۱۳۸۸ خرداد ۲, شنبه

 

چرا ميرحسين؟

ميرحسين گرفتار قالب‌هاي تنگ فكري نيست

هدايت آقايي- در حال حاضر با شرايطي روبه‌رو هستيم كه كشور با چالش‌هاي زيادي در همه جوانب روبـه‌روسـت. در صـحـنـه روابط بين‌الملل كشور به انزواي كامل كشيده شده است و در سـيـاسـت داخـلـي نيز نشاط از محافل سياسي رخت بر بسته و همه فعالان سياسي زير فـشـار قرار دارند; به نحوي كه در چهار سال گذشته تعداد زيادي سايت اينترنتي فيلتر شده و روزنامه‌ها بعد از انتشار هر شماره منتظر توقيف هستند.
در حـوزه اقـتـصـاد بـا وجـود درآمـدهـاي افـسـانـه‌اي نفت كه بيش از درآمد دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات بوده است، شاهد تورم بالاي 25 درصد، نرخ رشد اقتصادي پائين و نـرخ بـيـكـاري وحـشتناك هستيم به نحوي كه بين سنين 20 تا 35 سال نرخ بيكاري بالاتر از 25 درصد است.
ايـن در شـرايطي است كه حوزه فرهنگي نيز از بحران مستثنا نبوده و اين حوزه از چاپ كتاب، فيلمسازي تا الگوي پوشش مردم در سردرگمي به سر مي‌برد و مردم در بسياري موارد با علامت سوال روبه‌رو هستند و دولت نتوانسته هيچ الگوي مناسب فرهنگي ارائه دهد. با توجه به شرايطي كه در بالا تشريح شد كشور به شدت نيازمند برنامه است تا از اين وضعيت نابسامان رهايي يابد.
در اين ميان اشخاصي كه در صحنه بودنشان كمك شاياني به از بين بردن بحران حاكم مي‌كرد از ابتدا وارد صحنه نشدند و يا مانند آقاي خاتمي بنا به دلايلي كنار كشيدند. اما در بـيـن گـزيـنـه‌هـاي مـوجود ميرحسين موسوي مرد آزموده سال‌هاي بحراني جنگ، بهترين گزينه است.
در شـرايـطـي كـه فـشـارهـاي بـيـن‌المللي از يكسو و فشار جنگ از سوي ديگر منابع را محدود كرده بود، نشان داد كه مي‌تواند شرايط بحراني را اداره كند . شناخت مردم نيز از ايـشـان احـتـيـاج بـه تـوضـيح ندارد چراكه همه ميرحسين را صادق، راستگو و اهل درد مي‌دانند كه با همت مردانه از پس مشكلات برآمده و كشور را از وضع فلاكت‌بار كنوني رهايي خواهد بخشيد.
از اين رو ميرحسين بهترين گزينه است و عمده اشخاصي كه ملي فكر مي‌كنند و دلشان بـراي ايـران مـي‌سـوزد فـارق از جـنـاح و حـزب، طيف عظيمي از اصولگرا يان و اصلاح طـلـبـان از ايشان حمايت مي‌كنند. اين نشان مي‌دهد كه ميرحسين در قالب‌هاي تنگ فكري گرفتار نشده است و فرحزبي و فراملي مي‌انديشد. اميدوارم مردم نيز با آمدن پاي صـنـدوق‌هـاي راي حـمـايـت خود را از مردي كه در سال‌هاي جنگ خود را اثبات كرده است، نشان دهند.


 

محتشمي‌پورخبر داد

ناظران 50 هزار نفري مهندس موسوي در شعب اخذ راي

عـلـي‌اكبر محتشمي‌پور گفت: 50 هزار نيرو بـه نـمـايـندگي از ميرحسين موسوي و هزار هـيـئـت اجـرايي بر 45 هزار صندوق نظارت مـي‌كـنـنـد. به گزارش ايسنا، سيدعلي اكبر مـحـتـشـمـي‌پـور در مـراسـمـي كـه از سـوي شــوراي هـمــاهـنـگــي ارتبـاطـات مـردمـي ميرحسين موسوي در قم برگزار شد، شرايط فـعـلي كشور را از تمام ابعاد بسيار حساس و دشـوار دانـسـت و افـزود: امـروز كـشور دچار بـحـران جـدي اسـت و تـنـهـا مـرد بحران‌ها مي‌تواند اين اوضاع را مديريت كند.
مـحـتـشـمـي‌پـور بـا بـيـان ايـنـكـه مـهندس مـوسـوي امروز به سبب احساس خطري كه كـرده بـراي نـجـات كـشـور آمـده است ابراز عـقيده كرد: در شرايط فعلي، كشور در همه ابـعـاد در حـال مـتـلاشـي شـدن اسـت و اگر خـداي نـاكـرده ايـن دوره فعلي استمرار پيدا كـنـد و تـغييري حاصل نشود افق چهار سال آينده كشور تاريك است.
مـسـئـول كـميته نظارت بر آراي ميرحسين مـوسـوي از تـشـكـيـل اين كميته در سراسر كـشـور خـبـر داد و گـفـت: ايـن كـمـيـته تنها مسئـول صيـانـت از آراي مهنـدس موسوي نيسـت بلكـه كميتـه صيـانـت از آراي مـردم اســت. مـحـتـشـمـي‌پـور ادامـه داد: در ايـن كميتـه بـرنامه‌ريزي‌هاي دقيق و نرم‌افزاري انجـام شده كه جوانان آن را در سطح كشور انجام دهند.
عـضــو مـجـمــع روحــانيـون مبـارز در ادامـه سـخـنـانـش بـر شـنـاسـنـامـه‌دار شـدن تمام حـوزه‌هـاي اخـذ راي در سراسر كشور تاكيد كـرد و گـفـت: مـا بـه شـوراي نگهبان اعلام كـــرديــم تـمــام اعـضــاي صـنــدوق بــايــد مشخصاتشان معلوم باشد.


 

مجلس شوراي اسلامي و نهادهاي نظارتي

رفع شبهه كنيد

سيد غلامحسين حسنتاش: در خبرها آمده‌بود كه وزارت نفت تحت فشار سنگين قرار گرفته است كه 700 ميليارد تومان سود سهام عدالت را تا آخر ارديبهشت‌ماه به خزانه واريز نمايد. اين در حالي است كه مجامع عمومي شركت‌هاي تحت پوشش اين وزارتخانه كه سود سهام مربوط به آنها‌‌ست هنوز تشكيل نشده است (روزنامه سرمايه مورخ پنجشنبه 23/2/88.)
خبرهاي مشابهي در مورد ساير شركت‌هاي دولتي نيز وجود دارد. از سوي ديگر سازمان خصوصي‌سازي و تمام بانك‌ها بسيج شده‌اند كه هرچه سريع‌تر سودهاي سهام عدالت را به سهامداران پرداخت نمايند.
در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري در مورد اين اقدامات اين شبهه به شدت وجود دارد كه اين پول پخش‌كردن‌ها توسط دولت آقاياحمدي‌نژاد، بنابر مقاصد انتخاباتي انجام مي‌شود و خداي‌ناكرده در جهت خريداري كردن را\ي مردم است. البته مردم ايران بلوغ سياسي خود را در دوره‌هاي مختلف به نمايش گذاشته‌اند و نشان داده‌اند كه حاضر به فروش را\ي خود نيستند اما اگر اين شبهات خداي ناخواسته صحيح باشد بيش از جنبه اقتصادي آن از نظر فرهنگي اهميت دارد و نشان‌دهنده آن است كه بعضي‌ها درك درستي از جامعه نداشته و شيوه‌هاي مبتذلي را در پيش گرفته‌اند كه مي‌تواند آثار فرهنگي - اجتماعي نامطلوبي داشته باشد و سرمايه اجتماعي را به مخاطره بيندازد و تصور نامطلوبي را خصوصا در نسل جوان تحصيلكرده در مورد نظام به‌وجود آورد.
اينكه عده زيادي از مطلعين جامعه اين تلقي را داشته باشند كه پديده‌اي به نام سهام عدالت تنها پوششي براي پول پخش كردن و خريداري را\ي است، آثار زيانباري دارد كه بايد هرچه زودتر جلوي آن گرفته شود. اگر اين تلقي نادرست است، تنها با شفاف‌سازي مي‌توان جلوي آن را گرفت يا اگر خداي ناكرده تخلفي وجود دارد بايد تا دير نشده است آن ‌را مهار كرد.
مجلس شوراي اسلامي و نهادهاي نظارتي مي‌توانند از طريق طلب‌كردن پاسخ‌هاي شفاف به سوالات زير از مراجع ذي‌ربط دولتي و خصوصا وزارت دارايي كه معاونت امور مجامع عمومي شركت‌هاي دولتي در آن وزارتخانه تعبيه شده است، به اين شبهات پاسخ دهند:
1- مجوزهاي قانوني توزيع سهام عدالت چيست؟ تقدم تاخر توزيع سهام عدالت نسبت به ابلاغيه‌هاي قانوني سياست‌هاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي چگونه بوده است؟
2- مجموعه شركت‌هايي كه سهام آنها بسته‌بندي شده و از هر طريقي به سهام عدالت تبديل شده است چه شركت‌هايي هستند؟ وضعيت مالي و حساب سود و زيان اين شركت‌ها در چند سال اخير و خصوصا در سال‌هايي كه سود سهام عدالت پرداخت‌شده ‌، چگونه بوده است؟ آيا اصول تنظيم حساب‌ها رعايت شده‌و آيا اصولا سودي براي تقسيم شدن وجود داشته است؟
3- مجامع عمومي شركت‌هاي مذكور در چه زمان‌هايي و با چه تركيب قانوني تشكيل شده است و مصوبات و تصميمات آنها چه بوده است؟
4- طرح‌ها و پروژه‌ها و نيازهاي توسعه‌اي اين شركت‌ها چه بوده است و سهم تقسيم سود براي افزايش سرمايه براي نيازهاي توسعه‌اي و طرح‌ها، طبق عرف و روال معمول شركت‌ها در نظر گرفته شده است؟
5- تعداد و ارزش سهام عدالت چقدر است؟ نسبت اين تعداد با تعداد و ارزش سهام واقعي بسته‌‌بندي شده چگونه است؟
6- سودهاي سهام عدالت در چه زمان‌هايي پرداخت شده و آيا زمان پرداخت اين سودها با زمان انتقال مالكيت سهام مربوطه تطابق داشته است؟
7- هنگام واگذاري سهام نحوه بازپرداخت ارزش سهام از محل سود متعلقه (براي دهك‌هاي مختلف)، تعيين شده بوده است،آيا مبالغ مربوطه از سودهاي متعلقه كسر گرديده است؟ و اگر نه آيا مجوزي براي آن وجود داشته است؟
8- اگر خداي ناكرده، اين سودها كاذب باشد و در زيان سنوات آينده شركت‌ها منعكس شود، وضع سهامداران در سال‌هاي آتي چه خواهد شد و حقوق دولت براي بازپرداخت ارزش سهام از كجا تامين خواهد شد و آيا هر دولتي كه روي كار باشد در چرخه‌اي از مشكلات مالي قرار نخواهد گرفت؟
به عنوان يك نمونه: مطلعين معتقدند كه شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي كه تنها 600 ميليارد تومان از 700 ميليارد تومان صدرالذكر مربوط به آن است هرگز سودده نبوده است و علاوه بر اين براي پاسخگويي به نيازهاي كشور به فرآورده‌هاي نفتي و خصوصا بنزين و گازوئيل كه سالانه حجم عظيمي ارز بابت آن از كشور خارج مي‌شود، نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي است و خبر مي‌رسد كه اغلب پروژه‌هاي اين شركت به علت كمبود منابع مالي متوقف است.
همچنين خبر مي‌رسد كه وضع مالي شركت نفت به‌گونه‌اي است كه در صورت پرداخت وجوه مذكور، احتمال دارد در پايان خردادماه حتي قادر به پرداخت حقوق كاركنان خود نباشد. خبر مي‌رسد كه به عنوان نمونه نيمي از دكل‌هاي حفاري شركت ملي حفاري ايران به‌دليل فقدان منابع مالي غير فعال مانده‌اند و اين در حالي ‌است كه بسياري از پروژه‌هاي بخش بالادستي شركت ملي نفت ايران متوقف به حفاري چاه‌هاست. در هرحال اميد است در مورد سوالات فوق شفاف‌سازي شود‌ اما حتي اگر پاسخ شفاف و روشني براي همه اين سوالات وجود داشته باشد. باز هم سوال جدي ديگري مطرح خواهد بود كه با توجه به اينكه پرداخت شتابزده سود سهام عدالت در اين مقطع ممكن است روند رقابت برابر و سالم انتخابات رياست‌جمهوري را دچار شبهه كند، آيا بهتر نيست كه اين اقدام به تعويق بيفتد و بعد از 22 خردادماه انجام شود. ‌


 

گاه شماري بر اعطاي 80 هزار تومان به 10 ميليون نفر

مهرورزي در فرصت مناسب

سكانس اول:
5 ماه قبل از انتخابات دهم
جهت عدم تشويش اذهان عمومي تمامي مطالب از مصاحبه مجريان امر اتخاذ گرديده است; تنها قضاوت فرماييد!!
بهمن 1387:
آغاز مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت از دهه فجر
محمد جواد شيخ; مدير عامل كارگزاري سهام عدالت:
به گزارش همشهري، در شرايطي كه نگراني‌هايي در مورد تامين سود مورد نياز سبد سهام عدالت وجود دارد، مديرعامل شركت كارگزاري سهام عدالت و مديرعامل سازمان خصوصي‌سازي‌از آغاز پرداخت سود سهام عدالت از دهه فجر امسال خبر دادند. قرار است در مرحله اول 360 ميليارد تومان سود شركت‌هاي موجود در سبد سهام عدالت بين 5/4 ميليون نفر تقسيم شود.
تا‌كنون تعداد زيادي از شركت‌ها به دلايل متعددي از جمله بحران مالي اقتصاد جهان و كاهش قيمت محصولاتشان موفق به پرداخت سود سال مالي قبل به شركت كارگزاري سهام عدالت نشده‌اند; به‌طوري كه براساس آمار موجود، ميزان بدهي‌هاي اين شركت‌ها به شركت كارگزاري سهام عدالت در حال حاضر به 1300 ميليارد تومان رسيده است.
سود سهام شركت‌هايي كه سهامشان به‌عنوان سهام عدالت به اين كارگزاري واگذار شده بود، براي سال مالي‌برابر با 1730‌ميليارد تومان برآورد شده است اما ميزان سودي كه شركت كارگزاري سهام عدالت تاكنون از اين شركت‌ها دريافت كرده با احتساب سود 120ميليارد توماني شركت مخابرات به 400 ‌ميليارد تومان رسيده است.
مرحله اول شامل افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني، افراد تحت پوشش بهزيستي و بسيجيان فاقد شغل و درآمد مي‌شود و به هر نفر 80‌هزار تومان سود پرداخت مي‌شود.
شيخ با بيان اينكه در مجموع 360‌ميليارد تومان سود بين اين افراد تقسيم خواهد شد، اظهار داشت: با احتساب دريافت 119‌ميليارد تومان سود سالانه سهام شركت مخابرات ايران تا‌كنون 400‌ميليارد تومان سود از شركت‌هاي موجود در سبد سهام عدالت دريافت شده است.
او تصريح كرد:‌مجموع مطالبات ما از شركت‌ها برابر با 1730‌ميليارد تومان است كه تا‌كنون 400‌ميليارد تومان آن دريافت شده است.

سكانس دوم:
پرداخت نمادين!
آغاز پرداخت نمادين سود سهام عدالت فرهنگيان از22 بهمن www.ipo.ir‌
وزارت آموزش و پرورش ضمن تشريح دستاوردهاي 30 ساله انقلاب در اين وزارتخانه اعلام كرد كه پرداخت نمادين سود سهام عدالت فرهنگيان، بر اساس نظر سازمان خصوصي‌سازي از 22 بهمن ماه آغاز مي‌شود.
سكانس سوم:
نقدينگي در شركت‌ها موجود نيست. رئيس جمهور به فرياد بيايد
فروردين 1388:دستور رئيس جمهور براي پرداخت طلب 1400 ميليارد توماني به سبد عدالت
محمدجواد شيخ در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در رابطه با آخرين وضعيت پرداخت سود ساليانه 347 ميليارد توماني به 5/4 ميليون نفر مشمول اظهار داشت: از زمان آغاز پرداخت 122 بهمن 1387) سود 80 هزار توماني به هر نفر از مشمولان سبد سهام عدالت تاكنون حدود 4 ميليون نفر از مشمولان اين سود را دريافت كرده‌اند.
مدير عامل كارگزاري سبد سهام عدالت در پاسخ به اين سوال كه آيا براي دريافت طلب1400 ميليارد توماني از شركت‌هاي حاضر در سبد عدالت تصميمي گرفته شده يا خير، گفت: موضوع عدم دريافت طلب 1400 ميليارد توماني سبد عدالت به رئيس جمهور منعكس شد و با توجه به اينكه عمده طلب‌ها مربوط به زير مجموعه‌هاي دو وزارتخانه نفت و صنايع معادن بود، رئيس جمهور به وزراي نفت و صنايع دستور اكيد داده كه اين موضوع را پيگيري و برطرف كنند.

سكانس چهارم:
رئيس جمهور به فرياد آمد!
پيگيري طلب 1400 ميليارد توماني و ادامه پرداخت سود
مديرعامل كارگزاري سهام عدالت ديگر اولويت سال 88 اين واحد قبل از انحلال را پيگيري دريافت باقي مانده طلب سود سالانه اعلام كرد و گفت: با دستور اكيد رئيس جمهور به وزارتخانه‌هاي اقتصاد، نفت، صنايع و معادن، ارتباطات و راه در خصوص پرداخت سود ساليانه شركت‌هاي زيرمجموعه، مقرر شده شركت‌هاي تحت تابعه وزارت صنايع تا نيمه ارديبهشت باقي‌مانده بدهي خود را پرداخت كنند و در اين رابطه فولاد مباركه 30 ميليارد تومان از 258 ميليارد تومان را پرداخت كرده است. ‌

سكانس پنجم:
وزارت نفت: اين كف دست مويي‌ ندارد!
عدم واكنش وزارت نفت به پرداخت طلب
مديرعامل كارگزاري سهام عدالت ادامه داد: از جانب ديگر در شرايطي با هماهنگي وزارت اقتصاد طلب 170 ميليارد توماني سه بانك ملت، تجارت و صادرات پرداخت خواهد شد كه در ميان وزارتخانه‌ها، وزارت نفت هيچ واكنش واقدامي را در خصوص پرداخت سود ساليانه شركت‌هاي پتروشيمي و پالايشگاهي حاضر در سبد سهام عدالت نكرده است.
به گفته شيخ از مجموع سود ساليانه 50 شركت سبد عدالت تاكنون 382 ميليارد تومان دريافت شده و هزار و 390 ميليارد تومان ديگر باقي مانده است كه در صورت دريافت سود شركت‌هاي وزارت نفت، پرداخت سود به مشمولين مرحله سوم آغاز خواهد شد.

سكانس ششم:
وزارت نفت هم به اهميت موضوع پي برد!
ارديبهشت 1388: موافقت وزارت نفت با پرداخت طلب 600ميليارد توماني سود سهام عدالت (صنايع نيوز12/2/1388)
مدير عامل كارگزاري سهام عدالت گفت: مجموعه وزارت نفت حاضر به پرداخت 600 ميليارد تومان سود ساليانه شركت‌هاي پالايش و پخش به سبد سهام عدالت شد.
محمد جواد شيخ در رابطه با وضعيت دريافت سود ساليانه شركت‌هاي تحت تابعه وزارت نفت اظهار داشت: طي هفته جاري مسئولان اين وزارتخانه با معاون وزير اقتصاد جلسه‌اي را برگزار مي‌كنند تا نحوه و زمان پرداخت سود ساليانه شركت‌هاي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي مشخص شود.
وي با بيان اينكه تا پيش از اين شركت‌هاي نفتي حاضر به پرداخت سود به سبد سهام عدالت نبودند، ادامه داد: با توجه به برگزاري اين جلسه انتظار مي‌رود طلب 600 ميليارد توماني كارگزاري سبد سهام عدالت از اين شركت‌ها دريافت شود تا پرداخت سود ساليانه به مشمولين مرحله دوم آغاز گردد.
شيخ در پاسخ به اين سوال كه شركت‌هاي پتروشيمي تحت تابعه وزارت نفتي چه مبلغ سودي را بايد پرداخت كنند توضيح داد: به جز پتروشيمي بندر امام كه بايد 50 ميليارد تومان سود را به اين كارگزاري بدهد باقي شركت‌هاي پتروشيمي به دليل زيان جاري يا انباشت، سودي ندارند كه به سبد سهام عدالت بدهند.
مدير عامل كارگزاري سهام عدالت با اشاره به آغاز دريافت سود ساليانه از زير مجموعه‌هاي وزارت صنايع و اقتصاد (بانك‌هاي تجارت، صادرات و ملت) خاطر نشان كرد:
مشكل دريافت باقي مانده سود 25 ميليارد توماني از شركت مخابرات نيز در حال برطرف شدن است .شيخ درخاتمه گفت: با اين اوصاف پرداخت سود 400 ميليارد توماني مرحله دوم مشمولين سهام عدالت آغاز خواهد شد.

سكانس آخر:
نقدينگي فراهم شد، مهر‌ورزي مي كنيم!
پرداخت سود سهام عدالت 5/5 ميليون نفر از امروز200/2/88 )www.ipo.ir -‌
مديرعامل سازمان خصوصي سازي خبر داد: مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت 5/5 ميليون نفر از روستائيان توسط پست‌بانك ايران و بانك كشاورزي از امروز در سراسر كشور آغاز مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط‌عمومي پست ‌بانك ايران، غلامرضا كرد زنگنه گفت: با توجه به پرداخت سود 80 هزار توماني به هر نفر از مشمولان سهام عدالت به حدود 400 ميليارد تومان نقدينگي نياز بود كه بايد توسط شركت‌هاي حاضر در سبد عدالت تامين مي‌شد.
وي‌افزود: سود مشمولان كمتر از 18 سال پسر ‌ يا دختران تحت تكفل فقط به والدين آنها داده مي‌شود.
سود سهام عدالت روستائيان از طريق حدود 9‌هزار دفتر خدمات بانكي روستايي پست‌بانك ايران در سراسر كشور قابل دريافت خواهد بود.
قضاوت با شماست:
5/4 ميليون نفر مشمولان مرحله اول سهام عدالت شامل: افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني، افراد تحت پوشش بهزيستي و بسيجيان فاقد شغل و درآمد
5/5 ميليون نفر مشمولان مرحله دوم سهام عدالت شامل: روستائيان و عشاير هر نفر 80 هزار تومان جهت افزايش ثروت خانوارهاي كم درآمد ايراني با توزيع سهام عدالت.


 

آمارهاي بي‌پايه، زمينه‌ساز فروپاشي ساختار نظام

گروه اقتصادي - حامد عادلي نيك، آرش موحد: شكوه رئيس سازمان بازرسي كل كشور به عنوان بالاترين مرجع قضايي ناظر بر دولت، از بي‌اعتباري آمار و اطلاعات كه در همايش بررسي اصل 44 قانون اساسي صورت گرفت، تذكري بي‌سابقه در تاريخ نظام جمهوري اسلامي ايران به دولت بود.
به باور كارشناسان اقتصادي و سياسي، كم‌اهميت تلقي كردن اين تذكر مي‌تواند زمينه‌فروپاشي بسياري از ساختارها و سازوكارهاي تعريف شده در قانون اساسي را فراهم سازد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور همچنين به صراحت اعلام مي‌دارد كه بسياري از ادعاهاي آماري از نظر سازمان بازرسي كل كشور قابل اتكا نيست. وي تاكيد مي‌كند: «ما به آمار‌ها اعتقاد نداريم».
سرايت آمار‌‌هاي دروغ تا آنجا نگران‌كننده و بحران ‌آفرين شده است كه دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز در كنفرانس‌مطبوعاتي اخير خود گفت: در ارائه آمارها آنقدر خرابكاري شده كه مردم آمار درست را نيز دروغ برداشت مي‌كنند.
گروه اقتصادي كلمه سبز با توجه به ابعاد مخرب پديده «آمارهاي دروغ» در گفتگو با كارشناسان مختلف به بررسي اين پديده مي‌پردازد.
بايد توجه كرد كه آمار و اطلاعات نه تنها مهم‌ترين پايه‌برنامه‌ريزي است كه مولفه‌اي براي به نمايش گذاشتن تصويري روشن از موفقيت يا شكست برنامه‌ها و سياست‌هاي دولت‌ها نيز محسوب مي‌شود، در واقع آمار ابزاري براي سنجش موفقيت‌ها يا ناكامي‌هاي دولت‌ها محسوب مي‌شود. درست به همين دليل است كه توليد آمار در بسياري از كشور‌هاي توسعه‌يافته و يا در حال توسعه، مستقل از دولت‌ها انجام مي‌شود يا آنكه ساير قوا بر سازمان‌هاي متولي توليد آمار نظارت مي‌‌كنندتا قوه مجريه نتواند با پنهان‌كاري اطلاعات و آمار، سرپوشي بر عدم موفقيت‌هاي خود بگذارد.
با كمال تاسف در چهار ساله اخير علي‌رغم تاكيدات قانوني در چارچوب قانون برنامه‌چهارم توسعه، قانون بودجه و ساير قوانين مرتبط، دولت كوشيده‌است با تاخير و يا عدم انتشار به موقع اطلاعات هرگونه ارزيابي عملكرد از خود را غيرشفاف و تا حدودي غيرممكن سازد.
عدم شفافيت در واقع به معناي ناكارآمد ساختن تمامي سازوكارهاي دموكراتيك نظام محسوب مي‌شود. اين انحراف البته اهميتي بسيار بزرگ‌تر از منظر اخلاقي و شرعي دارد; چنان‌كه دروغ در انديشه اسلامي مصداق گناه كبيره محسوب مي‌شود.
ميرحسين موسوي اخيرا در يكي از سخنراني‌هاي خود به درستي فراگير و اپيدمي شدن دروغ را مشكل بنيادين جامعه تلقي كرده و تاكيد مي‌كند: اولين گام در حل اين مشكل آن است كه وعده‌هاي دروغ داده نشود، آمار‌هاي درست اعلام شود و به وعده‌هايي كه مي‌دهيم، عمل كنيم. وي كه اعتمادسازي ميان دولت و مردم را حائز اهميت مي‌خواند، بر بازسازي رابطه دولت - ملت تاكيد مي‌كند.
دكتر فرشاد مومني استاد اقتصاد توسعه ايران، در پاسخ به پرسش از ارزيابي رفتار‌هاي دولت در عرضه آمار و اطلاعات گفت: اگر بخواهيم رفتارهاي دولت را در زمينه نحوه عرضه آمار و اطلاعات از منظر تئوريك مورد ارزيابي قرار دهيم بايد بگويم كه اقتصاد سياسي رانتي فقط و فقط در صورت برقرار بودن عدم شفافيت در فرآيندهاي تصميم‌گيري و تخصيص منابع قادر به ادامه حيات خود خواهد بود و به طور طبيعي اين عدم شفافيت از يك‌سو اقتصاد سياسي رانتي را باز توليد مي‌كند و از سوي ديگر منشا سوء تخصيص منابع و گسترش و تعميق فساد مالي مي‌شود. بنابراين هرفرد، مجموعه يا هر دولتي، ادعاي مبارزه با رانت و مافياها را داشته باشد، مهم‌ترين محك براي سنجش اعتبار آن ادعا و ميزان آگاهي و صداقت ادعا‌كنندگان، نحوه برخوردي است كه با مسئله شفافيت آمار و اطلاعات و فرآيندهاي تصميم‌گيري و تخصيص منابع صورت مي‌دهند.
وي افزود: اگر ما بخواهيم از طريق برهان خلف حركت كنيم و رفتارهاي دولت نهم را از اين زاويه مورد ارزيابي قرار دهيم، از آنجا كه ركورد گسترش و تعميق فساد مالي در طي چند دهه اخير متعلق به اين دولت است و براساس گزارش‌هاي سازمان شفافيت بين‌الملل اين دولت از نظر گستره و عمق فساد مالي در يك دوره چهار ساله 54 رتبه پسرفت را به ثبت رسانده، بنابراين مي‌توان گفت كه نه ادعاي آنها در مبارزه با مافياها مبناي علمي و واقعي دارد، نه كوچك‌ترين اهتمامي به از بين بردن فضاي رانتي اقتصاد سياسي ايران در اين دولت مشاهده شده است. به باور من اين مسئله‌اي بسيار حياتي است كه نسبت به آن توجه كافي نشد. به همين دليل بعد از چهار سال كه اين همه بر طبل شعار مبارزه با مافيا در نفت كوبيده شد، حتي يك مورد هم اعلام نكردند، اما با كمال شگفتي آقاي رئيس‌جمهور همين چند روز پيش ادعا كرد كه بخش اعظم مافياها را از بين برده‌اند. اين در حالي است كه بلافاصله پس از طرح اين ادعاي بي‌مبنا و فاقد ما به ازاي خارجي، يك مقام مسئول دستگاه قضايي به صراحت اعلام كرد كه چنين چيزي وجود خارجي نداشته و دستگاه قضايي به هيچوجه با چنين پديده‌اي در طي چهار سال گذشته روبه‌رو نشده و از آن اطلاع هم ندارد.
دكتر مومني افزود: ‌اين وضعيت به روشني نشان‌دهنده آن ‌است كه در صورت تداوم رويه‌ها و رويكردهاي اين دولت، هيچ اميدي به توقف روندهاي مخرب توزيع رانت‌هاي ضدتوسعه‌اي و توقف روند بي‌مهار فساد مالي نمي‌توانيم داشته باشيم. اين استاد اقتصاد توسعه ايران در ادامه به مولفه مهم ديگري در رفتارهاي دولت نهم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: به واقع بايد از اظهار‌نظر صريح مقامات محترم دستگاه قضايي درباره بي‌اعتباري و بي‌اتكائي ادعاهاي آماري دولت نهم، تشكر كرد. وي در ادامه اظهار داشت: طي چند ساله اخير دولت محترم به طور همزمان يك راهبرد دو محوري را در زمينه نشر آمار و اطلاعات در دستور كار قرار داده كه هر دوي اين محورها مضمون كاملا ضد توسعه‌اي دارند.
دكتر مومني ادامه داد: اينكه مشاهده چنين واكنش شفافي در سطح مقامات عالي رتبه قضايي كشور نشان‌دهنده آن است كه مقامات نظارتي و ارشد كشور به احتمال زياد متوجه آثار و پيامدهاي مخرب رويكرد اين دولت شده‌اند بحث درباره اين است كه دولت محترم از انتشار مجموعه گزارش‌ها و آمارها و اطلاعات رسمي‌اي خودداري مي‌كند كه موظف به انتشار آنهاست; درحالي است كه اين آمارها يا اصلا منتشر نمي‌شوند يا با وقفه‌هاي زماني غيرعادي منتشر مي‌‌شوند كه اين خود يك منكر بزرگ و يك خطاي راهبردي عليه مسائل توسعه ملي است.
استاد اقتصاد توسعه ايران، در ادامه گفت: انتشار اين آمار و اطلاعات با يك وقفه زماني بسيار طولاني درست مانند نوشداروي بعد از مرگ سهراب است و به هيچوجه امكان استفاده از ظرفيت‌تخصصي و نظارتي كشور براي جلوگيري به موقع از خسارت ناشي از سياست‌هاي نادرست دولت قبل از آشكار شدن پيامدهاي آنها نمي‌دهد.
مولفه دوم رويكرد دولت در اين زمينه اين است كه همزمان با عدم انتشار يا انتشار ديرهنگام آمار و اطلاعات از سوي طيف دست‌اندركاران و مسئولان دولتي، آمار‌هايي بسيار متفاوت و متناقض درباره يك مسئله معين ارائه مي‌شود كه اين پديده صرف‌نظر از آنكه اعتبار مقامات ارائه‌دهنده اين آمارهاي متفاوت و متضاد را به حداقل مي‌رساند، نهاد دولت را هم از نظر جلب اعتماد همگاني به چالش مي‌كشاند و به گمان من اين منكر از همه منكرات ديگر در ميان رويه‌هاي غيرشفاف دولت نهم، خسارت‌بارتر و نگران‌كننده‌تر است چرا كه دولت نهم با اين رويه، حيثيت نظام را به چالش مي‌كشد و مردم را نسبت به اصل نظام بدگمان مي‌كنند. انقلابي كه با خون هزاران شهيد آبياري شده و پاكدامن‌ترين رجال سياسي تاريخ ايران در بنيانگذاري و بالندگي آن نقش داشته‌اند، نبايد اين گونه در معرض رفتارهاي غيرمنصفانه و مخرب باشد.
دكتر مومني در ادامه به طرح يكي از مصاديق تناقض‌گويي‌هاي دولت نهم پرداخت و افزود:
سال گذشته در هفته دولت، جناب رئيس‌جمهور در سه روز از هفته دولت پنج‌بار درباره موضوع ظرفيت نصب شده براي توليد برق در اين دولت آمار ارائه كرده‌اند كه حتي دو مورد از اين پنج‌آمار ارائه شده با يكديگر، همخواني نداشت و فاصله ميان كمترين رقم اعلام شده با بيشترين رقم ارائه شده 400 درصد بود. با وجود آنكه اينجانب چند بار ديگر هم به اين موضوع اشاره كرده‌ام، اما هنوز هيچ نهاد نظارتي واكنش مشخصي به اين رفتار مشخص دولت نهم نداشته‌است. به گمان من اين مثال به خوبي نشان دهنده آن است كه وقتي بي‌مبالاتي در زمينه عرضه آمار و اطلاعات رسمي در موعد قانوني افزايش يابد، اين وضعيت حتي گريبان فرد شماره يك دستگاه اجرايي را هم خواهد گرفت اما شگفت‌انگيزترين بخش ماجرا اين است كه وقتي كارشناسان از ميان طيف اين‌چنين آماري اعلام شده به يكي از آنها استناد مي‌كنند، مورد عتاب و خطاب مقامات مسئول قرار مي‌گيرند كه اين آمارها را از كجا آورده‌ايد و به اين نكته بديهي توجه نمي‌كنند كه انحصار عرضه آمار و اطلاعات در ايران در اختيار دولت است و كارشناسان به هيچ وجه امكان خلق آمار ندارند، شايد يك راه نجات از اين شرايط اعتمادزدا اين باشد كه انشاء‌الله در دولت بعدي، رياست جمهوري جديد تدابيري بينديشند كه يا اين انحصار از بين برود و يا امكان نظارت‌هاي تخصصي بر آنچه كه دولت عرضه مي‌كند افزايش يابد.
عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي افزود: اينجانب صميمانه معتقدم هم مردم و هم همه مسئولان ناظر بر رفتار دولت محترم، بايد به گونه‌اي واكنش نشان بدهند كه از اين پس ديگر هيچ مقام مسئولي نتواند به خود اجازه دهد كه با حيثيت نظام تا اين ميزان سهل‌انگارانه برخورد كند.
دكتر مومني در پايان يادآور شد: تجربه سال‌هاي جنگ تحميلي به خوبي نشان داد كه وقتي روابط ميان دولت و ملت براساس اعتماد و تفاهم متقابل تعريف شده بود ما مي‌توانستيم كارهاي بسيار بزرگ را با كمترين هزينه انجام بدهيم و امروز هم اينجانب ترديدي ندارم كه راه نجات كشور بازگشت به همان سنت حسنه دهه اول انقلاب اسلامي است.
وي گفت: انشاء‌الله مردم با درك روشني كه از اين واقعيت‌ها دارند، بستري لازم براي بازگشت اعتماد هيئت دولت و ملت را در روز 22 خرداد به عالي‌ترين شكل فراهم خواهند كرد.
از دكتر حسين راغفر اقتصاددان و متخصص سياستگذاري كاهش فقر و نابرابري درباره ميزان حساسيت آمار مربوط به فقر و نابرابري اجتماعي پرسيديم، وي توضيح داد: يكي از حوزه‌هايي كه نشانه روشني از موفقيت يا شكست سياست‌هاي دولت‌هاست، حوزه رفاه اجتماعي و آمار مربوط به فقر و نابرابري در جامعه است. دولت‌ها عموما نسبت به اين دست از آمارها بسيار حساس هستند و طبيعي هم است كه تلاش كنند وضعيت فقر و نابرابري را در طول دوره مديريتشان كمتر نشان دهند، تا نشانه‌اي از موفقيت سياست‌هاي آنها باشد. دولت نهم كه با شعار عدالت اجتماعي روي كار آمد طبيعي است كه در مورد آمار مربوط به فقر و نابرابري بيش از ساير دولت‌ها حساس باشد; چرا كه اين محوري‌ترين شعار دولت نهم بوده، اما علي‌رغم اين شعارها ما شاهد رشد و گسترش فقر و نابرابري در كشور هستيم و از همين رو شكست دولت نهم در حوزه رفاه اجتماعي براي همه ملموس است و آمار شكست‌هاي دولت نهم نه در سالنامه‌هاي آماري و يا آمارهاي رسمي توليد شده توسط دولت، بلكه هر روز به صورت مجسم در مقابل چشم مردم ظهور و بروز دارد. اين آمار از يك‌سو به صورت لشكر عظيم فقرايي است كه در ظروف زباله شهري به دنبال تامين قوت خود و خانواده‌شان هستند و يا به صورت اشكال ديگر فقر و كودكان خياباني در سطح شهر پراكنده‌اند. گروه هايي كه در صف فروش كليه خود منتظرند، آشكارترين شكل فقر و همزمان نابرابري‌هاي عظيم اقتصادي اجتماعي است. بنابراين نيازي به تعيين ضريب جيني براي نشان دادن نابرابري‌هاي اجتماعي نيست. چهره شهرهاي بزرگ و بويژه پايتخت در دوره دولت نهم كاملائ تغيير كرده و خودروهاي چند 10‌ميليوني و چند صد‌ميليوني به وفور در خيابان‌ها حضور دارند و غرور جوانان طبقات متوسط و به‌ويژه كم درآمد را تحقير مي‌كنند.
اين استاد سياستگذاري كاهش فقر و نابرابري ادامه داد: سياست‌هاي دولت نهم آمار گسترده ديگري را در مقابل چشمان همه خانواده‌هاي ايراني قرار داده و آن بيكاري گسترده‌اي است كه طي دوره فعاليت اين دولت همه خانواده‌ها با آن مواجه هستند. كاهش اميد به يافتن يك شغل براي فرزندان آنها آمار بي چون و چرايي را در زندگي روزمره و واقعي خانواده‌ها مجسم مي‌كند. دكتر راغفر با اشاره به اين‌كه مردم نيازي به آمارهاي ساختگي دولت‌ها ندارند، گفت: اين وضعيت به رغم درآمدهاي عظيم و بي‌سابقه دولت نهم در طول تاريخ يكصد‌ساله استخراج نفت در كشور است. ضمن اينكه حتي آمارهاي منتشره نيز خود با برخي ديگر از آمارهاي رسمي دولتي نيز در تعارض است. به عنوان مثال اخيرا جزوه‌اي از طرف حاميان دولت نهم تهيه شده است كه با دستكاري در داده‌هاي آماري، تلاش مي‌كند نشان دهد كه دولت نهم در حوزه‌هاي اقتصادي و به‌ويژه حوزه‌هاي رفاه اجتماعي، فقر و نابرابري در مقايسه با دولت‌هاي قبل كارنامه موفقي داشته است، در حالي كه آمارهاي مربوط به ضريب جيني كه از گزارش اقتصادي سال 1385 و نظارت بر عملكرد دوساله اول برنامه چهارم (دولت نهم) به دست آمده است كاملائ متفاوت با آمار و اطلاعاتي است كه حاميان دولت نهم منتشر كرده‌‌اند. اين تناقض هاي آماري به قدري گسترده و وسيع است كه آن عبارت معروف را مرتب در ذهن اينجانب تداعي مي‌كند كه «سه نوع دروغ داريم: دروغ معمولي، دروغ شاخدار و آمار» و البته به نظر من بايد دروغ چهارمي را نيز به اينها افزود و آن آمار دولتي است.
دكتر احمد ميدري نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي و استاد اقتصاد، در پاسخ به اين پرسش كه اهميت و جايگاه آمار و اطلاعات درست براي تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي چيست، گفت: يكي از مهم‌ترين مشكلات اقتصادي ايران، نقصان‌هاي موجود در نظام آمار و اطلاعات است. مفهوم نظام آمار و اطلاعات بزرگ‌تر از سازمان‌هايي است كه به طور مستقيم به جمع آوري و توليد و انتشار اطلاعات مشغول هستند، نظام آمار و اطلاعات كشور شامل مركز آمار ايران، بانك مركزي، وزارت بهداشت، وزارت نيرو، رسانه ها اعم از صدا و سيما و مطبوعات كشور مي باشد. اين مراكز توليد و نشر اطلاعات در ايران عمدتا در دست قوه مجريه است .
وي در ادامه متذكر شد: اين مراكز نه تنها اطلاعات واقعي را منتشر نمي‌كنند، بلكه حتي جمع‌آوري هم نمي‌كنند. به بيان ديگر در بهترين حالت هم ممكن است، قوه‌مجريه و رئيس‌جمهور هم از همه واقعيت‌هاي اقتصاد ايران اطلاع نداشته باشند و به طريق اولي همه مردم ايران هم واقعيت‌هاي موجود در اقتصاد ايران را نمي‌توانند بشناسند. مثال‌هاي مختلفي در اين زمينه مي‌توان ارائه داد. براي نمونه ما اطلاعي از بنگاه‌هاي ورشكست شده يا كارگران اخراج شده در طول شش‌ماه اخير نداريم. بحران جهاني و كاهش قيمت نفت در همه جهان به كاهش اشتغال منجر شده و سازمان بين‌المللي كار پيش بيني كرده‌اند كه حدود 20 ميليون نفر در جهان شغل خود را از دست مي دهند. اما در ايران نه هيچگونه اطلاعاتي جمع آوري شده و نه منتشر شده، حتي اگر مراكز رسمي آمار و اطلاعات كشور بتوانند واقعيت‌ها را جمع‌آوري كنند، چون در فضاي عمومي منتشر نمي‌شود منجر به تغيير در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي نمي‌شود. به عبارت ديگر ما براي تصميم‌گيري صحيح اقتصادي احتياج داريم كه همه اطلاعات به افكار عمومي منتقل شود و براساس اولويت‌هاي اجتماعي، سياست‌هاي لازم اتخاذ شود. اما فهرستي از اطلاعات يكسويه‌اي كه توسط رسانه‌هاي رسمي در جامعه منتشر مي‌شود و براساس همين اطلاعات محدود تصميم‌گيري مي‌گردد. به طور مثال هر روز صبح قبل از خبر 8 بامداد روابط‌عمومي وزارت نيرو اعلام مي‌كند كه مردم شهر تهران چقدر بيش از استانداردهاي جهاني آب مصرف كرده‌اند اما هيچگاه گفته نمي‌شود كه چقدر آب قبل از رسيدن به منازل مصرفي مردم در شبكه‌هاي شركت آب و فاضلاب هدر مي‌رود و همچنين به مردم گفته نمي‌شود كه آب آشاميدني آنها چقدر از استانداردهاي بهداشت جهاني فاصله دارد. اين اطلاعات يكسويه منجر شده است كه تنها اتلاف آب توسط مصرف‌كنندگان نهايي به عنوان مسئله اصلي مطرح شود و مسئله مهم كيفيت آب و اتلاف آب در شبكه‌هاي دولتي مورد كتمان قرار گيرد. اين اطلاعات يكسويه تنها در صورتي تغيير پيدا مي‌كند و ما به نظام شفاف اطلاعاتي دسترسي خواهيم داشت كه انحصار دولت به معناي قوه مجريه در مركز آمار ايران و ساير مراكز اطلاع رساني رسمي شكسته شود و مهم‌تر از همه آنها، انحصار صدا و سيما به رقابت تبديل شود. توضيح اين مسئله حائز اهميت است كه در كشورهاي پيشرفته مراكز رسمي اطلاعات زير نظر دو يا سه قوه اداره مي‌شوند و رئيس قوه مجريه حداكثر مي‌تواند پيشنهاد دهنده روساي مراكز جمع‌آوري اطلاعات باشد. در ايران هم بايد به اين سمت حركت كنيم تا اطمينان بيشتري نسبت به اطلاعات رسمي به وجود آيد.
دكتر ميدري در بخش پاياني سخنان خود يادآور شد: اهميت شكست انحصار و رقابت در صدا‌و‌سيما اهميتي شايد بيش از مورد اول داشته باشد. زيرا تنها صدا‌و‌سيما مي‌تواند مسئله‌هاي اقتصادي را به مسئله عمومي تبديل كند و بسياري از واقعيت‌هاي اقتصادي كه قابل بيان به عدد و رقم نيستند منتشر سازد. وي تاكيد كرد: پخش تصاويري در مورد انسان‌هاي محرومي كه در تورم 30 درصدي خود‌كشي مي‌كنند، شايد از اعلام مكرر نرخ تورم بسيار موثرتر باشد. اميدواريم روزي صدا و سيما همان‌طور كه خودكشي يك نفر در آمريكا را در اثر بحران اقتصادي نشان مي‌دهد مصائب مردم ايران در وضعيت نامطلوب كنوني اقتصادي نيز به تصوير كشيده شود. به قول آمارتياسن در فضاي بسته رسانه‌اي فقيران بزرگ‌ترين قرباني سياست‌هاي اقتصادي هستند.


 

يادداشت آخر

شكل گيري حماسه‌اي ديگر

دكتر الهه كولايي-تحول‌خواهي و تقاضاي تغيير و پيشرفت ذاتي هـر جـامعه بالنده است، جامعه‌اي كه نخواهد تحـول پيـدا كـرده و رو به پيش رود خواه ناخواه در مسيـر انحطـاط و عقـب رفتـن قـرار خـواهد داشت.
جـامعـه ايـراني امروز از دوم خرداد عبور كرده، خــواهــان تحـول اسـت و ايـن تحـول‌خـواهـي جـامـعـه ايـراني ما را موظف مي كند، همراه با تـغـيـيرات عميق بين‌المللي تحول و دگرگوني در داخـل را نـيز مورد توجه قرار دهيم، زيرا در مـقـطـع زمـانـي سـياست‌‌هاي اخير مخاطرات جـدي را عـلـيـه ايـران در عرصه‌هاي مختلف خـصـوصـا عـرصـه بـيـن‌الـمـللي ايجاد كه اين مـسـئـلـه نـيـز مـيـل به تغيير را دو چندان كرده ‌است. البته شرايط موجود حتما تفاوت‌هايي با دوم خـرداد و حـتـي انـقلاب سال 57 دارد، اما ظـرفـيت موسوي در ايجاد تغيير و پاسخ دادن به نيازهاي جامعه مي تواند شرايط كشور را در حـد بـهتري از آنچه در دوران اصلاحات وجود داشت قرار دهد. مردم ايران در دوران خاتمي چـه در حـوزه سـيـاسـت داخـلـي و چـه در حوزه سـيـاسـت خارجي تجربه‌هايي را اندوختند كه بـرخـي از آنـان بـا تصوردست يافتن به شرايط بـهـتـر قـدر آن را نـدانـسـتـنـد و بـرخـي نـيـز در اعتـراض بـه عـدم دستيـابـي بـه موقعيت‌هاي بهتـر پـاسـداري از آن را رهـا كـردنـد،اما اينك بـسـيـاري از مـردم ايـران نتـايـج مختلـف ايـن غـفـلـت‌هـا را لـمـس مـي‌كـنـنـد و نتايج تحقق نـيـافـتـن بـسـيـاري از وعـده‌هـاي داده شده را تـجـربـه كـرده‌انـد. امـروز مـا امكان استفاده از تـــجـــــربــــه‌هــــاي دوم خــــرداد را داريــــم، امـاشـبـاهـت‌هـاي دوم خـرداد و مـقـطع زماني موجود نبايد ما را از تفاوت‌هاي موجود بين اين دو دوره غـافـل كـنـد. در شرايطي كه در آن به سر مي‌بريم همه كساني كه دغدغه اين آب و خـاك و نـظـام اسـلامي را دارند كه بسياري از آنـهـا بـه گـرايـش‌هـاي مـتفاوت تعلق دارند از ضرورت تغيير سخن مي‌گويند.
اصـلاحـات نـيـز خواهان ايجاد تغييرات مثبت در جامعه بر اساس مطالبات قانوني مردم بوده و هـسـت، امـروز مـردم از كـسـاني كه در راس دستگاه اجرايي قرار مي گيرند انتظار تغيير در شـرايـط مـوجـود تـوام بـا ارزيـابي نقاط منفي و مـثبت گذشته را دارند و در اين ميان مهندس موسوي اين امكان را دارد همراه با بكارگيري هـمـه ظـرفـيـت‌هاي كشور و تجربه‌هاي دوره اصـلاحـات در جـهـت اصـلاحات نقش خود را ايـفـا كـنـد و تـجـربيات دوران مديريت وي در گـذشـتـه نـيـز مـويـد ايـن مـسـالـه است. امروز مـهندس موسوي كه تجربه مديريت كشور را پـيـش از اين در شرايط دشوار و بحراني پشت سر گذاشته به گزينه مطلوب براي بسياري از تـحــول‌خــواهـان تـبـديـل شـده‌اسـت ايـشـان ظـرفيـت همه كساني‌كه نگران وضعيت فعلي هستند را دارد و اين به اعتقاد من امتياز بزرگي بـراي جامعه ماست كه از شكاف رنج مي برد، زيــرا مــوســوي مــي‌تــوانـد ايـن شكـاف را بـه يـكـپـارچـگـي و وحـدتـي همانند آنچه در دوم خـرداد و انـقـلاب 57 شـاهـدش بـوديم تبديل كـنــد. ايـشــان بــا كــاركـردهـاي خـود و بـيـان ديـدگـاه‌هـا و اولـويـت‌هـاي خـود نشـان داد كه مي‌تواند به تحكيم وحدت ملي، يكپارچگي و انسجام ملي در ايرانيان كمك كند و از راه گرد آوردن هــمـــه تـجـــربـــه‌هـــاي ارزشـمـنـــد و دغـدغـه‌هـاي صـادق بـراي آبـادي و پيشرفت ايـران نـقـش مـثـبـت خـود را در بهبود و ارتقاء جـــايـگــاه ايــران در مـنـطـقــه و جـهــان ايـفــا كـنـد.بـنـابراين با توجه به شرايط كشور و با در نـظـر گـرفـتـن تـجربه‌هاي گذشته مي‌توان از آمـادگـي شـرايـط جـامـعـه بـراي شـكـل‌گـيري حـمـاسـه‌اي ديـگـر هـمـانند دوم خرداد سخن سخن گفت. ‌


 

چهره روز/مهندس بيادي:

در دولت نهم هويت انقلاب در حال تضعيف است

حـسن بيادي سخنگوي جمعيت آبادگران است كه در شـوراي دور دوم و سوم حضور داشته و دارد. موج جـمـعـيـت آبـادگران، احمدي‌نژاد گمنام را شهردار تـهـران كـرد و او از شـهـرداري بـه ريـاسـت جـمهوري رسيد. بـيـادي يـكي از طرفداران سرسخت احمدي‌نژاد بود اما در سال‌هاي اخير نسبت به او تغيير موضع روشني داده است.
‌ آقـاي بـيادي چهارسال پيش كه در ستاد آقاي احمدي‌نژاد فعاليت مي‌كرد چه تفاوت ديدگاهي با آقاي بيادي فعلي پيدا كرده است؟
طبق قانون و شرايط آن زمان، ما تصميم گرفتيم تا از ايشان بـراي چـهـارسـال حمايت كنيم و براي حمايت خود گروهي تـدارك ديـديـم. ايـن گـروه بـرنـامـه‌هايي داشت كه اگر اين برنامه‌ها با توانمندي اجرا مي‌شد حتما كشور وضعيت فعلي را نـداشـت. آقـاي احـمدي‌نژاد تغيير استراتژي داد و باعث شـد بسياري از افرادي كه داراي برنامه و خواستار كمك به ايشان بودند كنار بروند.
‌ يعني آقاي احمدي‌نژاد شهردار با آقاي احمدي‌نژاد رئيس جمهور تغيير پيدا كرده است؟
بله، آقاي احمدي‌نژاد اگر توفيقي داشت در كنار جمعي در شوراي شهر بود وگرنه ايشان در دوره اول انتخابات شوراها و مجلـس شـركت كردند و موفقيتي به دست نياوردند. ايشان به واسطه شوراي شهر و انتخاب شورا براي شهرداري تهران پيـروزي هـاي بعـدي را كسب كردند. در واقع موفقيت‌هاي آقـاي احمـدي‌نـژاد بـه خـاطـر بـرنامه‌هاي شوراي شهر بود گـرچـه خـود ايشـان هـم تـوانايي‌هايي دارند. اين توانايي‌ها مي‌تواند شرط لازم باشد اما كافي نيست.
‌ آيا وعده‌هاي انتخاباتي ايشان محقق شد؟
وعـده‌هـاي ايشان قابل محقق شدن بود اما مجريان توانا و مـعـتـبـري وجـود نـداشـت. دليـل ايـن مـوضـوع حلقـه‌هـاي بسته‌اي بود كه دور ايشان ايجاد شد و هر اتفاقي افتاد در آن حلقه‌هاي بسته بود. ما به بعضي از افرادي كه در اين حلقه بسته وجود داشتند اشكال داشتيم.
‌ نظر شما درباره آقاي موسوي چيست؟
مـا بـايـد فـرد اصـلحي را انتخاب كنيم كه در اين بين آقاي موسوي فردي توانمند، متفكر، ولايي و اصولگراست.
‌ يعني مي‌گوئيد موسوي اصولگراست؟
بـلـه . هـمان‌طور كه آقاي كروبي را اصولگرا مي‌دانم آقاي موسوي را هم اصول‌گرا مي‌دانم.
‌ بـه نظر شما آقاي موسوي توانايي تاثيرگذاري در كشور را دارند؟
آقاي موسوي بر اساس قانون حركت مي‌كند، به ولايت فقيه اعـتـقـاد دارد و مـشـورت پذير و با انصاف است. اگر موسوي انـتـخـاب شـود تـمـام قد براي ايشان خدمت مي‌كنم چراكه آقـاي مـوسـوي از يـادگارهاي امام (ره) است همان‌طور كه آقـاي كروبي همين وضعيت را دارد.
‌ شـــمــــــا از هـــمــــــه كــانــديــداهـا غيـر از احـمـدي‌نژاد حمايت كــرديــد امــا گـزيـنـه نهايي شما كيست؟
آقـاي رضـايـي; چـرا كــه ويــژگــي‌هــاي خاصي دارد. مثل آقاي موسوي است. آقاي رضايي در دفاع مـقدس از عالي‌ترين رتبه‌هاي نظامي برخوردار بود. ايشان نـظـامـي نـبـود بـه دلـيل جنگ نظامي شد. بعد از جنگ هم بسيار اثرگذار بود. من مطمئن هستم اگر آقاي رضايي را\ي بـيـاورد حـتـمـا آقـاي مـوسـوي بـراي پيشبرد اهداف ايشان كمك مي‌كند.
فــرمــانــده دفــاع مـقــدس(رضـايـي) و نـخـسـت وزيـر دفـاع مقـدس(مـوسـوي) هـر دو كـانديداي اين دوره هستند. اين مسئله چه پيامي دارد؟
به نظر من اين دو نفر احساس كرده‌اند كه هويت انقلاب در حـال تضعيـف اسـت و فيلتـرهـايـي روي ارزش‌هـاي انقلاب گـذاشتـه شـده اسـت. متـاسفـانـه دولت نهم خود را در طول دولـت‌هاي قبل نديده است بلكه در عرض ديده است. اين خطـري جـدي بـراي همـه اسـت چراكه ارزش‌ها نبايد مورد بي‌مهري قرار گيرد.

 

زاويه ديد

بگذاريم بسيج مدرسه عشق باقي بماند

مجتبي بديعي:بـيـانـيه سپاه پاسداران در تأكيد بر ضرورت حضور بسيجيان غيرنظامي در صحنه سياست و انتخابات از جهات گوناگون قـابـل توجه و تأمل است. در ارتباط با صدور اين بيانيه طرح نكات ذيل ضروري است:
1) حـضـور تـمـامي آحاد يك سرزمين در رقم زدن سرنوشت كـشـور يك وظيفه و تكليف ملي است. روحانيون، نظاميان، دانـشگاهيان، بازاريان، كارگران، كشاورزان، كارمندان و... اعم از زن و مرد و پير و جوان و شهري و روستايي همه و همه موظف هستند به سرنوشت ملي خود بي‌تفاوت نـبـاشـنـد و در مـقـاطـع حـسـاس مثل انتخابات ايـفـاي نـقـش كنند; چرا كه پيوند بين ديانت و سـيـاسـت و فـرهـنـگ و اقتصاد يك پيوند ذاتي است.
2) ايـفـاي نـقـش روحـانـيون و دانشگاهيان در عـرصـه سـيـاست و دادن آگاهي‌هاي فكري و انـديـشـه‌اي است. از آنجا كه سياست و ايفاي نـقـش در سرنوشت ملي از زمره اصول است نه فـروع، هـيـچـكـس در هـيـچ مقامي حق ندارد مـصـداقـي به ديگر آحاد مملكت تكليف نمايد كـه بـه چـه كسي را\ي دهند و به چه كسي را\ي ندهند.
3) نظاميان نيز حق دارند كه به كانديداي مورد نـظـرشـان را\ي دهـنـد امـا از آنـجـا كـه سـاحت نـظـامي‌گري حساس است نظاميان حق ترويج و تبليغ علني به نفع فرد يا جريان و گروه و حزب خاصي را به ويژه در كسوت و درجه نظامي‌گري ندارند.
4) همان‌طور كه در بيانيه ذكر شده است بسيج از دو پـيـكـره نظامي و غيرنظامي تشكيل شده اسـت. در مـورد پـيـكره نظامي بسيج تكليف روشن است اما بـبينيم پيكره غيرنظامي و مردمي بسيج چگونه مي‌تواند در سياست و انتخابات ايفاي نقش كند.
5) هـمـانـطـور كه در بيانيه سپاه پاسداران آمده است «عدم ممنوعيت قانوني براي عضويت و هواداري بسيجيان عادي و فعال از احزاب و گروه‌هاي سياسي مورد تأكيد است» بسيج يـك حـزب و گـروه سـيـاسـي نـيـسـت. بـسـيج پايگاه دفاع از سرنوشت ملي براي همه گروه‌ها و احزاب سياسي است.
6) انتخـابـات گـذشتـه و واقعيت هستي‌شناسي انسان همه حكـايت از آن دارد كه را\ي بسيجيان هرگز در هيچ انتخابي به فردي خاص نبوده و نخواهد بود و يك همگرايي كلي بين آراي مـردم و آراي بسيجيـان وجـود داشتـه و وجـود خـواهـد داشت و البته جز اين هم انتظاري نمي‌رود. مثلائ در انتخابات هفتم و هشتم درصد آراي بسيجيان به آقاي خاتمي متناظر درصد آراي عموم مردم به ايشان بود.
7) القاي اينكه بسيجيان از پيكره مردم جدا هستند و به فرد و گروه خاص ابراز تعلق دارند نه تنها خدمت به بسيج نيست كه خيانت به آن است.
8) از آنجا كه فرماندهي كلي و عالي بسيج با نظاميان است. شـائبـه عـدم تمكيـن اعضـاي عـادي بسيج از فرماندهان به هيـچ وجـه به خير و صلاح نيست و بنابراين از آنجا كه تنوع آرا در مـيــان بـسـيـجـيــان قطعـي و حتمـي اسـت در معـذور قـراردادن بـسـيـجـيان عادي و فعال نه اخلاقي است و نه به مصلحت نهاد بسيج مي‌باشد.
9) در كسوت بسيجي حضور در انتخابات و دفاع از اين يا آن كـانـديـدا بـه وحدت و انسجام بسيج لطمه جدي مي‌زند و به تفـرقـه و تنـازع درونـي بسيـج مـي‌انجامد و امنيت بسيجيان مخـالـف را\ي فـرمـانـدهان را به لحاظ روحي و رواني به خطر مـي‌انـدازد و وحـدت نيـروهاي حاضر در پايگاه‌هاي بسيج را دچار خلل و خدشه مي‌كند. به همين دليل در كسوت بسيج و بـه نـام بسيـج و بـا پـرچـم بسيـج حضـور در انتخابات لطمات جبـران‌نـاپـذيـري را بـه بسيـج وارد و اعتبـار عمومي بسيج را خدشه‌دار مي‌كند.
10) لازم است عموم بسيجيان با تمام قوا در انتخابات شركت نمـاينـد و بـه فـرد موردنظر خويش را\ي دهند و در كنار مردم عـادي و در كسوت مردم عادي با شور و هيجان در انتخابات شركت نمايند.
11) در پـايـان خاضعانه و خاشعانه يك سؤال از فـرمـاندهان محترم سپاه و بسيج دارم و آن اين است كه: در پيشگاه حق تعالي و روز قيامت چه جـوابي خواهيد داشت اگر اين تصور و برداشت را داشـتــه بــاشـيــد كــه مـصـلحـت اسـت را\ي بـسـيـجـيـان را خـداي ناكرده به سمت و سوي كـانـديـدايـي خـاص سـوق دهـيـد. امـري كه با فـطـرت مـتـنـوع آدمـيـان و روح قـانون منافات آشـكـار دارد. صـمـيـمـانـه امـيـدوارم كـه چنين چيزي حتي در ذهن شما وجود نداشته باشد چه بـرسد به اينكه به عرصه عمل درآيد. فرض بر آن اسـت كـه هر كسي را شوراي نگهبان تأييد صــــلاحــيـــت كــنـــد در صـــورت را\ي آوردن شــايـسـتـگــي تـكيـه زدن بـر منصـب ريـاسـت جـمـهـوري را دارد و ر يـاست جمهوري همگان است و نه گروه و دسته خاصي. همچنان‌كه امام امـت و مقام رهبري هم حكم رياست جمهوري هـر كـسـي را كـه از ايـن مسير عبور كرده است همواره تنفيذ كرده‌اند.
12) در كـتــب لـغــت از قــديــم‌الايـام واژه بـسـيـج و كـاربـرد سازماندهي‌هاي بسيجي شامل عام‌ترين مقولات اجتماعي و سيـاسـي بـوده و هرگز مفهوم بسيج در خدمت فرد و گروه و كار خاصي نبوده است.
13) بـگـذاريـم همـان‌طـور كـه در سـال‌هـاي جنـگ و دفـاع مقدس آقاي مهندس موسوي فرمودند بسيج مدرسه عشق است باقي بماند و ابزار فرمايش اين و آن قرار نگيرد.


 

گفته

اندر حكايت آن خواجه كه براي بقاي در قدرت «راي» خريدندي

روزي روزگاري، خواجه‌اي صاحب ثروت و قدرت زيستندي. خواجه، سخت گرفتار بيماري نارسيسيم (خودشيفتگي) بودندي و جز خود را لايق تدبير منزل نپنداشتندي. گاه نيز، حالي بحراني يافتندي و هذيان بسيار گفتندي: گفتندي كه از تدبير منزل خود فارغ گشتندي و تدبير منزل عالميان را پيشه‌ خود ساختندي; گفتندي كه ما دوست مردم اسرائيل بودندي; گفتندي كه در جنگ ديپلماتيك هسته‌اي پيروز گشتندي; گفتندي كه در اجراي اصل 44 قانون اساسي پيشتاز و سرآمد تمامي دولت‌ها بودندي; گفتندي كه رفيق ... دكتراي آكسفورد و برادر ... ساده‌زيست و از جنس مردم فقير بودندي; گفتندي كه در دانشگاه‌هاي ايران آزادي به غايت محترم بودندي; گفتندي كه دولت آنان توسط امام زمان (عج) اداره گشتندي; گفتندي كه دولت‌ها و دولتمردان قبل از آنان همه در فساد غوطه خوردندي. از عجايب خواجه اين بود كه هم صورتي ايده‌آليسم و هم سيرتي رئاليسم داشتندي; هم بر مشرب فرهنگي وبر و هم بر منش ماترياليستي ماركس تاكيد ورزيدندي; هم از بي‌قدري قدرت سخن گفتندي و هم آخر عشق قدرت بودندي; هم در مذمت نامردمي‌ها بسيار سخن گفتندي و هم حق و حقوق آنان را مصروف بقاي خود كردندي; هم از امام خرج كردندي و هم بر اهل بيت او هجمه آوردندي; هم بر قانون و آموزه‌هاي امام تاكيد ورزيدندي و هم «ميزان راي مردم است» را پاس نداشتندي; هم سياستي راستين را در بوق كردندي و هم بر طبل كهن-سياست، ابر-سياست، فرا-سياست (سياست‌هايي كه در سايه‌ سنگين نظاميان معنا مي‌يابند) كوبيدندي; هم شعار «با آمريكا هرگز» دادندي و هم سرود «بدون آمريكا هرگز» سر دادندي; هم از فساد مادي و مالي فغان برآوردندي و هم با دمي ميلياردها غيب كردندي; هم از مهر و عدالت بسيار گفتندي و هم بي‌مهري و بي‌عدالتي بسيار كردندي; هم به ارزش‌هاي ديني و اخلاقي بسيار متشبث گرديدندي و هم از آنان ابزاري براي كسب قدرت و مكنت و شوكت خود ساختندي; هم از تقويت عزت و اقتدار ايران و ايراني در گستره جهان سخن‌ها گفتندي و هم جز تنش و تشنج و خصومت و نفرت براي آنان به ارمغان نياوردندي; هم از صيانت راي مردم سخن گفتندي و هم به طراحي پروژه‌ بهره بردن از امدادهاي غيبي پرداختندي; هم بر مشتري راي مردم بودن پاي فشردندي و هم بر خريداري راي آنان تاكيد ورزيدندي. القضا، حكايت خواجه براي حفظ شان و منزلت خواجگي خود، بدان جا رسيد كه رسم جوانمردي و بازي جوانمردانه را نيز بجا نياوردندي و به هر حشيشي براي پيروزي دخيل بستندي. حتي از حقوق حقه‌ خلق خدا ابزاري براي خريدن راي ساختندي و در آستانه‌ انتخابات هر روز پولي در جيب آنان نهادندي.
بالاخره، دم همه اقشار را ديدندي و گرهي از گره‌هاي معلمين و كارگران گشودندي، حالي به بازنشستگان دادندي، كارمندان را مشمول مهرورزي مادي خود كردندي، كادوهاي صندوق مهر رضا و كميته امداد را به در هر منزلي رساندندي و در يك كلام، هر روز از باغشان، بري نصيب مردم كردندي. اما خواجه با تمام زرنگي و سياست بازي خود فراموش كردندي كه شايد بتوان برخي را براي مدتي كوتاه فريبندندي اما نمي توان همگان را براي هميشه فريبندندي.


 

كلمه نخست

دوم خرداد و خردادهاي ديگر

سيدعليرضا حسيني بهشتي-دوم خـرداد يـادآور حـادثـه‌اي بس شگرف در تاريخ انقلاب اسلامي ماست; حادثه‌اي كه بـه دسـت ملتـي صـورت پـذيـرفت كه رفتارش هيچگاه در چارچوب تحليل تحليگران سيـاسـي نـمــي‌گنجـد. دوم خـرداد، رهبـران، فعالان، احزاب و سازمان‌هاي سياسي را در شگفتـي قرار داد. پـس از آنكه ميرحسين موسوي صحنه را براي پيروزي سيد محمد خـاتمـي خـالـي كرد و تـمـامـي نـيروهاي تحول‌خواه به همراهي و همدلي با او برخاستند، حـداكثـر چيـزي كـه بـه ذهـــن اصــلاح‌طـلـبـان مي‌رسيد اين بود كه انتخابات به دور دوم كشيده مي‌شود و اين خود، بـا‌وجـود قـطـعـيـت پـيروزي نامزد رقيب در انتخابات، گامي بود بلند كه مي‌شد از ظرفيت آن بـراي تـلاش‌هـاي بـعـدي اسـتـفـاده كـرد. امـا مردم آنچه را كه تشخيص دادندو پي‌گرفتند و اتفاقي افتاد كه براي همهء فعالان سياسي باادعا و بي‌ادعا غيرمنتظره بود.
هشـت سـال بعـد، جنبـش اصـلاحـات علي‌رغم موفقيت‌هاي چشمگيري كه به دست آورده بــود نـتــوانـســت مــوقـعـيــت خــود را در مـيــان تــوده‌هــاي مـردم حـفـظ كـنـد; مـردمـي كـه چشـم‌انتظـار برآورده شدن مطالبات بي‌پايان انباشته شده در طي سال‌ها مانده بودند، گـوش دل بـه كسـانـي سپـردند كه با داعيهء نيروي سوم ظاهر شدند و به ستوه‌آمدگان از رقـابـت‌هـاي جنــاحــي را بــه زنــدگــي رهــا از كشمكـش، فساد، ناكارآمدي و تنگناهاي معيشتـي وعـده مــي‌دادنــد. با اين وجود هنوز سالي بيش نگذشته بود كه وعده‌ها انكار شـد، رونق اقتصادي و معيشتي ادعا شده چون سرابي ناپديد گرديد، دولت جديد براي جبـران ناكارآمدي خود به غـوغـاسـالاري تمسك جست و هر روز خبر خوشي وعده داد و مـافيـاهـاي ساختگي كه يكي پـس از ديگـري كشف نشده مانده بود ناپديد شد. پس از آن دستاوردهاي علمي شگرفي به رخ كشيـده شـد; هـرچند كه ابعاد واقعي آن به تدريج در ابهـام فـرو رفـت و سـاكنـان كـوچـه و بــازار فهميــدنـد كـه طرفي از آن نخواهند بست. مـدارك علمـي تقلبـي، سـاده‌زيستـي‌هـاي نمــايشــي، همكـاري بـا صـاحبـان ثـروت هـاي كــلانـي كـه صـد البته براي كمك به منجي بشريت ذخيره شده بود، اندك اندك پرده زر و زور و تـزويـر را از جلـوي چشمـان مـردم بـه كنار بـرد. دانستـه شـد كـه مدعيان شفافيت مـالـي در ورطـه بـي‌انضبـاطـي مالي افتاده‌اند، صنايع داخلـي بـه واسطـه واردات بـي‌رويه كالا زمينگير شده‌اند، سهام عدالت متعلق به بنگاه‌هايي است كه وسع سودهاي وعده داده شـده بـه خيـل سهـامـداران را نـدارنـد و اينكـه دولتمـردان، صــداقــت را بــه قـدرت فروخته‌اند تا به هر قيمتي كه شده چهارسال ديگر در مسند خويش باقي بمانند.
ايـنـكــه چــه اتـفـاقـي خـواهد افتاد را بايد در گذر چند هفته آينده در انتظار نشست; اما آنچه بـه‌وضــوح مــي‌تــوان ديــد، فـاصـله‌اي است كه هنوز هم ميان نخبگان سياسي و توده هاي مـردم وجــود دارد و نمـي‌گـذارد مـردم دولـت را كـارگـزار خـود بـداننـد. فـاصلـه‌اي كـه تا زماني كـه دل حــكــمـــرانـــان از تـــلاش ســـرســخــتـــانـــه يــك زبــالــه‌گــرد بــدرد نـيــايـد و هـالـه تــوهـمــي كــه ســـيــاســتــمـداران را فـراگـرفـته ناپديد نشود، باقي خواهد ماند; تا زماني كه حكمرانان، مردم را ولي‌نعمت‌هاي واقعي خود بدانند و نه رعاياي نيازمند ترحم.


 

گزارش كوتاه/در نشست وكلاي مدافع حامي مهندس موسوي عنوان شد

بررسي راه‌هاي حمايت از فعالان تبليغاتي

بهمن حسنوند:نشست وكلاي حامي مهندس موسوي روز پنجشنبه در ستاد مركزي شهر تهران برگزار شد. در اين نشست كه جمعي از وكلاي پايه‌يك دادگستري حضور داشتند، حاضرين با تاكيد بر رعايت قانون از سوي كليه فعالان ستادهاي انتخاباتي مهندس موسوي راه‌هاي قانوني ممكن براي دفاع از حريم تبليغاتي كانديداي اصلاح‌طلبان را بررسي كردند. دكترحبيب‌زاده از اساتيد حقوق دانشگاه تهران به عنوان ميزبان اين نشست درسخناني گفت: متاسفانه طي انتخابات گذشته شاهد دستگيري و اعمال فشار بر اعضاي ستادهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان بوده‌ايم كه با اتهامات تبليغاتي مواجه شده‌اند و جرم آنها تخلف از قانون انتخابات اعلام شده است.
استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: گاهي اوقات نتيجه انتخابات بر روند اينگونه پرونده‌ها معمولا تاثيرات مثبت و منفي خود را اعمال كرده است، به طوري كه پيروزي باعث تبرئه و شكست كانديداي موردنظر به طرح اتهامات سنگين‌تري منجر شده است.
وي ادامه داد: ما به عنوان وكلايي كه وظيفه‌مان دفاع از حقوق كليه شهروندان و پاسداشت قانون است، بايد مانع پايمال‌شدن حق فعالان ستاد تبليغاتي مهندس موسوي و تجاوز برخي نهادها و گروه‌ها به آنها شويم. در ادامه اين نشست، صالح نيكبخت وكيل مدافع زندانيان سياسي در سخناني با تاكيد بر لزوم دفاع از حقوق كليه افراد اظهار كرد: يكي از جهات سلامت انتخابات جلوگيري از اعمال نفوذ افرادي است كه مي‌خواهند فعاليت ستاد تبليغاتي مهندس موسوي را با طرح اتهامات تحت تاثير قرار دهند.
وي با تاكيد بر اينكه رعايت قانون براي فعالان ستاد تبليغاتي مهندس موسوي و ساير كانديداها لازم است، ادامه داد: بايد سعي شود كه به تمامي افراد فعال در ستاد، آموزش‌هاي لازم درباره قانون انتخابات داده شود تا هم آنها حريم فعاليت خود را رعايت كنند و هم اينكه دوستان بتوانند از حقوق خود دفاع كنند.
در اين نشست، وكلاي حاضر تصميم گرفتند تا در زمان تبليغات با تقسيم كار از افراد فعال در ستاد انتخاباتي مهندس موسوي كه با اتهامات گوناگون مواجه مي‌شوند، دفاع كنند.
در پايان اين نشست تصميم گرفته شد تا حقوقدانان حامي مهندس موسوي طي همايشي و با ارائه يك اعلاميه رسمي حمايت خود را از وي و برنامه‌هاي نخست‌وزير سابق اعلام كنند.


 


حمايت خانواده‌هاي شهيدان همت، باكري و زين‌الدين
از ميرحسين


ژيلا بديهيان (همسر سردار شهيد حاج محمد ابراهيم همت) و مهدي همت (فرزند آن عزيز) فاطمه چهل اميراني (همسر سردار شهيد حميد باكري) و احسان و ‌آسيه باكري(فرزندان آن عزيز) صفيه مدرسي (همسر سردار شهيد مهدي باكري) ليلا زين‌الدين (فرزند سردار شهيد مهدي زين‌الدين)
با صدور بيانيه‌اي حمايت خود را از «مير حسين موسوي» اعلام كردند.

تشكر مهندس موسوي از اصحاب فرهنگ و هنر

مهندس موسوي طي اطلاعيه‌اي خطاب به فرهنگسازان و هنرآفرينان گفت: از اينكه مرا در زمره دوستان و ياران خود قرار داده‌ايد و با حمايت ارزشمند خودتان، مرا دلگرم نموده‌ايد تا بتوانم در ساختن دولت فرهنگي و نه فرهنگ دولتي، موفق باشم، بر خود مي‌بالم و اميدوارم بتوانم با اقدامات عملي به اين تعهد بزرگ، صداقت و پايبندي خود را به آزادي‌هاي فرهنگ‌آفرين اثبات نمايم.

اعظم طالقاني هشدار داد:
تلاش براي تخريب
چهره موسوي

دبيركل جامعه زنان انقلاب اسلامي نسبت به تلاش برخي افراد براي تخريب چهره مهندس ميرحسين موسوي هشدار داد و خطاب به تخريب‌كنندگان گفت كه ادعاي دينداري نكنيد. اعظم طالقاني تاكيد كرد: انتخابات رياست‌جمهوري امري اخلاقي است و در اخلاقيات رذالت جايي ندارد. او شدت اين تخريب‌ها را در مورد ميرحسين موسوي كانديداي حمايت‌شده از سوي سيدمحمد خاتمي بيشتر عنوان كرد و از تخريب‌كنندگان خواست تا با رعايت اخلاقيات زمينه رقابت سالم را فراهم كنند.
طالقاني در اين رابطه به نشريه يكي از احزاب اصولگرا (شما) اشاره كرد و توضيح داد: به‌طور مثال اين نشريه به تازگي با چاپ تصويري از زهرا رهنورد ادعا كرده است كه رنگ لباس وي با همسر باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا مشابه است و بنابراين اين دو تشابهات ديگري نيز با هم دارند.

موسوي‌لاري:
هنوز فضا را انتخاباتي نمي‌بينم

سيدعبدالواحد موسوي‌لاري با بيان اينكه هنوز فضا را انتخاباتي نمي‌بينم، گفت كه رسانه‌ها و صداوسيما مي‌خواهند شور و نشاط انتخاباتي و حضور مردم كمتر شود.
وزير كشور دولت خاتمي كه در افتتاحيه هفتمين كنگره حزب جوانان ايران اسلامي حامي موسوي با خبرنگاران سخن مي‌گفت با بيان اينكه هنوز فضا را انتخاباتي نمي‌بينم، گفت: رسانه‌هاي همگاني مانند رسانه ملي و مطبوعات در راستاي كشاندن مردم به پاي صندوق‌ها عمل نمي‌كنند.
موسوي‌لاري افزود: ظاهرا تصميم بر اين است كه شور و نشاط انتخاباتي و حضور مردم كمتر شود تا آنان به راي مطمئن‌تري برسند. وي يادآور شد كه اين سازمان به‌طور محسوس در مسير كاهش شور و نشاط انتخاباتي حركت مي‌كند. موسوي لاري در ادامه، گفتمان برتر را گفتماني دانست كه برخاسته از واقعيت‌هاي دروني جامعه و تفسير درستي از خواست مردم باشد.

بهزاديان نژاد:
حضور زهرا رهنورد نقطه عطف انتخابات دهم است
رئيس ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي گفت: حضور زهرا رهنورد در انتخابات دهم به عنوان يك شخصيت مستقل، فرهيخته و دانشمند فارغ از اينكه همسر ميرحسين موسوي است، نقطه عطفي در حوزه فعاليت تاثيرگذار زنان و دختران در انتخابات است.


 

برگزاري همايش‌هاي گراميداشت سالروز دوم خرداد

خاتمي در تهران، موسوي در اصفهان

240 خبرنگار داخلي و خارجي مراسم حاميان موسوي در تهران و اصفهان را پوشش خبري خواهند داد

در حالي كه تنها 20 روز ديگر تا برگزاري دهمين انتخابات رياست جمهوري باقي مانده است، امروز - دوم خرداد - موجي از شور و نشاط انتخاباتي در حمايت از ميرحسين موسوي سراسر كشور را فرا گرفته است. از روز گذشته و همزمان با آغاز تبليغات رسمي انتخابات، در حالي موج سبز فضاي شهرها و روستاهاي ايران را فراگرفته كه ميرحسين موسوي در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود، به اصفهان، پايتخت فرهنگي ايران سفر دارد. در همين حال در تهران نيز سيدمحمد خاتمي با حضور در ورزشگاه 12 هزار نفري آزادي در حمايت از مهندس موسوي سخنراني مي‌كند. از اصفهان هم خبر مي‌رسد كه مردم اين شهر به ويژه جوانان در تدارك گسترده براي استقبال از موسوي در تكاپو و جنب و جوش هستند. اقشار مختلف مردم اصفهان امروز - دوم خرداد - ساعت 6 بعدازظهر در مسجد سيد با مهندس موسوي ديدار خواهند كرد. اين در حالي است كه مسئولان استاني با برگزاري ديدار مردمي با مهندس موسوي در ميدان امام خميني (ره( ) نقش جهان )اين شهر مخالفت كردند. كريمي مسئول كميته سفر مهندس ميرحسين موسوي به اصفهان در همين زمينه گفته است: براي برگزاري مراسمي با شكوه تمهيدات لازم فراهم شده است. وي اظهار اميدواري كرد مردم قدرشناس اصفهان استقبال باشكوهي از اين ذخيره انقلاب داشته باشند. پيش از ديدار مردمي، مهندس موسوي ساعت 10 صبح در دانشگاه اصفهان با اساتيد و دانشجويان ديدار خواهد كرد. ورود اساتيد و دانشجويان ديگر دانشگاه‌ها در اين مراسم آزاد خواهد بود. حضور در گلزار شهدا و اداي احترام به مقام شهداي دفاع مقدس، ديدار با روحانيون و علماي حوزه علميه اصفهان، ديدار با خانواده‌هاي شهدا، ايثارگران و جانبازان و نيز حضور در جمع اساتيد و دانشجويان در دانشگاه اصفهان و ديدار با اقشار مختلف مردم، ديدار باآيت‌الله طاهري( امام جمعه سابق اصفهان)، آيت‌الله مظاهري(رييس حوزه علميه اصفهان) وآيت‌الله طباطبائي(نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان)از جمله برنامه‌هاي موسوي در سفر به استان اصفهان اعلام شده است. همچنين مهندس موسوي براي اقامه نماز ظهر و عصر و نيز نماز مغرب و عشاء در يكي از مساجد شهر حضور خواهد يافت. از اصفهان خبر مي‌رسد همسر شهيد همت با اعلام حمايت از موسوي، گفته است: براي احياي مجدد آرمان‌هاي امام و شهدا به استقبال ميرحسين مي‌رويم. ژاله بديهيان، همسر شهيد همت گفته است: ما ميرحسين موسوي را باور داريم چون شهدا نيز ايشان را باور داشتند. باورش داريم چون امام(ره)ما ميرحسين را باور داشت. ما موسوي را باور داريم چون ايشان در هشت سال جنگ و دفاع مقدس كه يكي از سخت‌ترين فرازهاي تاريخ ايران بود با نهايت درايت مملكت را اداره كردند; دقيقا بر عكس چهار سال گذشته كه اكثر حوادثي كه در ايران رخ داد جز خواري و خون دل خوردن براي ما حاصل ديگري نداشت. ما براي احياي آرمان‌هاي امام(ره) و انقلاب و راه شهيدان به استقبال ميرحسين خواهيم رفت.
در تهران نيز حاميان خاتمي و موسوي با برگزاري همايشي در سالن 12 هزار نفري آزادي، از ساعت 16 تا 20 ياد و خاطره حماسه دوم خرداد را زنده مي‌كنند. اين در حالي است كه در روزهاي گذشته فرمانداري تهران مخالف برگزاري اين همايش بود و در آخرين لحظات مجوز برگزاري برنامه را صادر كرد. جواد امام، رئيس ستاد انتخابات تهران ميرحسين گفت: همزمان با سالروز دوم خرداد 76 مراسم بزرگداشت اين روز از سوي حاميان موسوي و خاتمي با حضور سيدمحمد خاتمي، خانم زهرا رهنورد همسر مهندس موسوي، جمعي از هنرمندان، نويسندگان، بازيگران و سياستمداران حامي موسوي برگزار خواهد شد. به گفته امام به دليل آنكه سنگ‌اندازي‌هاي متعددي بر سر راه برگزاري اين مراسم شد براي بهره‌گيري از وقت، سفر مهندس موسوي نيز به اصفهان برنامه‌ريزي شده بود و ميرحسين موسوي در مراسم گراميداشت دوم خرداد در اصفهان شركت مي‌كند اما اين دو برنامه همزمان از طريق ويدئو كنفرانس پوشش داده خواهد شد. وي تاكيد كرد: از طريق ويدئو كنفرانس سخنراني خاتمي از تهران در اصفهان و سخنان موسوي در اصفهان براي تهران پخش خواهد شد.
بنابراين گزارش، وسيله اياب و ذهاب از ساعت 14 از ميادين مهم تهران براي حضور علاقه‌مندان در ورزشگاه مهيا خواهد بود. گفتني است 240 خبرنگار داخلي و خارجي اين مراسم را پوشش خبري خواهند داد.
وسيله اياب و ذهاب در ميادين اشاره شده در جدول بالا امروز براي انتقال علاقه‌مندان مستقر خواهند بود:


 

ديدگاه هاي موسوي در اولين برنامه تلويزيوني

كـلـمـه‌:هـمزمان با آغاز تبليغات دهمين دوره انـتـخـابـات رياست جمهوري، شب گـذشته اولين برنامه تلويزيوني مهندس مـيـرحسين موسوي از سيماي جمهوري اسـلامي ايران پخش شد. اين برنامه كه اولـيـن سـخـنـرانـي تـصـويـري مـهندس مـوسـوي بـعـد از اعـلام كانديداتوري بود سـاعـت 21:45 از شـبكه اول پخش شد. مـيـرحـسـيـن مـوسـوي كه پس از بيست سـال در تـلـويـزيـون سـخـن مي‌گفت، با بيان اينكه «خوشحالم كه دوباره در بين شما هستم، با هم هستيم و مي‌توانيم با هـم صـحـبـت كـنـيم» ادامه داد: اگرچه مــدت‌هــاســت كــه بـعـد از تـمـام شـدن وظــائـفــم در دولــت در سـال 68 امكـان نـداشـتـه اسـت كـه گرد هم بياييم، چون محدوديتي براي تصوير من در بين بود، ولـي در اين مدت از شما دور نبوده‌ام، در مغازه‌ها، كوچه‌ها، خيابان‌ها، روستاها، كــارخــانـه‌هـا، راه پـيـمـايـي‌هـا و فـراز و نـشـيــب‌هــا بــا هــم بــوده‌ايـم و در ايـن موقعيت‌ها با شما حضور داشته‌ام.
وي سـپـس بـا تـشـكر از استقبال مردم از كـــانــديــداتــوري خــود ادامــه داد: ايــن پـيشوازها براي شنيدن حرف‌ها، نقدها و شنيدن مسائل كشور بود و الا من ماشين نداشته‌ام كه شما را جمع كنم و پول نفتي در آسـتين نداشته‌ام و مي‌دانم كه شما به خـاطـر اين مسائل وارد صحنه نمي‌شويد بـلـكـه حـضـورتـان بـه واسـطـه حساسيت نسبت به مسائل انقلاب است.
وي اضــافـه كـرد: جـا دارد از اسـتـقـبـال مـراجع تشكر كنم. وجود آنها سكينه‌اي به مردم ما مي‌بخشد تا كشور را در جهت اسـلام و انقلاب و چارچوب‌هاي معنوي هدايت كند.
جــا دارد از بــرخــي شـخـصـيــت‌هـا كـه بـه خـاطر مسئوليت‌ش‌ان درنظام نام بردن از آنهـا در ايـن فرصت ممكن نيست و از جناب آقاي خاتمي تشكر كنم. ايشان را همواره به عنوان كسي مي‌شناخته‌ام كه نسبـت بـه صيـانت از آزادي‌هاي مصرح در قــانـون اسـاسـي احسـاس مسئـوليـت مـي‌كـرده است و شخصيتي صلح‌طلب و وسـعـت‌بـخـش روابط ما با جامعه جهاني بـوده‌انـد و از ايـن نـظـر سـرمـايه‌اي براي كـشـور تلقي مي‌شوند.همچنين جا دارد از خـانواه شهدا و جانبازان تشكر كنم. ما هـر چـه داريـم بـه‌خـاطـر مقاومت و صبر آنـهـا و خـون‌هـاي بسياري است كه آنها ايـثـار كـرده‌انـد. بنده هميشه سر تعظيم در بـرابر آنها خم كرده‌ام و خود را مديون آنها ديده‌ام. نقد و صحبتي كه در آستانه انـتـخـابـات صـورت مـي‌گـيـرد بـا كـمـال احتـرام بـه ساير رقباي انتخاباتي است و ايـن نقـدهـا از اعمـال طبيعـي انتخـابات اســت. انـتـخــابـات زمينـه‌اي را فـراهـم مـي‌كـنـد تـا بـه نـقـد وضـعـيـت مـوجـود و گــذشـتـه بپـردازيـم و نگـاهـي بـه آينـده بـيفكنيم. در آستانه انتخابات حساسيت فـراگـيـري نـسـبـت بـه مسائل سياسي و اقـتـصـادي بـه وجـود مـي‌آيـد و مـردم بـه گـذشتـه نگـاهـي مـي‌انـدازنـد و فـرصتي پيـش مـي‌آيـد تـا تصميـم بگيـرنـد كه آيا وضع موجود را تثبيت كنند يا آن را تغيير دهنـد. ايـن نعمـت بـزرگـي براي انقلاب اسـلامـي مـاسـت. مهنـدس مـوسـوي بـا اشــاره بــه سـفــرهــاي خــود گـفـت: در سـفـرهـاي اسـتاني متوجه شدم كه مردم بـراي درس گـرفـتـن از مـا وارد صـحـنـه نمي‌شوند.
بلكه براي درس دادن به ما وارد صحنه مي‌شوند. وقتي ملاقات‌هايم را با آنها به ياد مي‌آورم مي‌بينم آنها در اين ديدارها دغدغه‌هاي خود را مطرح مي‌كنند و تذكر مي‌دهند. در اين ملاقات‌ها آنها حساسيتشان را نشان مي‌دهند. وقتي در يك روستا مردم در مورد سياست خارجي واكنش نشان مي‌دهند متوجه مي‌شويم كه رفتارهاي بين‌المللي ما زندگي‌هاي آنان را حتي در كنج‌هاي دورافتاده كشور تحت تاثير قرار داده است. در حالي كه برنج ايراني در انبارها مانده، برنج پاكستاني مغازه‌ها را پر كرده است. در مورد پرتقال و چايي هم همينطور. در حالي كه 180 هزار تن چاي داخلي در انبار مانده چاي خارجي امكان رقابت را براي محصول خودمان از بين برده است. وقتي كرمان رفتم باز همين گله‌ها را شنيدم. در صنعت ابريشم هم اين مشكل وجود دارد; صنعتي كه از زمان صفويه در كشور ريشه داشته. در سال‌هاي اخير اين صنعت در حال نابودي است. اين‌ها موجب از بين رفتن اشتغال مي‌شود. فقط محصولات كشاورزان ما نيست كه اين مشكل را دارد. در صنعت نيز اين داستان هست. نمونه‌اش شكر است. حداكثر نياز كشور به واردات شكر 600 هزار تن در سال است. وقتي كه ما نزديك به سه ميليون تن شكر وارد مي‌كنيم طبيعي است كه مزارع ما تعطيل مي‌شود. در اراك ديدم كه همين مشكل را هم در مورد صنايع دولتي و هم صنايع خصوصي داريم. آذرآب كه يكي از افتخارات زمان جنگ محسوب مي‌شود در خطر است. در مسجد ساوه كه خواستم صحبت كنم معلوم بود كه اكثر جمعيت كارگرانند و همه از حقوق‌هاي معوقه و اخراج‌ها گله داشتند. از سرمايه‌گذارها گله مي‌كردند. گفتم خود سرمايه‌گذارها هم به علت روشن نبودن فضاي كسب و كار نگرانند.
همچنين وي تصريح كرد: دود اين مشكل فقط به چشم كارگر نمي‌رود. ما از بداخلاقي‌هاي فرهنگي، اعتياد و .... مي‌ناليم. رابطه معني‌داري كه ميان اين مشكلات و اعتياد وجود دارد را از اقتصاددانان مستقل بپرسيد. به شما خواهند گفت كه يكي از مهم‌ترين علل اين ناهنجاري‌ها، بيكاري است. نمي‌شود مشكلات فرهنگي كشور را حل كرد و در مورد بيكاري فكري نكرد. نمي‌شود از جوانان خواست خلاقيت داشته باشند و براي آنها اشتغال ايجاد نكرد. وقتي حرف از احساس عدم امنيت مي‌زنيم منظور فقط اين نيست كه دزد بيايد و اسلحه روي سينه ما بگذارد. وقتي به جوانان ما خبر بازار كار مي‌رسد كه فرصت‌هاي شغلي كم است، رانت‌خواري هست، سفله پروري هست «گزينش‌هاي تبعيض آميز هست» امنيتشان را از دست مي‌دهند. بايد در جامعه آرامش رواني ايجاد كنيم و اين بدون حل مشكلات اقتصادي ممكن نيست. لذاست كه من شعار رهايي از ترس را مطرح كرده‌ام. مهندس موسوي با تعريف و تمجيد از عملكرد اميركبير و نقش او در توسعه ايران گفت: اميركبير كه من او را از شهداي انقلاب خودمان مي‌دانم و هميشه برايش فاتحه مي‌فرستم دغدغه‌اش اين بود. ما هيچ مشكل پيچيده‌اي در ميانمان نداريم. همه ما از زمان مشروطيت معتقد بوده‌ايم بايد اقتصاد نيرومند داشته باشيم. مردم به شدت متوجه هستند كه بدون چنين اقتصادي استقلال و امنيت و سياست خارجي نخواهيم داشت. در اواخر جنگ كه ما مشكل ارزي داشتيم به فكر آن افتاديم كه با استخراج فلزات رنگين درآمدي براي كشور ايجاد كنيم. در اصفهان معدن طلاي نيمه‌كاره‌اي بود. پيرمردي آنجا بود و از پدربزرگ‌هاي خود نقل مي‌كرد كه اكتشاف اين معدن را اميركبير شروع كرده است. از زمان اميركبير شروع شده بود و هنوز تمام نشده بود. در خاطرات امير كبير هست كه وقتي خواست براي سواره نظام لباس‌هاي متحدالشكل درست كند خانمي گفت من مي‌توانم دكمه‌هاي اين لباس‌ها را كه از فرنگ مي‌آوريد در داخل بسازم . اميركبير ورود اين دكمه‌ها را منع كرد. همه احساس مي‌كردند كه رابطه وثيقي ميان اقتصاد قوي و عظمت كشور وجود دارد. مهندس موسوي با بيان اين نكته كه نسبت به مسائل بي‌اعتنا و بي تفاوت هستيم گفت: به شاخص‌هايمان نگاه كنيم. ما نسبت به اين مسائل بي‌اعتنا هستيم. ما زماني مي‌توانيم از برادران لبناني و فلسطيني‌مان حمايت كنيم كه خود قوي باشيم. زماني مي‌توانيم دستمان را دراز كنيم و در آمريكاي لاتين نفوذ داشته باشيم كه در ميان همسايگان عزيزمان كه با آنها قرابت‌هاي مذهبي و فرهنگي داريم عمق استراتژيك داشته باشيم. زماني مي‌توانيم با تهديدها در خليج فارس مقابله كنيم كه در قفقاز عمق استراتژيك داشته باشيم. نه آن كه با دست خالي برويم وخيال‌پردازي كنيم. وي همچنين با انتقاد از وضعيت اقتصادي تاكيد كرد: مردم ما از گراني مي‌نالند. هر قدر كه بگوييم گراني نيست مردم دارند آن را لمس مي‌كنند. 25 درصد تورم يعني كوچك شدن سفره‌هاي مردم، يعني اعتياد، يعني بداخلاقي، يعني بدبيني به نظام. هر دولتي كه بيايد از بزرگترين دغدغه‌هايش بايد رفع گراني باشد. حضرت امام به افزايش قيمت سيگار اعتراض كرد. امام فرمودند اين مسئله مربوط به حكم رهبري است و نبايد انجام شود. بعد از پيگيري‌هاي كميسيون برنامه و بودجه كه مي‌خواستند بودجه را متوازن كنند امام سرانجام گفتند سيگارهاي ارزان را گران نكنيد و اگر لازم است سيگارهاي لوكس را گران كنيد. امام لمس مي‌كردند كه بالارفتن قيمت‌ها چه تاثيري روي سفره‌هاي مردم و جبهه‌ها دارد. چرا وزارت رفاه به وظيفه قانوني خود در مورد اعلام خط فقر عمل نمي‌كند. من به اين امر با سوء ظن نگاه مي‌كنم. وي با يادآوري وظايف دولت و اينكه دولت بايد برنامه‌ريزي داشته باشد گفت: ما مي‌دانيم كه بيكاري يعني چه. همه مهاجرت به همين علت است كه اتفاق مي‌افتد. بنده به علت كم توجهي به همين موارد است كه وارد صحنه شدم. ما اگر بخواهيم در صحنه باشيم بايد از ملت خود دفاع كنيم و اين كار زماني ممكن است كه دولت قويا قانون را رعايت كند. دولت بايد قانون‌گريزي نداشته باشد. دولت بايد برنامه‌ريزي داشته باشد نه اين كه سازمان برنامه را تعطيل كند. بايد سازماني قوي در كشور وجود داشته باشد كه جلوي تصميمات فردي و اقتصاد صدقه‌اي را بگيرد. اين كار زماني ممكن است كه بانك‌هاي مستقل و بانك مركزي در چارچوب قانون مستقل عمل كنند. بانك‌ها اكنون حياط خلوت دولت شده‌اند. در چنين شرايطي بانك مركزي نمي‌تواند از قدرت خريد مردم و ارزش پول ما حمايت كند. پايين‌آمدن قدرت خريد و ضعف اقتصادي يعني پايين آمدن موقعيت بين‌المللي كشور. من بسيار مي‌شنوم مردمي كه به حج مي‌روند وقتي باز مي‌گردند گله مي‌كنند كه دلار چنان بود و اينك چنين شده است. وي ادامه داد: به هر حال به اين علت‌ها بود كه وارد صحنه شدم شايد بشود اينها را اصلاح كرد. از اول هم چنين فكري نداشتم. در زمان آقاي هاشمي و آقاي خاتمي مشاور بودم. در زمان دكتر احمدي‌نژاد هم در اوايل نظراتم را ارائه كردم و انتظار هم نداشتم كه همه آنها اجرا شود. مشكلي با كسي نداشتم. اما از مصالح غفلت شد. چرا بايد پروژه‌هاي اساسي را كه مي‌توانند اشتغال دائمي ايجاد كنند متوقف كنيم و پول ومنابع را در پروژه‌هاي كوچكي توزيع كنيم كه موجب اين تورم بشوند. با ثروتي كه در كشور وجود دارد و اميدي كه در ما هست اميدوارم بتوانيم اين مشكلات را حل كنيم. من مي‌خواهم اميد بدهم. سرنوشت ايران فقر نيست و اگر مشكلي هست از سياست‌هاي ماست و با مديريت مي‌توانيم از اين امكانات براي بهروزي و پيشرفت مردم استفاده كنيم; با كمك همه مخصوصا كمك قشرهاي زحمتكش. چه اغنيا و چه دولت بايد مدافع مستضعفان باشندو منفعت همه دولت‌ها و كارآفرينان اين است كه در فكر اقشار ضعيف باشند. كسي كه دارد و به فكر نادارها نيست به كشورش خدمت نمي‌كند. اما آن كارخانه‌دار و كارآفريني كه ثروتش را به كار مي‌گيرد و به اقتصاد ملي وسعت مي‌بخشد به فكر كارگر است. اكثريت كارآفرينان ما چنين‌اند. ما مي‌توانيم كشوري آباد، شاد و قدرتمند با سياست خارجي قوي داشته باشيم و از همه آرمان‌هاي شهدا در سطح بين‌المللي و داخلي دفاع كنيم.



 

اعلام حمايت مصطفي ملكيان از ميرحسين موسوي:

راي به مهندس موسوي راي به سياست‌ورزي اخلاقي است

مــصـطـفي ملكيان، فيلسوف اخلاق و روشنفكر برجسته معاصر، با صــدور بيانيه‌اي حمايت خود از نامزدي ميرحسين موسوي را اعلام كرد.
مــصـطـفي ملكيان در اين بيانيه پس از ذكر دلايل خود براي شركت در انــتــخـابـات آورده اسـت: چـرا عـلي‌رغم اختلاف‌نظر با مهندس مـوسـوي، در بـرخـي از مسائل فرهنگي و سياسي و باوجود احترامي كــه بـراي شـجـاعـت و صـراحت لهجه‌ي جناب آقاي كروبي قائلم، مـهـندس موسوي را در ميان كانديداهاي موجود رياست جمهوري، شــايــسته‌ترين شخص مي‌دانم و به او راي مي‌دهم؟ پاسخ‌گويي به ايــن پـرسـش نـيازمند جلب‌توجه به يكي از درون‌مايه‌هاي عمده‌ي فــكـري مـن اسـت; چـنـان‌كـه در نـوشـتـه‌هـا و گـفـته‌هاي خود مدام تـكـراركـرده‌ام، بـه گـمـان مـن، بـزرگ‌ترين مشكل اجتماعي و بلكه عــلـــت‌الــعــلـــل هـمــه‌ مـشـكــلات اجـتـمـاعـي مـا، كـه در همه نهادهاي اجــتـمـاعـي، اعم از خانواده، اقتصاد، ســيــاســت، تـعليم و تربيت، حقوق و ديــن، ظـهور و بروز مي‌يابد و همه اين نــهــادهــا را از كــاركــرد درسـتـشــان بــازمـي‌دارد، نـابساماني‌هاي اخلاقي است.
وي اضـــافــه كــرده اســت: آنـچـه در جــامعـه مـا بيـداد مـي‌كنـد (بـه هـر دو مــعـنــاي تـعـبـيــر «بـيــداد كــردن») بــي‌اخلاقي است; و در اين سال‌هاي اخـيـر، شـدت و حدت اين بي‌اخلاقي در نـهـاد سـيـاسـت از هـمـه نـهادهاي اجـتـماعي ديگر ما بيشتر شده است و بـه سـبـب جـايـگاه قدرتمند و نافذ اين نهاد،‌موجب سرعت و شتاب يافتن انحطاط اخلاقي ساير نهادها نيز شــده اسـت. در ايـن نـهـاد، بـه جـاي صـداقـت تـزويـر و فـريبكاري، بــه‌جـاي مـدارا و بـردبـاري خـشـونـت و تـنـدي، بـه جاي عقلانيت و اسـتـدلال‌گـرايـي،غـوغـاسـالاري و هـيـاهـوگـري، بـه جـاي واقع‌بيني تـوهم‌زدگي، به‌جاي مسئوليت‌پذيري و اعتراف به خطاي خود عقل كــل جـلـوه‌دادن و مـشـكلات را ناشي از كارشكني دشمنان قلمداد كــردن، بــه‌جـاي سـعـه صـدر، تـنـگ‌نـظري، به جاي اعتدال افراط و تــفـريط، به جاي دورانديشي، نزديك‌بيني، به‌جاي حرمت نهادن به آگـاهـان و نيك‌خواهان، بي‌ادبي و هتاكي به آنان، به جاي وفاي بـه عهد عهدشكني، به جاي بخشايشگري كين‌ورزي و كينه‌توزي، بـه جـاي خـوشرويـي تـرشرويـي، به جاي انصاف، تبعيض و به جاي نــقـدپـذيـري خـودشـيـفتگي و معصوم‌نمايي نشسته‌است. بر اساس هيــچ معيـار و ميزان اخلاقي و از منظر هيچ نظام اخلاقي، چه ديني و چــه غيـردينـي، اوضاع و احوالي كه در نهاد سياست ما برقرار است پــذيــرفتنـي و قـابل تصويب و تائيد نيست. خطرخيزترين پيامد اين بي‌اخلاقي سياسي، بي‌اعتمادي ملت به دولت است.
ملكيـان اضـافـه كـرده است: اين مبنا، آنچه امروزه بيش از هر چيـز ديگـر و بيـش از هر زمان ديگر، بدان نيازمنديم اخلاقي‌سازي عـالم سيـاسـت و اسـت; و ايـن كـاري اسـت كـه از انسـانـي اخـلاقـي چـون مــهـنـدس مـوسـوي سـاختـه اسـت. بـراي اخـلاقـي بـودن مهنـدس مــوســوي مـحك و سنجه‌اي بهتر از اين‌كه وي، با آنكه مي‌داند كه يــكـي از كـارآمدترين و دردسترس‌ترين وسايل براي جلب و جذب آراء مـردم، دادن وعـده‌هـاي شيرين و دلفريب است، خود را عالمائ و عــامـدائ از ايـن ابـزار محروم مي‌كند؟ براي اثبات صداقت وي همين كــافــي نــيــسـت كـه چـون از سـويي، عــمــل بـه وعـده‌هـاي انـتـخـابـاتـي را وظـيـفــه‌ اخــلاقــي خــود مـي‌داند و از سـوي ديگـر، يقين دارد كه به اكثر آن وعده‌هاي شيرين و دلفريب نمي‌توان عمـل كـرد، وعـده‌دادن‌هاي خود را به حـــداقــل رســانــده اســت؟ آيـا كـاري آسـان‌تـر از دادن وعده‌هاي انتخاباتي شيرين به زنان، جوانان، دانشجويان، دگـــرانــديـشــان، فـقـرا و مـحـرومـان، اقليــت‌هــاي دينــي و مـذهبـي و اقـوام ايــرانـي و كاري دشوارتر از عمل به آن وعـده‌هـا هـسـت؟ كـسـي كه صادقانه عـزم جـزم كرده باشد كه به وعده‌هايي كــه در مـوسم انتخابات، به هم‌وطنان خـود مـي‌دهد عمل كند، آيا در وضع و حال كنوني، چاره‌اي جز كم وعده دادن دارد؟
چـنـيــن شخصيت اخلاقي‌اي است كه رئيس‌جمهور شدنش، شرط لازم، و البته نه كافي اخلاقي شدن نهاد سياست است و همان كسي اسـت كـه مـي‌تواند به مدد تدبير و حسن مديريت خود، بي‌اعتمادي مـلــت بـه دولـت را بـه حـداقـل مـمـكـن بـرسـانـد. اعـتـمادبرانگيزي شـخـصـيــت‌هـاي اخـلاقـي‌اي مـانـنـد مهندس موسوي را دست‌كم نـگـيـريم. در اوضاع و احوالي كه سدي از بي‌اعتمادي در ميان ملت و دســت‌اندركاران نهاد سياست قد برافراشته است، رئيس‌جمهوري شـخـصــي صــادق، بــافـضـيـلـت و اعـتـمـادبـرانـگيز كمترين كاري مـي‌تواند كرد- و خود كار بسيار سترگي است- احياي مجدد اعتماد مـيـان ملـت و دولـت و در نتيجـه، اعـاده‌ اتحـاد ملـي اسـت.با راي به مهندس موسوي به سياست‌ورزي اخلاقي راي مي‌دهم. ‌


 
اگر شما رای آوردید، شادیم و خرمیم و خرسند
اگر شما رای آوردید، شادیم و خرمیم و خرسند
آیت الله طاهری اصفهانی در دیدار با میرحسین موسوی گفت:«من از ورود شما و همراهانتان از اینکه در این تنگی جا(خانه آیت الله طاهری) حضور یافتید تشکر می کنم.»

امام جمعه پیشین استان اصفهان افزود:«چشم همه ما را روشن که رئیس سابق دولت به دیدار ما آمدند که انشاء الله در آینده، ایشان دولت را در دست بگیرند و انشاء الله از زحمات ایشان در دوران نخست وزیری، شاهد این زحمات در دوران ریاست جمهوری شان باشیم.»

وی با بیان اینکه بنا ندارم از کسی تعریف کنم خطاب به مهندس موسوی، تصریح کرد:« اگر شما رای آوردید، شادیم و خرمیم و خرسند.»

آیت الله طاهری در ادامه با اشاره به ذکر خاطراتی از شهدای جنگ تحمیلی اظهار داشت:« شهدا خیلی حق بر گردن ما دارند و لذا برای آنکه خون شهدا پایمال نشود، بایستی مردم حتما بیایند و رای بدهند.»

 
ايران پيشرفته، منهاي کارگر اميدوار به آينده، امکان‌پذير نيست
ايران پيشرفته، منهاي کارگر اميدوار به آينده، امکان‌پذير نيست
مهندس میرحسین موسوی در جمع هزاران تن از کارگران در حرم مطهر رهبر کبير انقلاب اسلامی مهمترين كلام در رابطه با نيروي كار را سخن حضرت امام خميني (س) در 11 ارديبهشت سال 58 دانست که فرمودند «مبدأ كار و كارگر حضرت حق تعالي است.»

مهندس میرحسین موسوی در جمع هزاران تن از کارگران در حرم مطهر رهبر کبير انقلاب اسلامی مهمترين كلام در رابطه با نيروي كار را سخن حضرت امام خميني (س) در 11 ارديبهشت سال 58 دانست که فرمودند «مبدأ كار و كارگر حضرت حق تعالي است.»
به گزارش خبرنگار کلمه، مهندس میرحسین موسوی صبح روز شنبه، در جمع هزاران تن از کارگران که اولین روز از هفته بزرگداشت کارگر در حرم مطهر امام خمینی (ره) گرد آمده بودند، با تاکید بر نقش و اهمیت تشکل‌های کارگری، حفظ این تشکل‌ها را به نفع کشور دانست و بیان کرد: ما نباید از نهادهای کارگری هراس داشته باشیم، زیرا در اول انقلاب همین تشکل‌ها کشور را نجات دادند و به نظام خدمات فراوانی کردند.
در این مراسم که کارگران کارخانجات مختلف و نمایندگان احزاب و تشکل های کارگری از جمله خانه کارگر، حزب رفاه اسلامی کارگران، حزب اسلامی کار، انجمن ها و تشکل های صنفی کارگری و شوراهای اسلامی کار حضور داشتند، مهندس ميرحسين موسوي با درود به روان رهبر كبير انقلاب اسلامي و شهداي دفاع مقدس، گفت: مهمترين كلام در رابطه با نيروي كار، سخن حضرت امام خميني (س) است که در 11 ارديبهشت سال 58 فرمودند «مبدأ كار و كارگر حضرت حق تعالي است.» ايشان با اين كلام، ملت ما را به اهميت كار و منزلت كارگران توجه دادند.
وي افزود: اگر ملت و دولت‌هاي ما متوجه مسئله كار و گارگر باشند، مي‌توان گفت بسياري از مشكلات ما حل خواهد شد.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس ريشه بسياري از عقب ماندگي‌ها و مشكلات را در مسائل مربوط به توليد دانست و اظهار داشت: منزلت اجتماعي در كشور ما بجاي اينكه از كار سرچشمه بگيرد از عدم توليد، مصرف بالا و از راه‌هايي تأمين مي‌شود كه با منافع ملي سازگار نيستند. ريشه‌ی بسياري از سختي‌ها در اين است كه يك نوع فضاي ناصحيح بين نيروي كار و كارفرمايان ايجاد شده است.
موسوی اظهار داشت: در كشوري كه توليد و تلاش همگاني باشد و سياست‌ها در راستاي حمايت از نيروهاي كار باشد، مشكلي نخواهيم نداشت. همه قشرها رفاه نسبی خواهند داشت و فضاي فرهنگي و سياسي كشور نيز فضاي مناسب براي رشد كرامت انساني مي‌شود.
وی افزود: ما گاهي به اشتباه فكر مي‌كنيم مي‌توانيم حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي را از هم جدا كنيم؛ در حالي كه اين درست نيست. اين حوزه‌ها به هم ارتباط دارند. در كشوري حق پابرجاست كه عدالت در آن حكم‌فرما باشد. در كشوري دوستي، عشق و
طرح نقدي کردن يارانه ها قرص مسكن خطرناكي است كه در يكي دو ماه افراد را خوشحال مي كند، اما در دراز مدت مي‌تواند مهلكه اي بزرگ براي كشور باشد. اگر اين طرح ها خوب هستند چرا شب انتخابات مطرح مي‌شوند
محبت بين مردم برقرار است كه در آن اقتصاد نيرومند، سالم و مطابق با منافع اكثريت باشد.
موسوي ادامه داد: كشوري داراي استواري اخلاقي است و كمترين نارضايتي‌ها را دارد كه در آن ثبات در سياست‌گذاري‌ها و مديريت‌ها وجود داشته باشد. اين اعتقاد باید در کشور نهادينه شود كه همه عوامل توليد عامل اصلي و مهم در توسعه هستند.
نامزد دهمين دوره انتخاب رياست جمهوري در ادامه به بيكاري و تعطيلي گسترده كارخانه‌ها اشاره كرد و گفت: كارخانه‌ها از مشكلات زيادي رنج مي‌برند كه ناشي از پايين آمدن سطح توليد، كاهش بهره‌وري و نرخ بالاي بيكاري است.
موسوي خاطرنشان ساخت: در سال‌هاي اخير منابع كمي براي توليد نداشتيم، اگر بخواهيم توليد نيرومندي داشته باشيم، كارگران مرفه داشته باشيم، بايد شكوفايي اقتصادي ايجاد كنيم و كارگران مرفه شوند و تأمين اجتماعي قويتر عمل كند.
وي با بيان اينكه در كشور ما شرايط بد اقتصادي به خاطر كمبود منابع نيست، گفت: هيچ كس نمي‌تواند ادعا كند كه در سال‌هاي اخير مشكل مالي داشته‌ایم. ما حداكثر درآمدي را كه مي‌توانيم تصورش را بکنيم در سالهاي اخير به دست آورديم ولي در قبال آن بجاي برنامه ريزي درست، بي ثباتي در مديريت ها و سياست گذاري ها داشتيم.
موسوي ادامه داد: مديريت تأمين اجتماعي در طول چهار سال، به شکل عجیبی چهار بار عوض شده و این موجب سوءاستفاده از منابع مالي كارگران در اين سازمان مي‌شود. اگر بحث اين است كه كارها با مديريت علمي خوب انجام شود، مگر ممكن است كه در سازمانهايي با اين اهميت مديران دائم در رفت و آمد باشند. اين به دليل ضعف مديريت ها و بازي‌هاي سياسي است.
وي خطاب به كارگران گفت: شما همه در كارگاه‌هاي مختلف كار مي‌كنيد تصور كنيد در يك كارگاه كوچك هر روز مدير عوض شود تا مدير جديد در كارخانه مسلط شود آنجا با مشكلات زيادي مواجه مي‌شود. اگر اين مسئله در سطح كلان تكرار شود اولين چيزي كه مورد تهديد واقع مي‌شود، اهداف اصلي انقلاب است.
وي با تأكيد بر اينكه كارخانه‌هاي ما بايد مدرنيزه شوند، تاکید کرد: اشتغال‌زاترين صنعت در كشور ما صنعت نفت است که متاسفانه با روش‌هاي بسيار قديمي اداره مي‌شود.
موسوی با بيان اينكه مصلحت ملي ما از جنبه‌هاي سياسي در اين است كه كارخانه هايمان خوب كار كنند، گفت: كارخانه‌ها با اشتغال مولد و با ايجاد ارتباط درست با كارگران و كارفرمايان مي‌توانند سطح توليد محصول را افزايش دهند، اما در حال حاضر با واردات عظيم لوازم مصرفي، تمام كارخانه‌ها با خطرهاي جدي روبرو هستند، برخي تعطيل شده اند و برخي ديگر نمي توانند حقوق كارگرهاي خود را بپردازند. بدهي هاي معوقه بسيار بالا رفته است .
موسوي با بيان اينكه در حوزه كشاورزي، واردات محصولات زراعي توليد را نابود مي‌كند، اظهار داشت: واردات علاوه بر ضربه اقتصادی حاصل از محتاج كردن كشور ما به ديگران، نيروهاي كار را تهديد میکند. بسياري از آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد یا مشكلات فرهنگي و خانوادگي، ناشي از اين مسئله است. اگر در سياست هاي اقتصادي ثبات نداشته باشيم، امكان ندارد وضع مملكت درست شود.
وي با تأكيد بر ضرورت نگاه احترام آميز به كرامت كارگران و مسئله كار، گفت: بايد اين مسئله را باور كرد كه مشكلات جامعه كارگري براي كشور ما سرنوشت ساز است، بي اعتنايي به تشكل‌هاي
شهادت مي دهم بهترين مدافع پايداري ملت ما در دفاع مقدس، تشكل هاي كارگري بوده است
كارگري و كم شدن نقش اين تشكل‌ها در تصميم گيري‌ها و عدم تعريف يك رابطه روشن بين آنها يكي از بزرگترين مشكلات این بخش است.
موسوي با بيان اينكه زماني نيروي كار مي تواند سامان پيدا كند كه نگاه به آن يك نگاه آينده نگر باشد، تصریح کرد: نبايد با رفتارهاي عوام فريبانه براي كسب محبوبيت حركت كرد. پول هاي فراواني با طرح‌هاي زود بازده هدر داده شد. پول هايي كه در جامعه ما تزريق كردند، ظاهر قشنگي داشت، اما اشتباه بزرگي بود. به دليل همين نگاه كوته بينانه و نداشتن يك منظر بلند و وسيع و برنامه منسجم، اين برنامه ريزي‌هاي اشتباه به تورم هاي وسيعي منجر شد.
نخست وزير دوران دفاع مقدس با بيان اينكه فشار تصميم گيري‌هاي غلط اقتصادي نه روي دوش اغنيا بلكه بر دوش كارگران وارد شد، گفت: قشرهاي پايين كه توان مالي ندارند آسيب زيادي ديدند. الان هم وعده حذف يارانه ها و ارائه مستقيم آن به مردم داده مي شود. اين مسئله درست مانند وام هاي زودبازده است و اولين خسارت آن که خوشبختانه مجلس جلوي آن ايستاد، متوجه كارگران است.
وي ادامه داد: طرح نقدي کردن يارانه ها يك قرص مسكن خطرناكي است كه در يكي دو ماه افراد را خوشحال مي كند، اما در دراز مدت مي‌تواند مهلكه اي بزرگ براي كشور باشد. اگر اين طرح ها خوب هستند چرا شب انتخابات مطرح مي‌شوند، مگر كارشناسان اقتصادي و نمايندگان مردم در مجلس دلسوز ملت و دولت نيستند كه چنين طرح‌هايي را مطرح كنند.
موسوي ادامه داد: تا ما يك روش روشن براي حمايت از توليد داخلي در پيش نگيريم، مسئله واردات بي رويه به نوعي تمام اقتصاد و اشتغال ما را تحت تأثير خود قرار می دهد.
موسوي تأكيد كرد: تا هنگامي كه مسئله سياست گذاري ها را جدا از راضي كردن مقطعی برخی از اقشار و بدون نگاه به آينده دورتر نپنداریم، طبيعي است كه مشكلات را هم خواهيم داشت.
وي به ضرورت تشكيل نهادهاي كارگري در كنار ديگر نهادها اشاره كرد و گفت: وجود نهادهاي كارگري به نفع كشور است. جز با حمايت این نوع تشکل‌ها، دولت پابرجا نمي ماند. ما نبايد از نهادهاي نيرومند كارگري بترسيم. وجود اينها به نفع نظام است. بسیاری از ما شرايط جنگ را به ياد داریم، در بدترين وضع اقتصادي و شرايطي كه به نظر می رسید كشورمان در بحران بزرگي قرار دارد، اين تشكل ها بودند که به كمك ملت آمدند.
وي تصريح كرد: من شهادت مي دهم بهترين مدافع پايداري ملت ما در دفاع مقدس، تشكل هاي كارگري بوده است.
مهندس موسوي خطاب به كارگران گفت: شما هم زمان كه در جبهه ها خون مي‌دادنید، در كارخانه ها نيز در حمايت و دفاع از كشور فعاليت می کردید. در حقيقت كارخانه‌هاي شما در زمان جنگ ادامه خط مقدم جبهه ها بودند.
وي بابيان اينكه متأسفانه فاصله بين نظام اجرایی و تشكل‌هاي كارگري كم نيست‌، خاطرنشان ساخت: همه بايد خواستار اصلاح
در حالي كه ما در سال، دو و نيم ميليون تن شكر وارد مي كنيم طبيعي است که كارخانه ها تعطيل شوند و مزارع چغندر خراسان و مزارع نيشكر خوزستان تعطيل شود
سياست هاي وارداتي باشیم. واردات بي رويه كالا نه به نفع كارگرها است و نه به نفع كارفرماها.
موسوي با تأكيد بر اينكه هيچ كس نبايد به مسائل اقتصادي كشور بي‌اعتنا باشد، گفت: در خراسان تعطيلي كارخانه هاي قند را از مهمترين مشكلات اين استان دانستم. در حالي كه ما در سال، دو و نيم ميليون تن شكر وارد مي كنيم طبيعي است که كارخانه ها تعطيل شوند و مزارع چغندر خراسان و مزارع نيشكر خوزستان تعطيل شود؛ دنباله اين مسئله اعتراضات، بداخلاقي‌ها، يأس، نااميدي و فقر است.
وي گفت: امروز كارخانه‌هاي ما با اين مسئله روبرو هستند، شركتهاي خارجي از آنها مي خواهند محصولاتشان را با آرم خارجي وارد بازار ملي ما بكنند. زماني در اين كشور مصرف محصولات داخلي يك افتخار محسوب مي شد، اما امروز در مغازه هاي ما توليد داخلي بسیاز کم پيدا مي‌شود.
موسوي در ادامه در پاسخ به سئوال يكي از كارگران در خصوص عدم توجه دولت به بيمه بيكاري، گفت: بيمه بيكاري بايد تقويت شود. ما بايد براي گذر از مرحله بحران اقتصادي جهان يك روشنگري و شفافيت در اطلاعات ايجاد كنيم. بايد يك حسن نيت بالا بين دولت و كارآفرينان ايجاد شود.
وي افزود: سازمان تأمين اجتماعي بايد از فعاليت هاي سياسي دست بردارد و به صورت جدي به فکر تأمين كارگران باشد.
موسوي با بيان اينكه مشكلات نيروي كار وظايف سنگيني بر دوش دولت گذاشته است، خاطرنشان ساخت: اين فشارها نبايد طوري باشد كه كارگران ما را آسيب پذير كند وآنها را از زندگي ساقط كند.
کانديداي رياست‌جمهوري با بيان اينکه ايران پيشرفته، منهاي کارگر اميدوار به آينده، امکان‌پذير نيست، گفت: کشور ممکن است ثروتمند باشد، ولي قشرهاي عظيمي از آن بدبخت باشند. نمي‌توانيم بگوييم که چنين کشوري اسلامي است. کشوری خوب است که ثروت و بهره‌وري مناسب براي همه قشرها وجود داشته باشد. در چنين شرايطي است که ما مي‌توانيم يک جامعه سالم بسازيم.
وی تاکید کرد: نيروي کار بايد اصلي‌ترين هدف دولت‌ براي بهره‌وري باشد.
به گزارش خبرنگار کلمه اين مراسم که با نثار گل پيشگاه بنيان‌گذار جمهوري اسلامي و با سخنراني عليرضا محجوب، دبير کل خانه کارگر و چند تن از نمايندگان تشکل‌هاي کارگري آغاز شده بود، با شور و شوق و شعارهای بي‌نظير کارگران در حمايت از ميرحسين موسوي پايان يافت.
سخنراني موسوي با شعار «صل الله محمد ياور رهبر آمد»، «موسوي، موسوي حمايتت مي‌کنيم» آغاز شد و با شعار «موسوي، اشتغال، اشتغال» «موسوي رزمنده، رييس‌جمهور آينده» پايان يافت.
در ابتداي اين مراسم، عليرضا محجوب، نماينده مجلس و دبيرکل خانه کارگر به سخنراني پرداخت.
عليرضا محجوب،ضمن گراميداشت ياد و خاطره امام خميني گفت: ما هر چه داريم از امام خميني‌(ره) است و هر کس در اين کشور، هر کجا ميز و صندلي رياستي دارد مديون امام خميني (ره) است و بايد در راه آرمان‌هاي اين رهبر بزرگ رفتار نمايد.
اين نماينده مجلس با اشاره به برخي فعاليت‌هاي خانه کارگر در حوزه‌هاي هنري، صنفي و اجتماعي گفت: خانه کارگر حمايت از شوراي اسلامي تئاتر، انجمن‌هاي اسلامي،
سازمان تأمين اجتماعي از فعاليت هاي سياسي دست بردارد و به صورت جدي به فکر تأمين كارگران باشد
تعاوني‌هاي مصرف و مسکن و اتحاديه‌ها و اصناف‌هاي صنفي و نماينده‌هاي کارگر و بسط و ايجاد تشکيلات جديد را وظيفه خود مي‌داند و کماکان بر اين اصل اصرار دارد که امکان تشکيل و بسط تشکل‌ها بايد بدون دخالت صورت پذيرد.
وي تلاش براي حفظ کيان و ماهيت صنفي و دفاع از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و نيروهاي انساني و ولايت فقيه را از اهداف اين تشکل دانست و بر پايبندي به اساس نامه اين تشکيلات تاکيد نمود.
دبيرکل خانه کارگر گفت: برخي مي‌کوشند به خانه کارگر نسبت ناروا بدهند و برخي ديگر راه هاي غلطي را به عنوان راهکار حل مشکلات ارائه دهند. ما نه با نسبت هاي نابجا جا خالي خواهيم کرد و نه از مبارزه و دفاع از کيان انقلاب اسلامي به رهبري آيت‌الله خامنه‌اي دست خواهيم کشيد.
وي با يادآوري خاطره خوش دوران نخست وزيري ميرحسين موسوي گفت: به نظر من در دوران حاضر، مهندس ميرحسين موسوي دلسوزترين، ارزشمندترين و بالنده‌ترين شخصيتي است که مي‌تواند براي کارگران منشاء فعاليت‌هاي ارزنده باشد. اين نماينده مجلس با اشاره به برخي خواسته‌هاي کارگران از مسئولان نظام گفت:‌ ميرحسين موسوي مي‌تواند به عدالت و مساوات اسلامي و حمايت واقعي از مستضعفان و کارگران کشاورزان و بيشتر اقشار مستضعف تحقق بخشد.
دبير کل خانه کارگر، ضمن تاکيد بر برخي مسائل و مشکلات مطرح در صنعت و تاثير آن بر زندگي کارگران گفت: ميرحسين موسوي مي‌تواند پاسخي براي اصلاح ساختار اجتماعي باشد و توسعه متوازن، بازگرداندن تصميم‌سازي و تصميم‌گيري به توده‌هاي مردم از اولين اتفاقاتي است که در دولت ميرحسين موسوي اتفاق خواهد افتاد.
عليرضا محجوب در پايان گفت:‌ ما هر چه داريم از امام خميني‌(ره) است و هر کس در اين کشور، هر کجا ميز و صندلي رياستي دارد مديون امام خميني (ره) است و بايد در راه آرمان‌هاي اين رهبر بزرگ رفتار نمايد.
در اين مراسم حسن صادقي، معاون خانه کار و کارگر با بيان اينکه جامعه کارگري جامعه صدقه‌بگير نيست، گفت: عزت جامعه کارگري تلاش است. بايد به اين تلاش با نگاه تکريم توام با احترام بنگريم.
وي افزود: ما در حالي در ششمين کنگره خانه کارگر جمع شده‌ايم که بسياري از کارگران از کار بي‌کار شده‌اند و بسياري از واحدهاي توليدي در حال اضمحلال هستند.
صادقي با بيان اينکه مسير رشد و تعالي کشور منبعث از توليد است، گفت: ما از دولت مي‌خواهيم که در نگاه اقتصادي خود توليد را محور قرار دهد و منابع کشور را در مسير رشد صنعت و توليد قرار دهد.
وي افزود: متاسفانه خروجي تصميمات دولت، ويراني بنيان‌هاي اقتصاد صنعتي بوده است. واردات بي‌رويه صنعت کشور را تهديد مي‌کند، کشاورزي در ايران در معرض تهديد جدي است.

همچنين سهيلا جلودارزاده در سخناني با بيان اينکه هدف اصلي انقلاب اسلامي عدالت و برابري بين آحاد ملت بود گفت: ما در طول دوران
شوراهاي اسلامي کار، کانون کار، تامين اجتماعي و عزت اجتماعي کارگران، يادگار دوران نخست‌وزيري ايشان است
30 ساله انقلاب، رنج‌هاي زيادي کشيده‌ايم. از رنج‌ها سخن نمي‌گويم، اما به آينده روشن‌تر اميدواريم. اميدواريم در دهه چهارم شاهده شکوفايي کارخانه‌ها باشيم و شاهد تکريم کارگران.
وي گفت: اميدواريم در دهه چهارم آنگونه سياست‌گذاري شود که امام(ره) فکر مي‌کرد. بايد احترام به آراي کارگران به گونه‌اي باشد که امام(ره) مي‌خواست.
جلودارزاده در ادامه به واردات بي‌رويه کالا اشاره کرد و گفت: در هر بازاري وارد مي‌شويم کالاهاي خارجي آنجا را پر کرده است. بايد بدانيم که هر وارداتي مساوي است با تعطيلي يک کارخانه و بيکار شدن کارگران آن که اساس هستي آنها است.
وي تاکيد کرد: اگر قرار باشد، کارگران کار نکنند، آن کشور نابود مي‌شود. اميدوارم رئيس‌جمهور آينده به اين مسئله توجه داشته باشد که حقوق کارگران نصف حقوق بازنشستگان نيروهاي مسلح است.
اين عضو خانه کارگر گفت: در سه سال گذشته 170 ميليارد دلار خرج شده است. اما از اين رقم کلان چيزي سر سفره مردم نيامده است.
سهيلا جلودارزاده در ادامه به حمايت جامعه کارگري از مهندس ميرحسين موسوي اشاره کرد و گفت: مهندس ميرحسين موسوي هر گز فرصت طلب نبوده و هيچگاه از امکانات دولتي براي پيشرفت امور خود استفاده نکرده است. وي اکنون در دوران پختگي و کارآمدي است و با ذخيره عظيمي از علم و دانش به صحنه آمده است و براي استقرار يک دولت کارآمد و محبوب تلاش مي‌کند.
جلودارزاده در پايان گفت: مهندس ميرحسين موسوي در تمامي برنامه‌هاي خود به کارگران توجه دارد در نظر او کارگر عزيز است. شوراهاي اسلامي کار، کانون کار، تامين اجتماعي و عزت اجتماعي کارگران، يادگار دوران نخست‌وزيري ايشان است.
در اين مراسم همچنين طاهري يکي از نمايندگان تشکل‌هاي کارگري، مهندس ميرحسين موسوي را حامي با صداقت جريان کار و توليد خواند و گفت: ما در شرايطي هستيم که مهم‌ترين نگراني جامعه کارگري نه تنها روابط کار و توليد است، بلکه خود هويت کارگرهاست که به خطر افتاده است.
وي افزود: در شرايط فعلي مدام فرصت‌هاي شغلي حذف مي‌شود و واردات ميليارد دلاري به بهانه کنترل تورم مي‌رود که نيم‌ميليون شغل را از بين ببرد.
وي بيان اينکه مهم‌ترين دغدغه جامعه کارگري، نجات نيروي توليد است، گفت: کشورهايي مي‌توانند از بحران‌هاي اجتماعي عبور کنند که مشارکت اقشار مختلف جامعه و رفاه آنان يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت باشد.
در اين مراسم همچنين تاج‌الديني، نماينده شوراهاي کارگري گفت: امروز جامعه کارگري در اقصي نقاط کشور مدام مورد جفا قرار مي‌گيرد واردات بي‌رويه اشتغال را در خطر نابودي قرار داده است.
وي افزود: امروز جامعه کارگري به خاطر سايه بلند بي‌کاري آنچنان مورد هجمه قرار گرفته است که اقتدار و کرامت خود را در قالب قراردادهاي موقتي کوتاه مدت متزلزل مي‌دارد.
وي با بيان اينکه امروز ثبات توليد مورد خدشه جدي واقع شده است، گفت: کساني که رياست‌مدار هستند نمي‌خواهند همانند گذشته عرصه توليد را پابرجا نگهدارند.

 
در دولت نهم فقر گسترش يافته است
در دولت نهم فقر گسترش يافته است

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سيد محمد خاتمي گفت: دیدگاه‌های اقتصادی مهندس‌ موسوی برای اداره اقتصاد کشور سازگار با سند چشم‌انداز 20 ساله کشور است.

سید صفدرحسینی در نقد سیاست‌های اقتصادی دولت نهم، اظهار کرد: یکی ازشاخص‌های مهمی که به کارنامه اقتصادی یک دولت اعتبار می‌بخشد که حاصل تصمیمات و سیاست اقتصادی آن دولت هم هست، سیاست پولی است که در راس آن شاخص تورم قرار دارد.

وی افزود: اگر کارنامه دولت نهم در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد و در این بررسی‌ها برنامه چهارم ملاک مقایسه قرار داده شود، این نتیجه حاصل می‌شود که نرخ تورم که در سال تحویل دولت ‌هشتم به نهم، حدود 12 درصد گزارش شده بود و هدف‌گذاری برنامه چهارم نرخ تک رقمی 9 درصد را نشانه گرفته بود، درطول برنامه چهارم به 26 درصد رسید.

او با بیان این که گزارش‌های رسمی بانک مرکزی ارقام بالای تورم را در طول برنامه چهارم گزارش می‌دهد، خاطرنشان کرد: با افزایش نرخ تورم قدرت خرید مردم هم به همان نسبت کاهش یافته است. این مساله مهمی را در سطح اقتصاد کشور، قابل فهم می‌کند و آن گرانی کالاها و خدمات است که آسیب فراوانی به اقشار کم درآمد جامعه وارد کرده است.

حسینی تصریح کرد: در دو سال اخیر نرخ تورم تا 30 درصد هم افزایش یافت، در حالی که دولت بیش از 270 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد که می‌توانست تبدیل به رشد اقتصادی شود اما حاصل آن گرانی شد.

وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی با ذکر این مثال که قند ملموس‌ترین کالای مصرفی برای مردم شهر و روستاست، اظهار کرد: امروز در روستاها و شهرها قند از کیلویی 200 تومان به کیلویی یک هزار تومان افزایش یافته است، این رقم قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد که چه میزان فقر افزایش یافته و چه میزان طبقات پایین جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

بالاترین نرخ تورم در منطقه

وی ادامه داد: گاهی گفته می‌شود تورم یک پدیده جهانی است. اگر تورم منتهی به سال‌های 2006 و 2007 مقایسه شود. متوسط جهانی نرخ تورم در سال 2007 حدود 9/3 درصد گزارش شده است. نرخ تورم در همان دوره زمانی برای کشورهای ‌منطقه به عنوان مثال ‌در ترکیه 7/8، پاکستان 7/7 درصد و مصر 10 درصد گزارش شده است. این درحالی است که نرخ تورم ایران ‌در همان سال 26 درصد اعلام شده، یعنی کشور ما در مقایسه با کشورهای منطقه بالاتر بوده است و ما بالاترین نرخ تورم را در منطقه داشتیم.

حسینی با اشاره به نرخ تورم در دولت مهندس موسوی یادآور شد: اگر نرخ تورم این دولت را با دولت آقای مهندس موسوی در حال جنگ مقایسه کنید؛ دولتی که درگیر جنگ بوده و بخش مهمی از دنیا از صدام پشتیبانی می‌کردند، می‌بینید که با وجودی که تمام امکانات کشور درگیر جنگ بوده اما مهندس موسوی با تدبیری که آن زمان به خرج دادند، نرخ تورم در سطح بسیار پایینی بوده است.

او ادامه داد: در واقع یکی از خاطرات شیرین مردم از دولت مهندس موسوی این بود که هیچ وقت گرانی را لمس نکردند. حتی با وجود مقادیر بسیار کم، درآمد ارزی که در اختیار داشته توجه به معیشت مردم همواره مد نظر قرار داشت. به همین دلیل مردم دیدگاه مثبتی نسبت به آن دوران دارند.

این عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی با بیان این که گفته می‌شود که مهندس موسوی با همان دیدگاه‌ها می‌خواهد امروز کشور را اداره کند، گفت: ایشان معتقد است با ختم جنگ، سیاست‌های مربوط به آن دوره هم تمام شده و جهت‌گیری‌هایی که باید امروز در مورد اقتصاد دنبال شود، توجه به تولید و رونق اقتصادی با محوریت بخش‌خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری‌ خارجی است که این در دیدگاه مهندس‌موسوی یک گام به جلو و درراستای اهداف چشم‌انداز توسعه کشور است.

پاسخ به توکلی

حسینی‌ در پاسخ‌ به اظهارات اخیر احمد توکلی درباره دولت مهندس موسوی و دوران جنگ خاطرنشان کرد: برخورد دکتر توکلی نسبت به این موضوع، سیاسی است. به هرحال همه کشور و کسانی که در جنگ بودند می‌دانند که اگر تدبیر امام (ره) و مدیریت مهندس موسوی نبود، شاید سه چهار ماه بیشتر نمی‌توانسیتم در جنگ دوام بیاوریم، ولی تدبیر موسوی به گونه‌ای بود که مردم بیش‌ترین پشتیبانی را از جنگ کردند. ضمن این که باید توجه داشت کشوری که درگیر جنگی است که از سوی آمریکا و شوروی با همه امکانات و تجهیرات حمایت می‌شود، چگونه اداره شده است. مدیریت مهندس موسوی سبب شد تا جنگ در شرایطی مناسب پایان یابد. از سوی دیگر مهم‌ترین سیاست اساسی دولت توجه به معیشت مردم قرار داشت.

وی تصریح کرد: توکلی در این زمینه کم‌لطفی می‌کنند و به شرایط جنگی آن دوران توجه نکرده‌اند. می‌دانید کشورهای مختلفی که به عراق کمک کردند چقدر پول دادند؟ همه این کشورها منابع خود را در اختیار دولت وقت عراق قرار دادند. در مقابل ما چه منابعی داشتیم؟ آقای موسوی‌ و دولت علاوه بر نگاه حمایتی به معیشت مردم، تمام تلاش خود را مصروف این کرد که مردم از جنگ پشتیبانی کنند. آن سیاست‌ها خاص جنگ بود نه امروز که کشور ما نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی و حضور بخش‌خصوصی دارد.

این عضو بنیاد باران تاکید کرد: امروز آقای موسوی می‌گوید دستیابی به رشد 8 درصدی یک ضرورت نیست بلکه یک الزام است. او معتقد است که دولت باید کم‌ترین مداخله را در اقتصاد داشته باشد. به همین دلیل معتقدم جهت‌گیری‌های آقای موسوی می‌تواند برنامه پنجم را به موفق‌ترین برنامه‌ها بر مبنای سند چشم‌انداز تبدیل کند.

کارنامه ناموفق دولت در بخش مسکن

وزیر اقتصاد دولت اصلاحات با نقد سیاست ‌دولت نهم در بخش مسکن نیز گفت: دولت نهم از همان ابتدای کار سیاست درستی را در زمینه مسکن اتخاذ نکرد. در واقع سیاست‌های این دولت به تقاضا دامن زد و همین باعث شد که ظرف مدت یک سال و نیم قیمت مسکن به طور جهشی افزایش یابد.

او افزود: پس از آن دولت تصمیم به سیاست‌های‌دیگری گرفت که به رکود در بخش مسکن که موتور محرکه اشتغال در کشور است، منجر شد. امروز افزایش بیکاری نتیجه رکود در ساخت‌وساز است زیرا پروژه‌های ساخت و ساز با اعمال سیاست‌های تنبیهی و مداخله‌گرایانه در بازار مسکن به جای اینکه زمینه ثبات برای رشد اقتصادی را فراهم کند، متاسفانه اقتصاد را به رکود کشانده است.

این استاد دانشگاه به هشدار اقتصاددانان درباره توسعه رکود در کشور اشاره و عنوان کرد: اقتصاددانان هشدار می‌دهند که با توجه به بحران مالی دنیا پیش‌بینی رکود بیشتر از تورم است. بنابراین اگر مردم می‌خواهند وضعیت موجود را انتخاب کنند آقای احمدی‌نژاد را انتخاب کنند که نتیجه آن این است که نه تنها رکود تشدید می‌شود، بلکه تورم هم افزایش خواهد یافت. زیرا دولت با کسری بودجه عظیمی روبه‌رو است که همین موضوع خود رکود را تشدید می‌کند.

توفیق نداشتن در کاهش نرخ بیکاری

حسینی با مقایسه نرخ ‌بیکاری در برنامه سوم با عملکرد برنامه چهارم تصریح کرد: براساس گزارش ‌بانک ‌مرکزی نرخ‌ بیکاری در پاییز 83 (گزارش بیکاری در پایان برنامه سوم) 3 /10 درصد گزارش شده که امروز این عدد به 12 درصد رسیده است. این درحالی که میانگین برنامه سوم نرخ بیکاری حدود 12 درصد گزارش شد، اما در برنامه چهارم نرخ بیکاری به 5/ 12 درصد رسیده است که با هدف برنامه فاصله زیادی دارد.

وی افزود: کل منابع مالی حاصل از فروش نفت که در برنامه سوم بدست آمده، 56 هزار میلیارد تومان بوده است. در سال‌های برنامه چهارم این رقم به چندین برابر بیش‌تر از برنامه سوم افزایش یافت (114 هزار میلیارد تومان). به عنوان مثال در سال 86 حدود 79 میلیارد دلار فقط درآمد نفتی به دست آمده اما در همان سال نرخ بیکاری دو رقمی بوده است.

او اظهار کرد: در نتیجه نرخ بیکاری نه تنها به سمت کاهش نرفته بلکه افزایش هم یافته است. از همین ‌رو اولویت هر دولتی که سرکار بیاید باید در ابتدا ایجاد اشتغال باشد، همانگونه که در نظرسنجی‌ها، اول بیکاری و بعد تورم از انتظارات مردم گزارش می‌شود. بر همین اساس این دو از اولویت اول در برنامه مهندس موسوی برخوردار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت اصلاحات درباره شاخص نرخ رشد سرمایه‌گذاری نیز اظهار کرد: درحالی که در برنامه سوم این شاخص حدود 9 درصد بوده، در سال سوم برنامه چهارم 5/4 درصد گزارش شد. رشد سرمایه‌گذاری صنعت هم حدود 12درصد در برنامه سوم رسید درحالی که رشد صنعت در برنامه چهارم در برخی سال‌ها منفی بوده است.

افزایش فقر

این عضو بنیاد باران با اشاره به نسبت 10 درصد فقیرترین به 10 درصد ثروتمندترین خانوارها در سال پایانی برنامه سوم گفت: این نسبت 6/14 درصد گزارش شد که این رقم در برنامه چهارم به 9/14 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: ضریب جینی درسال پایانی برنامه سوم 9636 /0درصد بوده که در حال حاضر حدود 0/4004 درصد است. این دو شاخص نشان می‌دهد که شکاف بین فقیرترین و غنی‌ترین طبقات افزایش یافته است؛ یعنی حتی سیاست توزیع پول هم تاثیر نکرده است.

وضعیت آشفته بازار سرمایه

این عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی یکی دیگر از شاخص‌های مهم در کارنامه اقتصادی دولت را بازار سرمایه عنوان و ابراز کرد: رشد سالانه شاخص قیمت و بازده نقدی درطول برنامه سوم 6/56 گزارش شده که این شاخص در برنامه چهارم تبدیل به 5/6 درصد شده است.

وی افزود: بازار سرمایه نماد رونق اقتصادی است. متوسط رشد شاخص مالی در برنامه سوم 8/48 درصدگزارش شده که این شاخص در برنامه چهارم منفی 13 درصد شده است. متوسط رشد شاخص سالانه صنعت در برنامه سوم 5/36 درصد بوده که در برنامه چهارم به 1/4 درصد رسیده است.

حسینی یادآور شد: شاخص بورس در سال آخر دولت هشتم 12 هزار واحد بوده که این رقم در حال حاضر به 8 هزار واحد رسیده است. این عددها در اقتصاد شوخی نیست. این کارنامه دولتی است که باید مردم بر اساس آن در انتخابات 22 خرداد روی آن قضاوت کنند.

دفاع از کاهش بدهی‌های خارجی دولت اصلاحات

وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در پاسخ به این سؤال که برخی منابع خبر عنوان می‌کنند که میزان بدهی‌های خارجی دولت قبل بیش از دولت فعلی است، خاطرنشان کرد: بدهی‌های خارجی به دو دسته بدهی‌های بالقوه و بدهی‌های بالفعل تقسیم می‌شوند. منظور از بدهی‌های بالفعل آن بخشی است که در قراردادی، تکنولوژی آن وارد شده است و آماده بهره‌برداری است. در مقابل بدهی‌های بالقوه منظور آن میزانی است که تعهد شده اما هنوز به ثمر نرسیده است.

او ادامه داد: بر این اساس میزان بدهی‌های خارجی دولت قبل در پایان سال 83 حدود 7/41 میلیارد دلار بوده، در مقابل تعهدات سرمایه‌گذاری و درآمدهای نفت و گاز 3/36 میلیارد دلار این درحالی است که در سال 86 که درآمدهای نفت و گاز در بهترین وضع قرار داشته، میزان درآمدهای نفتی 8/78 میلیارد دلار گزارش شده در مقابل بدهی خارجی 1/56 میلیارد دلار اعلام شده است؛ یعنی دولت آقای خاتمی با وجودی که درآمدهای کمی در اختیار داشته، سطح بدهی‌هایش به نسبت درآمد کم بوده است. ضمن این که بخشی از این بدهی‌ها مطابق توضیح یاد ‌شده برای سرمایه‌گذاری بوده است. اما اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود بر میزان بدهی‌ها می‌افزاید.

کسری بودجه مهمترین چالش دولت بعد

این استاد دانشگاه هم‌چنین با اشاره به کسری بودجه دولت نهم در سال جاری گفت: بودجه‌های دولت نهم منحصر به فرد بود. ابتدا بودجه‌ای با رشد کم تنظیم می‌شد، بعد بلافاصله اصلاحیه به مجلس ارسال می‌شد و سپس برداشت‌های مکرر صورت می‌گرفت. بنابراین هر سال چند بودجه داشتیم. اگر رشدهای بودجه را جمع بزنید مشخص می‌شود که رشد بودجه‌های دولت نهم نسبت به دولت قبل چه میزان افزایش یافته است.

وی افزود: قرار بود در طول برنامه چهارم بودجه جاری دولت از محل مالیات تأمین شود و درآمدهای دولت از محل نفت صرف سرمایه‌گذاری شود، اما این اتفاق نیفتاد. حتی رشد مالیات‌ها که در بودجه اعلام می‌شود ناشی از افزایش درآمدهای نفت بوده است. این نشان می‌دهد که در مالیات‌ها هم توفیق لازم بدست نیامده است.

حسینی رشد هزینه‌های جاری را دلیل کسری بودجه دولت اعلام و ابراز کرد: تنها در سال 85 حدود 48 درصد رشد بودجه جاری اتفاق افتاده است که این رقم اساس افزایش سال‌های بعد شد. به طوری که امروز بودجه جاری با کسری جدی مواجه است و یکی از چالش‌های دولت بعدی است.

این عضو بنیاد باران یادآور شد: قرار بود رشد اقتصادی 8 درصدی در طول برنامه چهارم حاصل شود اما رشد اقتصاد در این سال‌ها ناشی از درآمد نفت بود و بهره‌وری تکانی نخورده است. حتی رشد 8 درصدی هرگز در این سال‌ها به‌دست نیامد. بنابراین کارنامه دولت نهم در شاخص‌های اقتصادی مردود است.

وی در پایان تاکید کرد: امروز بخش مهمی از بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، اگر مردم می‌خواهند این وضع ادامه یابد دولت فعلی را انتخاب کنند. در غیر این‌صورت کسی را انتخاب کنند که 8 سال تجربه بزرگ‌ترین بحران تاریخی کشور را داشته و مهم‌تر از آن برای کشاورزی، صنعت و اقتصاد برنامه دارد و این برنامه‌ها با نیازها و واقعیت‌های امروز اقتصاد ایران سازگار است. به نظر می‌رسد که مردم باید برای عبور از چنین مشکلاتی به انتخابی دست بزنند که توانایی سامان بخشی به این چالش‌ها و مشکلات را داشته باشد./

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]