلیام پری گفت تنها زمان روشن خواهد کرد که مسکو در عمل چه همکاری نشان خواهد داد.
اعضای کمیسیون باتفاق نسبت به سقوط پیمان گسترش جنگ افزار هسته ای هشدار می دهند و عملکرد ایران را تهدیدی جدی می دانند که به یک مسابقه ی تسلیحاتی در خاورمیانه دامن خواهد زد.
سلسینجر عمکلرد ایران را نقطه ی تعیین کننده ی آینده ی ان پی تی عنوان کرد. پری دیپلماسی سفت و سخت متکی به تحریم را در تغییر رفتار ایران موثر عنوان کرد و تاکید کرد ایران بیش از آنچه که تصور می شود از نظر اقتصادی آسیب پذیر است. وزیر پیشین دفاع آمریکا تصریح کرد ایران بسادگی از این روند دست نخواهد کشید.
سناتور جوزف لیبرمن، عضو کمیته، گفت تنها راهی که ایران از روند فعلی دست خواهد کشید زمانی است که مساله ی بقای رژیم در میان باشد و تاکید کرد این دیپلماسی سرسختانه باید رژیم ایران را با این تهدید روبرو کند.
اعضای کمیسیون گفته های سناتور لیبرمن را تائید کردند.
این دومین روز حضور اعضای کمیسیون در کنگره بود. دیروز پری و سلسینجر گزارش خود را در اختیار کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گذاشتند. الن تشر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی نیروهای استراتژیک ایالات متحده، یافته های گزارش را برای تعیین استراتژی بلند مدت آمریکا بسیار اساسی عنوان کرد.
خانم تشر این هفته رسما به عنوان معاون پیشنهادی کنترل تسلیحات وزارت خارجه از سوی پرزیدنت اوباما معرفی شد. احتمالا هفته ی آینده روند بررسی صلاحیت و کسب رای اعتماد ایشان آغاز می شود. تشر یکی از هفت عضو کنگره است که در مسائل دفاعی تجربه ی فراوانی دارد و از منتقدان سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان است.

کری: استراتژی آمریکا تغییر رژیم ایران نیست

هولبروک: ناامنی در پاکستان بسود ایران نیست

ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت پرزیدنت اوباما به پاکستان و افغانستان، می گوید نجات پاکستان به مثابه ی یک کشور میانه رو و دموکرات امری بسیار حیاتی برای امنیت ملی آمریکاست. هولبروک همزمان با حضور رهبران پاکستان و افغانستان در کنگره در نشستی با قانونگذاران کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان به نگرانی های آنان نسبت به آینده ی پاکستان پاسخ داد.
ریچارد هولبروک در پاسخ به قانونگذارانی که معتقدند ناامنی گسترده و نفوذ طالبان آتش به دامان پاکستان و دولت زرداری انداخته است گفت پاکستان یک کشور شکست خورده و مردود نیست اگر چه زیر یک آزمون بسیار سخت از سوی دشمنانی قرار دارد که دشمن آمریکا نیز هستند.
قانونگذاران کمیته که دیروز دیداری غیرعلنی با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، داشتند در نشست با هولبروک روابط دولت اوباما با نواز شریف، رهبر اپوزیسیون و رهبر مسلم لیگ شاخه ی نواز، را نشانه ای از احتمال سقوط زودهنگام دولت زرداری عنوان کردند.
هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت اوباما به منطقه، گفت پاکستان از چنان اهمیت استراتژیک و سیاسی برای آمریکا برخوردار است که هدف ما باید حمایتی روشن و نه دو پهلو از رئیس جمهوری منتخب آصف علی زرداری و کمک به ثبات یک پاکستان دموکراتیک باشد. هولبروک گفت در مطبوعات می خواند که دولت اوباما با نگاه به نواز شریف از زرداری فاصله می گیرد اما، این صراحتا حقیقت ندارد و خلاف واقع است.
در کنگره چند لایحه برای سه برابر کردن کمک های آمریکا به پاکستان در دست بررسی است و زرداری که در سایه ی انتقادات واشنگتن و همزمان با سفرش به واشنگتن دستور یک عملیات گسترده ی نظامی علیه طالبان را صادر کرده است می کوشد قانونگذاران را مجاب کند که این کمک ها شامل تعدادی هلی کوپتر سریعتر تحویل داده شود.
شماری از قانونگذاران خواستار منوط کردن کمک های آمریکا به نتایج ادامه ی شدت عمل زرداری در برابر ستیزه جویان طالبان و القاعده هستند و گروهی موافقت اسلام آباد را با دسترسی آمریکا به عبدالقدیر خان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، پیگیری می کنند. به باور بعضی قانونگذاران عبدالقدیر خان می تواند اطلاعات قابل توجهی درباره ی نقش احتمالی اش در انتقال طرح تولید جنگ افزار هسته ای به ایران در اختیار آمریکا قرار دهد.
اما، گروهی از قانونگذاران می گفتند در صورتی که زرداری تمام شرایط کنگره را بپذیرد از او در داخل پاکستان چه تصویری منعکس خواهد شد.
هولبروک گفت زرداری بشدت در داخل با این اتهام روبروست که آلت دست آمریکاست.
در بخشی از جلسه رابرت وکسلر، عضو دموکرات کمیته، نقش بالقوه ی ایران در حل مشکلات در پاکستان را با ریچارد هولبروک در میان گذاشت.
هولبروک با اشاره به تعهد ایران به یک کمک قابل توجه سیصد وسی میلیون دلاری در نشست توکیو برای بازسازی پاکستان گفت ایران می توانست این کمک را در روابط دوجانبه یا به شکل دیگری تعهد کند و تاکید کرد اظهارات منوچهر متکی در کنفرانس منطبق با سیاست ما در پاکستان است. هولبروک گفت ما اختلافات عظیمی با ایران بر سر برنامه ی هسته ای اش، حمایت از حماس و حزب الله، و امنیت اسرائیل داریم اما، این یکی از موارد همانندی اشتراک استراتژیک آمریکا و ایران است.
هولبروک تاکید کرد ایران بویژه در هرات سرمایه گذاری بسیاری انجام داده و از گسترش خارج از تصور اعتیاد آسیب دیده است. ریچارد هولبروک گفت بی ثباتی در پاکستان در تضاد کامل با منافع ایران قرار دارد.

رهبران پاکستان، افغانستان، و اسرائیل در واشنگتن

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در آستانه ی دیدار با آصف علی زرداری و حامد کرزای، روسای جمهوری پاکستان و افغانستان، در کنگره، لایحه ای را با هدف سه برابر کردن کمک های غیرنظامی آمریکا به اسلام آباد ارائه کرده است.
این اقدامی ضروری برای شکست افراطیون اسلامگراست که ثبات متحد مسلح به جنگ افزار هسته ای آمریکا در منطقه را با تهدید روبرو کرده اند.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، با این تاکید از عزم خود برای سه برابر کردن کمک های غیرنظامی آمریکا به پاکستان خبر داد و گفت این سرآغاز دوران جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود که بر حمایت از نه یک گروه و دولت خاص که حمایت از مردم پاکستان بنا می شود.
جان کری هنگام ارائه ی لایحه در صحن سنا ضمن تصریح اینکه سرانجام این پاکستانی ها خواهند بود که برای آینده ی کشورشان تصمیم می گیرند نه آمریکایی ها گفت اما، ما می توانیم ماهیت روابط دو کشور را با تقویت میانه روها تغییر دهیم.
بخش عمده ای از هفت و نیم میلیارد دلار کمک پیشنهادی طی دوره ای پنج ساله در راستای راه سازی، ساخت مدارس و مراکز درمانی در نقاط دورافتاده ی پاکستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به گفته ی سناتور کری نشانه ای از تعهد بلندمدت واشنگتن به مردم پاکستان است.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا که اخیرا از پاکستان بازدید کرده بود گفت بسیاری از پاکستانی ها احساس می کنند آمریکا بویژه در جریان جهاد علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان از پاکستان سوء استفاده کرد و آنها را به حال خود رها کرد. کری گفت پاکستانی ها اینک نیز با ترس مشابهی دست به گریبانند که شاید آنها را در دام تهدید ناشی از وابستگان القاعده رها کنیم.
سناتور کری با اشاره به افزایش نگران کننده ی خشونت در نقاط مختلف پاکستان همزمان با پیشروی نیروهای طالبان گفت هدف از این لایحه حل ریشه ای مشکلات است و تاثیری در کوتاه مدت نخواهد داشت.
در عین حال ارائه و ادامه ی کمک ها به اسلام آباد با توجه به نگرانی ها نسبت به ناتوانی یا عدم خواست دولت زرداری به نشانه هایی از پیشرفت منوط شده است.
سناتور کری گفت این معیارهای سنجش پیشرفت و کارآیی کمک ها امری طبیعی است.
واشنگتن پست در مقاله ای به قلم احمد رشید می نویسد منوط کردن کمک ها به بهبود روابط با هند، مبارزه با طالبان، و فراهم کردن امکان دسترسی به عبدالقدیرخان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، امتیازهایی است که هر حکومت سیاسی در پاکستان در صورت پذیرفتن آن بعید است دوام بیاورد.
در آستانه ی نشست سه جانبه ی رهبران آمریکا، پاکستان و افغانستان و پیش از دیدارهای جداگانه ی رهبران پاکستان و افغانستان با پرزیدنت اوباما در روز چهارشنبه؛ آصف علی زرداری و حامد کرزای امروز را در کنگره خواهند گذراند. دیدارهای متعددی پشت درهای بسته با ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنا، سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، و اعضای کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان برنامه ریزی شده است. کمیته ی امور خارجی امروز در نشستی با هدف بررسی استراتژی آمریکا در پاکستان و افغانستان از ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما به منطقه، برای تشریح آخرین تحولات دعوت کرده است.
سناتور کری و سناتور ریچارد لوگر همچنین ضیافت نهاری در کنگره برای رهبران پاکستان و افغانستان ترتیب داده اند.
سناتور کری شب گذشته میزبان شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، بود. همزمان مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل با اکثریت قاطع به تصویب رساند که در آن از ایران به عنوان تهدیدی واقعی برای موجودیت اسرائیل نامبرده شده است. سناتور کری سخنرانی اختتامیه ی همایش سالانه ی کمیته ی سیاسی روابط آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک را امشب ایراد خواهد کرد.
سناتور دیک دوربن، قائم مقام رهبری حزب دموکرات در سنا، جان کایل، قائم مقام رهبری حزب جمهوریخواه در سنا، استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، و اریک کنتور، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، شماری از رهبران کنگره اند که در ایپک سخنرانی کرده اند. تاکید بر اهمیت روابط آمریکا و اسرائیل، تشدید تحریم ها علیه ایران، و یافتن راه حلی برای ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین در کانون سخنرانی ها و برنامه های ایپک قرار داشته است.
جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا، بلندپایه ترین مقام آمریکایی بود که امروز در ایپک سخنرانی کرد. جوزف بایدن ضمن دفاع از رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما در برابر ایران گفت اگر این تلاش ها نتیجه بخش نباشد آنوقت در پیگیری دیگر گزینه ها از حمایت گسترده تر بین المللی برخورداریم. بایدن گفت تمام حسن نیت ها طی دهه ی گذشته به ایجاد یک خاورمیانه ی برخوردار از ثبات و امنیت بیشتر نیانجامیده است.

دولت اوباما، ایران، و دولت نتانیاهو

در آستانه ی بازدید شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، از واشنگتن؛ قانونگذاران آمریکایی می کوشند به نگرانی های امنیتی اسرائیل در برابر ایران پاسخ دهند و فشارها برای تشدید تحریم علیه ایران را شدت بخشیده اند.
طیف وسیعی از رهبران جمهوریخواه و دموکرات کنگره طی اجلاس سه روزه ی سالانه ی کمیته ی سیاسی روابط آمریکا و اسرائیل در واشنگتن موسوم به ایپک سخنرانی هایی ایراد می کنند. این نشست در حالی برگزار می شود که میان دولت اوباما و دولت نتانیاهو بر سر پیگیری راه حل ایجاد دو کشور اسراییل و فلسطین در کنار یکدیگر اختلافاتی بروز کرده است.
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، در سخنرانی امروز خود در ایپک در واشنگتن برنامه ی هسته ای ایران را تهدیدی برای امنیت آمریکا، اروپا، کشورهای عرب و اسراییل عنوان کرد. پرز فردا با پرزیدنت اوباما ملاقات می کند.
ملک عبدالله، پادشاه اردن، در سفر هفته ی گذشته اش به واشنگتن طی دیدار با اعضای کنگره هشدار داده بود دولت اسرائیل با بی توجهی به صلح با فلسطینیان حمایت اعراب در برابر ایران را از دست خواهد داد.
قانونگذاران آمریکایی با چالش یافتن تعادلی میان رویکرد تماس با جمهوری اسلامی ایران و تشدید تحریم از یک سو و کاهش نگرانی ها در اسرائیل نسبت به ادامه ی برنامه ی هسته ای ایران از سوی دیگر روبرو هستند. گروهی معتقدند تشدید سریع تحریم ها پیش از شکل گیری مذاکرات با ایران می تواند مضر باشد اما، زمان بسرعت می گذرد.
مقاله ی جری مورن، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، با عنوان «آمریکا باید به تهدید هسته ای ایران پاسخ دهد» نشانگر دیدگاه بسیاری از قانونگذاران در کنگره نسبت به احتمال توفیق گفتگو با ایران در صورت تشدید فشار است.
مورن که در این مقاله نیم نگاهی به مخاطب داخلی و خارجی دارد می نویسد مسائل اقتصادی در داخل آمریکا نباید موجب شود ما از کنار تهدیدهای ملی و بین المللی ناشی از ایران عبور کنیم.
این قانونگذار جمهوریخواه کنگره با اشاره به سخنرانی ضد اسرائیلی اخیر محمود احمدی نژاد در نشست ضد نژادپرستی سازمان ملل متحد در ژنو به آنهایی که سخنان احمدی نژاد را تنها مشتی لفاظی می پندارند هشدار می دهد که در واقع خطر متوجه اسرائیل را جدی نمی گیرند.
مورن خطاب به رئیس جمهوری آمریکا می نویسد اسرائیل نزدیکترین متحد ما در یکی از مهمترین نقاط جهان است و دولت اوباما باید سیاست تماس خود با ایران را با تحریم های شدیدتر و هشیاری نسبت به هر گونه اقدامات انحرافی و تاخیری از سوی ایران تنظیم کند.
کنگره در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده یک کمک امنیتی دو میلیارد و هفتصد و هفتاد و پنج میلیون دلاری آمریکا به اسرائیل طی دوره ای ده ساله را مورد بررسی قرار می دهد.
نتایج یک نظر سنجی که توسط گروه مقابله با اهانت به یهودیان در اسرائیل انجام گرفته نشان می دهد شصت درصد پرسش شوندگان دیدگاه مثبتی نسبت به پرزیدنت اوباما دارند اما، تنها سی و دو درصد سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکا نسبت به اسرائیل را تائید می کنند. بنا بر این نظرسنجی دو سوم پرسش شوندگان در صورت شکست مذاکرات برای توقف غنی سازی اورانیوم از حمله ی نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت می کنند و سه چهارم اقدام نظامی علیرغم مخالفت کاخ سفید را درست می دانند.
جری مورن، قانونگذار جمهوریخواه کنگره ی آمریکا، در مقاله اش هشدار می دهد شرایط با گذشت هر روز بدتر می شود و باید اقدامی صورت گیرد. او معتقد است کنگره باید تصویب دو لایحه ی تشدید تحریم ها را که یکی بنزین و فرآورده های نفتی و دیگری سرمایه گذاری در صنایع انرژی ایران را هدف قرار داده بسرعت مورد تصویب قرار دهد.
هفته ی گذشته رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی کنگره گفت پیش از به جریان انداختن تحریم هایی که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران طراحی شده است زمان معقولی را در انتظار نتیجه ی تماس ها با ایران خواهد ماند.
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، امروز در واکنش به فشارها برای تحریم شرکت های فروشنده یا حمل کننده ی بنزین به ایران گفت حتی اگر چنین تحریم هایی اعمال شود جمهوری اسلامی از فعالیت غنی سازی اورانیوم دست نخواهد کشید.قشقاوی گفت تحریم و تهدید ایران را از ادامه ی فعالیت هایش باز نخواهد داشت.

 

تصویر،محسن رضایی ،شناسنامه "المثنی" و همسر دومش





تقلب انتخاباتی؟..محسن رضایی امروز با شناسنامه "المثنی" و همسر دومش؟ برای رییس جمهوری اسلامی ثبت نام کرد.

 

خبرگزاری فارس گزارش داد: بروز نشانه های بیماری آنفولانزای خوکی در رییس جمهور

خبرگزاری فارس در خبری که بلافاصله آن را از روی خروجی اش حذف نمود اعلام کرد که نشانه هایی از وجود بیماری آنفولانزای خوکی در رییس جمهور دیده شده است. متن این خبر به شرح زیر می باشد و عکسی نیز از صفحه ی پاک شده گرفته شده است که در انتهای صفحه می توانید آن را مشاهده کنید.

فارس: حضور رییس جمهور در اجلاس دوربان و آن استقبال بی شکوه از سخنرانی ایشان را کمتر کسی است که از یاد برده باشد اما از فردای برگشت رییس جمهور از آن اجلاس ایشان به شدت دچار کسالت شدند. بلافاصله تیمی از حاذق ترین پزشکان ایرانی مامور مداوای ایشان شدند اما با کمال تعجب و تاسف اعلام گشت که ایشان به بیماری آنفولانزای خوکی مبتلا شده اند.

پس از آن که این خبر به گوش مقام معظم رهبری رسید ایشان گروهی از زبده ترین مامورین وزارت اطلاعات را مامور کرد تا علت چگونگی ابتلای رییس به این بیماری را کشف کنند. مامورین وزارت اطلاعات با کمک تعدادی از متخصصین سازمان دامپزشکی پس از چندین روز کار تحقیقاتی سرانجام توانستند پرده از این راز بردارند.
نتایج تحقیقات این گروه نشان می دهد که رییس جمهور در حد فاصله ی زمانی که در اجلاس دوربان حضور داشته اند به این بیماری مبتلا شده اند. ابتدا گمانه ها بر این بود که رییس جمهور را به وسیله ی غذا یا آشامیدنی به این بیماری مبتلا کرده اند اما از آن جا که آشپز تیم همراه، ایرانی بود و کلیه افرادی که در این اجلاس رییس جمهور را همراهی می کردند نیز از غذا و آشامیدنی مشابه استفاده می کردند این فرضیه رد شد.


پس از ساعت ها کار تحقیقاتی دقیق، این گروه به این نتیجه رسید که تنها راه ممکنی که وجود داشته تا بوسیله ی آن رییس جمهور را به این بیماری مبتلا کنند همانا وجود ویروس در شی ای بوده که در هنگام سخنرانی رییس جمهور به سوی ایشان پرتاب شد.
لازم به ذکر است که در هنگام سخنرانی رییس جمهور در اجلاس دوربان، شخصی که خود را به شکل دلقک ها درآورده بود شی قرمز رنگی را به سمت رییس جمهور پرتاب کرد.
وزارت امور خارجه ی کشورمان ضمن فرا خواندن سفیر سوئیس مراتب اعتراض شدید کشورمان را به این عمل زشت و زننده ابراز داشته و خواهان استرداد فرد پرتاب کننده شی به سمت رییس جمهور شده است.
وزارت امور خارجه در نامه ای کتبی به کشور سوییس اعلام کرده که این کشور را مسئول بروز هرگونه حادثه ای احتمالی برای رییس جمهور می داند.

برای دیدن تصویر در سایز بزرگ اینجا رو کلیک کنید.



 

در پاسخ به اقدام تبلیغاتی میر حسین؛ احمدی نژاد، همسرش را در آغوش کشید!


پس از آن که میر حسین موسوی و همسرش در اقدامی تبلیغاتی دست در دست یکدیگر در دانشگاه تهران حضور یافتند آقا محمود ما هم به صرافت افتاد تا به اتفاق همسر مکرمه عکسی تبلیغاتی در این زمینه بگیرد که ماحصل آن عکسی می باشد که خبرگزاری فارس اقدام به انتشار آن نموده است.

عکسی از رییس جمهور و همسر محترمشان که پس از سفر استانی رییس جمهور به قزوین گرفته شده است.


 
در فاصله كمتر از يك روز تا گشايش اجلاس وزراي كشورهاي آسيايي، بنر، پوستر و آرم اين اجلاس در حالي منتشر شد و در دايره توجه رسانه‏ها گروهي قرار گرفته كه جا افتان نام خليج فارس در نقشه ايران كه در اين پوستر و آرم آمده بود، بحث برانگيز شد. در شرايطي كه حساسيت‏ها بر سر صيانت از خليج فارس در بالاترين حد خود قرار دارد، پس از اتفاقات به وقوع پيوسته در خصوص بازي‌هاي شورهاي اسلامي و خواست نامشروع عرب‏ها براي عدم درج نام خليج‏فارس و يا درج نامي مجعولي به جاي خليج، اين حساسيت‌ها دو چندان شده است و فضا به شكلي است كه محذوف ماندن اين نام تاريخي در نقشه‏هاي داخلي، با مواضع تندي همراه مي‌شود. در اين شرايط برخلاف عرف معمول كه در پوسترها، بروشورها و ساير طراحي‏ها براي برنامه‏هايي اينچنيني كه شاهد درج نقشه خليج‏فارس هستيم، اين نقشه‏ها منقوش با نام خليج فارس پيوند مي‏خورد، سازمان تربيت‏بدني درج اين عنوان را در پوستر مسابقات فراموش كرد و عنوان خليج فارس در پوستر اجلاس وزراي ورزش آسيا جا افتاد تا موضع‏گيري ضمني در اين خصوص صورت پذيرد.

 
برنامه تلویزیونی «رو در رو» جمعه شب ساعت 20:30 به مدت یک ساعت از شبکه خبر به شکلی زنده پخش شد. در این برنامه به شکل بی سابقه ای برخی سیاست های کلیدی 30 ساله جمهوری اسلامی ایران از سوی دکتر صادق زیبا کلام مورد انتقاد، سرزنش و حتی تمسخر واقع شد. زیبا کلام مدعی شد که 30 سال گذشته ما در این توهم بوده ایم که پرچمدار مبارزه کشورهای جهان سوم و تحت ستم با «استکبار جهانی» به رهبری آمریکا هستم. بجای اصل قرار دادن منافع ملی ، ایدئولوژی را برای تنظیم سیاست خارجی خود برگزده ایم. زیبا کلام در پاسخ به ادعای محمدرضا حاج بابایی ، عضو هیات رئیسه مجلس هشتم در مورد آزاد ننمودن 12 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران توسط دولت اوباما به عنوان حسن نیت، پاسخ داد: «بحث بلوکه شدن دارایی های ایران واقعیت ندارد. این پولها به عنوان غرامت به ایرانیانی که به شهروندی آمریکا درآمده بودند و اموالشان به هر بهانه ای، مثلا طاغوتی بودن، توسط سپاه و دولت و دیگر نهادها مصادره شد پرداخته شده است. آنها به دادگاه های آمریکا شکایت کرده اند که اموال و زمین ها و کارخانه هایشان بی دلیل مصادره شده و پس از بررسی غرامت هایی به آنها تعلق گرفته و از آن پول چیزی باقی نمانده است.» همچنین زیبا کلام در پاسخ به سخنان بابایی که آمریکا را موجب بسیاری از مشکلات کشور خواند گفت : «ما به همین دلیل با آمریکا دشمنی می کنیم که برای مشکلاتی که از حلشان عاجز هستیم مقصری داشته باشیم و چه مقصری بهتر از آمریکا.» این استاد دانشگاه در مورد این تصور که آمریکا رژیم صدام را به جنگ با ایران مجبور کرد، گفت: «سی سال از این دروغ را به مردم گفته ایم اما پاسخ نمی دهیم اگر جنگ بد بود و آمریکا آنرا به راه انداخت چرا پس از فتح خرمشهر آنرا متوقف نکردید؟ آیا آمریکا بود که بر ادامه جنگ اصرار می کرد؟» زیبا کلام همچنین با انتقاد از سیاست صدا و سیما گفت: «شما خبرهایی را که در جهت رفتار های مثبت دولت آمریکا و باراک اوباما باشد پوشش نمی دهید. مثلن وقتی ایشان از لزوم پیوستن اسرائیل به ان پی تی یا تشکیل دولت فلسطینی حرف می زند.» دکتر زیبا کلام در پاسخ به پرسش دو نفر از دانشجویان حاضر دراین برنامه در مورد دلایل ادامه دشمنی با آمریکا و اینکه چرا بعد از سی سال از فرصت پیش آمده استفاده نمی کنیم گفت : «باید این را از کسانی پرسید که فکر می کنند «پرچم...

 
جمعه 88.2.18 ساعت 10:45 است و کل مسافرين، سوار هواپيماي فوکر100 هما شده اند. پس از شمارش مسافرين، سر شيفت ترافيک از خدمه پرواز خداحافظي نموده ازهواپيما خارج ميشود. در ساعت 10:50 خلبان موتورهاي هواپيما را روشن و پس از چک نهايي به سمت ابتداي باند پرواز حرکت مينمايد. با نشستن خدمه پرواز بر روي صندليهاي مخصوص و اوج گرفتن صداي موتورها، هواپيما آماده پرواز ميشود. اما هيچ اتفاقي نميافتد. همه منتظرند، اما پس از 2 الي 3 دقيقه انتظار ناگهان صداي موتورها ضعيفتر شده و ماشينهاي زرد رنگ آتش نشاني به همراه خودروي سواري پژو 405 به هواپيما نزديک ميشوند، در اين لحظه درب هواپيما باز ميشود و ميني بوس تشريفات VIPبه کنار هواپيما ميايد، فردي با محافظينش ( به گفته مسافرين، معاون فناوري رييس جمهور ) از ميني بوس خارج و به داخل هواپيما مي آيند. موتورهاي هواپيما هنوز روشنند، صندليهاي جلو همگي پر هستند اما ايشان ظاهرا شخصيت برجسته‌اي هستند و به همين خاطر به هر وسيله‌اي ايشان را در رديفهاي جلو مستقر ميکنند، اما محافظين جايي براي همنشيني کنار ايشان نمي يابند و در انتهاي هواپيما مستقر ميشوند.

 

کروبی: سیاست احمدی‌نژاد دشمنان بیشتری را نصیب ایران کرده است

۱۳۸۸/۰۲/۱۶
مهدی کروبی ، دبیرکل حزب اعتمادملی و یکی ازنامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درایران درگفت‌وگو با روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» ، ضمن انتقاد شدید ازسیاست محموداحمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفته است دوره او بزودی پایان می‌گیرد .

آقای کروبی همچنین ، خواهان اقدام‌های عملی ازسوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، درقبال ایران شده و دربخش دیگری از مصاحبه‌اش صریحا از هولوکاست سخن گفته و آنرا جنایتی دانسته که در صحت آن نمی‌توان شک کرد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی سپس سياستی را که محمود احمدی نژاد تا کنون پيش برده، اشتباه ارزيابی می‌کند و بر اقدام‌های او خط بطلان می‌کشد و می‌افزايد: « سياست احمدی نژاد سبب شد که ايران همچنان دشمنان بيشتری نصيبش شود.»

بخش اعظمی از سخنان احمدی نژاد به گفته کروبی «ناسنجيده» است؛ «چگونه او می‌تواند بگويد که قطعنامه‌های جهانی تنها يک ورق کاغذ است؟»

مهدی کروبی در ادامه گفت‌و‌گو با «تاگس اشپيگل»، افراطی شدن دولت ايران را با سياست دنيای غرب گره می‌زند و می‌گويد زمانی که اصلاح طلبان بر سر قدرت بودند به غربی‌ها هشدار داده شد که مواظب باشيد خواسته‌های بيش از اندازه شما ايران را به سوی افراط‌گرايی می‌کشاند.

آقای کروبی در پاسخ به پرسش خبرنگار آلمانی به راه و روش باراک اوباما در قبال ايران می‌پردازد و اين مسئله را مطرح می‌كند که « سياست اوباما بسيار متفاوت از راه و روش جرج بوش است، با اين حال از اوباما انتظار می‌رود که ديگر وارد عمل شود. ديواری از بی‌اعتمادی ميان ايران و آمريکا وجود دارد و برای اين که اين ديوار مانند ديوار برلين فرو ريزد به چند ضربه محکم نياز است.»

مهدی کروبی در ادامه گفت وگو با «تاگس اشپيگل» لب به انتقاد از آمريکا هم می‌گشايد و می‌گويد: « آن کشور لوازم يدکی هواپيماهای بويينگ را در اختيار ايران نمی‌گذارد و ايران بايد آنها را از بازار سياه خريداری کند. ايران به خريد هواپيماهای ايرباس هم تمايل دارد، ولی آمريکايی‌ها مانع اين کار شده اند.»

بخش ديگر اين گفت وگو اختصاص دارد به مسايلی چون هولوکاست و گفته‌های جنجال برانگیز محمود احمدی احمدی نژاد در مورد آن؛ مهدی کروبی در اين باره می‌گويد که «هولوکاست اتفاق افتاده و اين يک جنايت است. در ضمن اين بی معنا است که در ايران نسبت به قاتلی مانند آدولف هيتلر که انسان‌ها را کشته، شک و ترديد شود. اما مهم آن است که فلسطينی‌ها در سرزمين فلسطين زندگی کنند، از اين رو مسلمانان و يهوديان بايد راهی بيابند تا با يکديگر زندگی کنند. »

مسئله اتمی ايران آخرين موضوعی است که در اين گفت وگو مطرح می‌شود و مهدی کروبی با اشاره به اهميت دستيابی ايران به فن‌آوری‌های اتمی از ضرورت شفاف‌سازی از سوی ايران هم سخن می‌گويد و می‌افزايد: « در اين ميان موضع سخت آمريکا و سخنان احمدی نژاد مسايل را پيچيده‌تر کرده است. بخشی از فشار بر ايران نتيجه همين سخنان تند است که آمريکا از آن به عنوان بهانه بهره گرفته تا ايران را به گوشه‌ای براند.»

 

نامه تلخ یک سرطانی به دکتر احمدی نژاد

سلام دکتر احمدی نژاد. خوشبختانه یا متاسفانه سال های آخر عمر من که خیلی هم زودهنگام فرا رسیده است مصادف شده است با دوره ی ریاست جمهوری شما.

نمی خواهم ناله کنم ولی ما یک زندگی معمولی داریم و پدر من حتی با پول نفتی که شما بر سر سفره ی ما آوردید نیز نتوانست هزینه ی سفر من را به خارج از کشور برای معالجه بدهد. دکتر های مهربان کشورم خیلی وقت بود که می گفتند با سفر ودرمان در خارج می توانم بیماری ام را بهبود بخشم ولی الان خانواده ام تنها امیدشان شیمی درمانی و قرص خوردن من است.من خودم می دانم که دیگر نخواهم بود.

دکتر امسال دوست داشتم قهرمانی تیم کشتی کشورم را ببینم ولی نشد ، تیم فوتبال کشورم به بدترین وضعیت ممکن دچار شده و من با نا امیدی دیگر تیمم را در جام جهانی نخواهم دید.تلخ است. از خدا خواسته ام که به تیم ما کمک کند تا به جام جهانی برویم تا یک بار دیگر به خاک پاک میهن عزیزم افتخار کنم و با عذت بمیرم.

دکتر نمی دانم که شما باز هم رئیس جمهور خواهی شد یا نه ولی شخصا امیدوارم که این سمت را به کسی دیگر دهد و شما دیگر استراحت کنید.دکتر من که هیچ ولی خون مظلوم یک جایی پا گیر می شود. انرژی هسته ای که شما برایمان به ارمغان می آورید و حتی موشک امید نمی تواند به مردم بیچاره و بدبختی چون من کمک کند ، من دوا و تجهیزات می خواستم که نبود … یعنی همه چیز بود جز این.

این نامه را ننوشتم که عذاب وجدان بگیری چون حتی وقتی برای عذاب وجدان هم نداری الان فقط می خواهی 4 سال دیگر بر کشورم ایران حکومت کنی و فکر تبلیغاتی با پول و سیب زمینی … ولی اگر خواستی این بار شعاری بسازی لطفا نفت را خالی بر سر سفره ما نیاور چون دیگر کافی نیست ما نیاز به نفت و تمامی مشتقات آن داریم…


 

مواضع طالبان همچنان زیر آتش ارتش پاکستان

هزاران غیرنظامی خانه و زندگی خود در سوات را رها کرده و پا به فرار گذاشته‌اند.

۱۳۸۸/۰۲/۱۸
یک روز پس از دستور نخست وزیر پاکستان به پاکسازی تروریست‌ها و اعلام تعهد این کشور به آمریکا برای مبارزه با افراط‌گرایی، هواپیماهای این کشور، روز جمعه، مواضع طالبان در دره سوات را بمباران کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی ارتش پاکستان در دره سوات می‌گوید علاوه بر ۵۵ شبه‌نظامی طالبان که روز پنج‌شنبه کشته شدند، روز جمعه ۱۲ شبه‌نظامی دیگر قربانی آتش هلی‌کوپترها و جنگنده‌های پاکستان شده‌اند.

بمباران مواضع طالبان در دره سوات به دنبال آن صورت می‌گیرد که یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان،‌ شامگاه پنج‌شنبه گفت: «برای حفظ عزت و افتخار کشورمان و حمایت از ملت، نیروهای مسلح به پاک‌سازی شبه‌نظامیان و تروریست‌ها گمارده شده‌اند.»

آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، این هفته در گفت‌وگوهای خود با باراک اوباما در واشینگتن به رئیس جمهور آمریکا در مورد تعهد اسلام‌آباد به شکست دادن القاعده و متحدان آن تضمین داد.

به این ترتیب اکنون نبرد در دره سوات در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی اسلام‌آباد به آزمونی برای ثبات قدم پاکستان در مبارزه با طالبان تبدیل شده است.

حملات گسترده ارتش پاکستان به مراکز و محل استقرار شبه‌نظامیان طالبان از حدود یک هفته پیش آغاز شده است. ارتش پاکستان در واکنش به اقدام طالبان در ورود به منطقه «بونیر» واقع در صد کیلومتری اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، دست به این حملات زده است.

حضور طالبان در این منطقه نگرانی شدید مقام‌های آمریکایی را نسبت به افزایش نفوذ شبه‌نظامیان طالبان در پاکستان مجهز به سلاح‌های هسته‌ای در پی داشت. مقام‌های آمریکایی همواره دولت پاکستان را به سهل‌انگاری در مبارزه با طالبان متهم کرده و ارتش آمریکا نیز بارها مراکز طالبان را در منطقه هم‌مرز با افغانستان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خود هدف حمله قرار داده است.

فرار غیرنظامی‌ها و تشدید بحران انسانی

در همین حال در هفته جاری ده‌ها هزار غیرنظامی از منطقه نبرد ارتش پاکستان با طالبان گریخته‌اند. با توجه به این که پیشتر نیز صدها هزار نفر به دنبال درگیری‌های دیگر بین دولت پاکستان و شبه‌نظامیان خانه و زندگی خود را رها کرده بودند، اکنون گروه‌های امدادرسان می‌گویند موج جدید در فرار غیرنظامی‌ها بحران انسانی در این منطقه را تشدید کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه از فرار بیش از ۴۵ هزار نفر از عملیات نظامی در دره سوات و مناطق هم‌جوار آن خبر داد.

روز گذشته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز بر تشدید بحران انسانی در منطقه دره سوات تاکید کرد و کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل نیز نسبت به امنیت غیرنظامی‌ها ابراز نگرانی شدید کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه از فرار بیش از ۴۵ هزار نفر از عملیات نظامی در دره سوات و مناطق هم‌جوار آن خبر داد.
مقامات پاکستان در ماه فوریه گذشته با تقاضای طالبان برای اجرای شریعت اسلامی در دره سوات موافقت کردند، اما شبه‌نظامیان طالبان از زمین گذاشتن سلاح‌های خود سر باز زدند و به پیشروی به سوی اسلام‌آباد ادامه دادند.


پاکستان در سال‌های اخیر دست‌کم ده عملیات نظامی در منطقه مرزی خود با افغانستان داشته است که بیشتر آنها پس از به جا گذاشتن ویرانی و تلفات بسیار در میان غیرنظامی‌ها بی‌نتیجه به پایان رسیده است.

دولت‌های خارجی از جمله ایالات متحده می‌گویند این منطقه مرزی همچنان منطقه امنی برای شبه‌نظامیان طالبان و القاعده است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]