۱۳۸۸ خرداد ۱۴, پنجشنبه

 
استقبال رهنورد از بررسی پرونده تحصیلی وی:هتاکی وپرونده‌سازی بااخلاق اسلامی سازگارنیست
پاسخ دکتر زهرا رهنورد به هتاکان و پرونده‌سازان

استقبال رهنورد از بررسی پرونده تحصیلی وی:هتاکی وپرونده‌سازی بااخلاق اسلامی سازگارنیست

قلم - دکتر زهرا رهنورد با استقبال از بررسی پرونده تحصیلی وی تاکید کرد که هتاکی و پرونده سازی با اخلاق اسلامی سازگار نیست.

به گزارش قلم‌نیوز، این استاد دانشگاه، روندهای غیراخلاقی در فصل انتخابات بروز پیدا می‌کند که رویه شدن آن یک خطر جدی است، به آنان که در مدرک تحصیلی بنده تشکیک می‌کنند تذکر می‌دهم لااقل اطلاعات خود را تکمیل کنند.

رهنورد در پاسخ به سوال یک دانشجوی اصولگرا که از روی نوشته روزنامه ایران تهمت به رهنورد را می‌خواند، در جمع پرشور دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال پاسخ داد: در چند روز اخیر برخی شبهات پیرامون مدرک تحصیلی بنده مطرح شده که نشان از تنگ آمدن برخی و دستاویز شدن به اقدامات مجعول و شائبه برانگیز می‌دهد.

رهنورد گفت: برای من جای این سوال باقیست که کسانی که به خود اجازه افترا می‌دهند، آیا از سوابق مبارزاتی من خبر دارند؟ اولین آثار قرآن پژوهی من در سال 52 تا 54 منتشر شد و برخی کتاب‌های من به زندان طی یک هفته منتشر گردید. وقتی که انقلاب شد، 10 جلد از مکتوبات من منتشر شد؛ 30 جلد کتاب تدوین کرده و 10 جلد از آن به زبان‌های زنده دنیا ارائه شد.

وی افزود: هتاکان امروز، دیروز در کوران مبارزات و خفقان رژیم ستمشاهی که من در سنگر مبارزه بودم کجا بوده‌اند؟ آن زمان که به خاطر نگارش کتب ضد رژیم طاغوت تحت تعقیب بودم چه می‌کردند؟

رهنورد افزود: کتاب حجاب پیام زن مسلمان را در آمریکا نوشتم و با تیراژ بیش از یک میلیون چاپ شد و جامعه آن روز را تحت تاثیر قرار داد و امروز هم به راه اسلام و امام و انقلاب افتخار می‌کنم و از خدا می‌خواهم در این مسیر ثابت قدم باشم.

وی گفت: افتخار می‌کنم که پله پله درس خواندم و بالا آمدم و اعتقاد دارم جایگاه علم و زیور دانش آن قدر قداست دارد که نباید از هر راهی و برای هر هدفی، به هر روشی دست یازید.

رهنورد درتوضیح روند تحصیل خود گفت: در سال 47 وارد دانشگاه تهران شدم و در سال 51 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل گردیدم، در سال 65 برای ارتقای دانش سیاسی و اجتماعی خود با شرکت در کنکور به دانشگاه آزاد اسلامی وارد شدم و فوق لیسانس و دکترای رشته علوم سیاسی به همراه 30 واحد مغایر و 39 واحد کارشناسی ارشد گذراندم. در سال 74 فارغ‌التحصیل گردیدم. در فوق‌لیسانس هنر نیز شرکت کردم و در سال 1373 از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل گردیدم. (درآن زمان تحصیل هم زمان در دو رشته و دو سیستم دولتی و خصوصی مجاز بود.)

وی در ادامه گفت: گذران 10 سال در پروسه کارشناسی ارشد و دکترا انجام شده و بنده در شان خود نمی‌دانم که به این قبیل مسایل پاسخ بگویم. چون می‌دانم در روند پرونده‌سازی هر روز یک پروژه جدید مطرح می‌شود.

رهنورد افزود: آیا مساله مملکت ما این است که مدرک بنده چیست؟ من پرونده‌سازان را دعوت می‌کنم که توان خود را معطوف به توسعه کشور کنند نه تخطئه دیگران! و البته پرونده‌سازان مطمئن باشند، شکست خواهند خورد.

وی بیان کرد: من افتخار می‌کنم که پروژه فوق لیسانس را درباره اندیشمندان عرب و شبه قاره و پایان نامه مقطع دکتری خود را پیرامون دولت اسلامی و حکومت اسلامی پرداختم و اکنون هم تمام توان خود را معطوف به اعتلای ایران اسلامی خواهم نمود. و فوق لیسانس هنر را با عنوان حکمت هنر اسلامی گذراندم که مورد تایید علامه جعفری استاد بزرگوارم قرار گرفت.

وی به دانشجویانی که این سوال را مطرح کرد توصیه کرد که دنباله‌روی پرونده‌سازان نباشند و راه خود را طی کنند.

رهنورد در پایان گفت: از کسانی که چنین مطلبی را مطرح کرده‌اند، تشکر می‌کنم که به من فرصت دادند این اطلاعات را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.


 


خوش چهره: اخلاق و تقوا پیروز مطلق این مناظره بود
پيروزي ادب و اخلاق

خوش چهره: اخلاق و تقوا پیروز مطلق این مناظره بود

قلم - محمد خوش چهره درباره ی مناظره ی امشب میرحسین و احمدی نژاد گفت: این مناظره، مناظره ی اخلاق و بداخلاقی بود و مردم نیز طبق عادت به اخلاق رای می دهند.

نماینده ی سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با قلم نیوز، گفت: متاسفانه در این مناظره، صدا و سیما در پیشگاه مردم بازنده ی اول و بازنده ی دوم نیز بداخلاقی و بی تقوایی بود؛ حال آنکه اخلاق و تقوا پیروز مطلق این مناظره بود.


 

هواداران موسوی امشب به خیابان نروند

مير حسين موسوى در پيامى اعلام كرده است كه مى خواهند قطار سالم انتخابات را از مسير خود منحرف كنند و ستاد او نيز از هواداران خواسته است تا شامگاه چهارشنبه به خيابان ها نيايند.

موسوى كه رقيب اصلى محمود احمدى نژاد در انتخابات رياست جمهورى روز ۲۲ خرداد به شمار مى رود در نامه خود گفته است: «اينك كه به خواست خداوند و اراده سبز شـمـا، امواج اميدوارى گوشه ‌گوشه ايران بزرگ را فرا گرفته و صبح پيروزى بيش از پيش نزديك مى ‌نمايد، اخبارى نگران‌ كننده از بـرخى تحركات و برنامه ‌ريزى‌ هاى محفلى به گوش مى‌ رسد كـه ضـرورت هـوشيارى كامل شما را افزون مى‌ سازد.»

او خطاب به هواداران خود مى گويد: «مـعدود افرادى كه ... رقابت قـانونمنـد در بـرابـر اراده شما را غير ممكن مى‌ يابند، در صدد برهم زدن امنيت و آشفته كــردن آرامش روانى جامعه ‌اند تا قطار انتخابات سالـم را از مسـير خود منحرف كنند.»

اين نامزد رقابت هاى رياست جمهورى از مسئولان خواسته است تا زمينه برگزارى سالم انتخابات و «تحقق اراده مردم» را فراهم كنند.

برخی گزارش هاى رسيده حاكى است كه طرفداران احمدی نژاد قصد دارند تا در زمان برگزارى مناظره انتخاباتى ميان مير حسين موسوى و محمود احمدى نژاد كه چهارشنبه شب برگزار مى شود در مقابل صدا و سيما تجمع كنند.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، در اين زمينه گفته است: «حاميان احمدى نژاد كه نامزد خود را پيروز اين مناظره مى دانند، خود را براى استقبال گسترده از دكتر احمدى نژاد پس از انجام مناظره با موسوى، آماده كرده اند.»

اين هواداران قرار است كه پس از برگزارى مناظره با ايجاد كاروان هاى شادى، برنده مناظره بين دو نامزد را محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى، معرفى كنند.

در واكنش به اين فضا و بزرگداشت سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی، ستاد مير حسين موسوى از طرفداران اين نامزد خواسته است تا امشب به خيابان ها نيايند.

در همین حال رييس كميته صيانت از آراء انتخابات رياست جمهورى، در نامه اى به رييس ستاد كل نيروهاى مسلح خواستار برخورد با فعاليت هاى انتخاباتى برخى از مسئولان رده بالاى نظامى شد.

انتخابات رياست جمهورى در روزهاى اخير و پس از انتشار گزارش ها و نظر سنجى هاى مختلف مبنى بر پيشتازى مير حسين موسوى در صحنه رقابت ها، با التهاب و هيجان زيادى از سوى طرفداران نامزدهاى انتخابات دنبال مى شود و آغاز مناظره ميان كانديداها نيز اين فضا را شدت بخشيده است.

رييس كميته صيانت از آراء انتخابات رياست جمهورى در نامه اى به رييس ستاد كل نيروهاى مسلح خواستار برخورد با فعاليت هاى انتخاباتى برخى از مسئولان رده بالاى نظامى شد.

كميته صيانت از آراء از سوى مير حسين موسوى و مهدى كروبى نامزدهاى اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهورى تشكيل شده است تا از بروز تقلب در انتخابات جلوگيرى شود.

على اكبر محتشمى پور، رييس اين كميته در نامه خود به حسن فيروز آبادى با ابراز نگرانى از «اعمال خلاف قانون بعضى از مسئولان نظامى در فعاليت هاى انتخاباتى» گفته است: «از جمله فعاليت تبليغاتى بعضى از مسئولان رده بالا به نفع يكى از كانديداها و نيز جمع آورى شناسنامه هاى افراد وظيفه در بعضى پادگان ها (مثلا پادگان هاى فيروز آباد و جهرم) مواردى از اين نوع است.»

او خواستار برخورد با اين تخلفات و اعلام رسمى موضع ستاد نيروهاى كل مسلح جمهورى اسلامى ايران درباره پايبندى سازمان ها و اشخاص نظامى به رعايت قانون شده است.

محتشمى پور همچنين در نامه اى به صادق محصولى، وزير كشور، خواستار بازگشت شعب راى گيرى از مساجد به مدارس شده است.

وى گفته است: «استقرار شعب در مساجد علاوه بر ايجاد محدوديت براى نمازگزاران و مشكلات ديگرى كه در برداشته و به واسطه اختلافاتى كه بين ستاد و امور مساجد، بسيج و هيئت امناء در برخى مساجد بوده و در گذشته موجب اختلال در انجام مناسب امر انتخابات بوده است.»


 

باز هم انشعاب اصولگرایان در راه است

نویسنده: معصومه ستوده

اصولگرایان منتقد در میدان سلماس گرد هم آمدند تا همایشی انتخاباتی به دور از هرگونه «محافظه کاری» برگزار کنند. روز گذشته اصولگرایان منتقد دیگر استراتژی با چشم گریان رای دادن به احمدی نژاد را مطرح نکردند بلکه آنها حمایت از میرحسین موسوی را به عنوان استراتژی واحد در برابر بی اخلاقی های دولت نهم در پیش گرفتند تا در انتخابات آینده ناچار نشوند به احمدی نژاد رای بدهند.

بر این اساس اصولگرایان منتقد روز گذشته به صورت رسمی انشعاب از اصولگرایی را رقم زدند اما این پایان راه نبود چرا که سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و علی دورانی دبیر آبادگران جهادی به همراه عباس آخوندی گرد هم آمدند تا نشان بدهند هیچ مرجعی برای اصولگرایی وجود ندارد و این نکته یی بود که عباس آخوندی نیز به آن اشاره کرد و گفت؛ ما اصولگرایان مرجعی نداریم؛ جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین سکوت کرده اند و جامعه اسلامی دانشگاهیان هم اعلام حمایت نکردند. تعداد زیادی از نمایندگان شاخص اصولگرای مجلس هم اعلام حمایت نکردند.

این چه بحثی است که شما آن را مطرح می کنید و از گروه های مرجع صحبت می کنید؟اما این پاسخ آخوندی خبرنگاری را که در مورد گروه های مرجع سوال کرده بود قانع نکرد به گونه یی که وی باز پرسید؛ آقای مهدوی کنی گفته است از آقای احمدی نژاد حمایت می کند که البته آخوندی در برابر این موضع گیری خبرنگار مذکور اظهار داشت؛ ایشان عضو جامعه روحانیت هستند. آیا جامعه روحانیت از کسی دفاع کرد؟ اکثریت اگر تصمیمی بگیرد بیانیه می دهد، بیانیه یی نداد. جامعه مدرسین نیز بیانیه یی نداد. نباید از خودتان فرضیه درست کنید. اظهارنظر یک شخص از جانب تشکل شان نباید در نظر گرفته شود. در همین حال پس از اصرار خبرنگار سوال کننده بر سخن خود آخوندی با اشاره به سابقه کاری خود افزود؛ ما را محاکمه نکنید، ما در این کشور 30 سال سابقه کار اجرایی داریم. در جنگ حضور داشته ایم، از این اتهامات هراسی نداریم. اگر چند شخصیت بارز را مثال می زنید ده ها برابر شخصیت هایی هستند که خلاف این می گویند. آقای احمدی نژاد هیچ گاه نماینده جریان اصولگرا نبود، حتی همان زمانی که نامزد انتخابات شد.

اما به نظر می رسید این پاسخ باز هم نتوانست خبرنگار مورد نظر را توجیه کند چنان که وی به ارتباط میرحسین با نهضت آزادی اشاره کرد و گفت؛ آقای موسوی گفتند من با نهضت آزادی از ابتدا اختلاف سلیقه و نظر داشته ام اما آنها به عنوان یک شهروند در این کشور دارند زندگی می کنند. کلی افراد با مذاهب مختلف در این کشور حضور دارند، مگر زمان امام(ره) نهضت آزادی در این کشور زندگی نمی کردند، آیا از کشور فرار کردند؟ اکرمی در ادامه افزود؛ ما اعضای نهضت آزادی را به عنوان یک شهروند قبول داریم، گرچه از نظر مبانی با هم اختلاف بسیار داریم.

جامعتین نظری ندارد

به هر حال موضع گیری جداگانه بعضی از اعضای جامعه روحانیت مبارز موجب شد این تشتت تشکیلاتی محور سوال قرار گیرد، چنان که خبرنگار اعتماد پرسید؛ شما عضو جامعه روحانیت هستید، چند تن دیگر از اعضای جامعه روحانیت مبارز از حامیان موسوی هستند که ترجیح می دهند آن را علنی نکنند که البته اکرمی در پاسخ به این سوال گفت؛ در اساسنامه جامعه روحانیت مبارز برای مصوبات دوسوم آرا را لازم داریم، اما در بحث در مورد آقای احمدی نژاد، ایشان دوسوم آرا را نیاورد؛ بنابراین اعلام شد جامعه روحانیت مبارز در انتخابات نسبت به فرد نظری ندارد.

اما همانجا آقای مهدوی کنی فرمودند اگر کسی از من خصوصی سوال کند می گویم آقای احمدی نژاد. پس نظر جامعه بی نظری بود و نظر افراد از قبیل من یا آقای روحانی و... کاملاً مشخص است که نظر دیگری بوده است. همین اتفاق در جامعه مدرسین هم رخ داد و از نظر حد نصاب به آقای احمدی نژاد رای نداد اما از نظر اکثریت حاضران آقای یزدی اعلام کرد ایشان رای آورده است، پس می توانیم بگوییم هم جامعه مدرسین و هم جامعه روحانیت مبارز از نظر جامعتین به بی نظری رسیدند اما از نظر شخصی آزاد هستند که نظر خود را اعلام کنند.

اما سوال بعدی اعتماد معطوف به اظهارنظر برخی اصولگرایان مبنی بر می گوییم احمدی نژاد، می نویسیم موسوی بود که دورانی در پاسخ تصریح کرد؛ ما نگفته ایم می نویسیم موسوی اما می گوییم احمدی نژاد، این با رفتار انتخاباتی در تناقض است. صحبت من این است که بسیاری از اصولگرایان در پیگیری های مختلف و رایزنی هایی که داشته ام و مایل نیستند اسم آنها را بگویم حتی تشکل هایی که اعلام صریح کردند که از آقای احمدی نژاد حمایت می کنند، گفته اند به دلیل بعضی از معذوریت ها شاید بگوییم آقای احمدی نژاد اما تصمیم شخصی و فردی مان آقای موسوی است و این را در برگه رای خواهیم نوشت.

وی افزود؛ از نظر ما این پذیرفته نبود و من به آنها گفتم با توجه به اینکه جزء نخبگان سیاسی و اجتماعی هستید وظیفه یی فراتر از رفتار شخصی تان دارید. ما وظیفه تاریخی و اخلاقی در مقابل مردم داریم که باید به عنوان مرجع مورد توجه قرار دهیم. بعضاً کاملاً مشهود است که اعلام حمایت شان اعلام حمایتی از سر ناچاری است و دیر اعلام کردن شان نیز محل سوال بود. از نظر ما اعلام حمایت آنها اعلام حمایت ضعیفی بوده است و بعضاً نیز مشهود است، همان طور که آقای زاکانی آرزویش این است که آقای احمدی نژاد با آقای مشایی کار نکند، چندین بار هم آن را گفته است اما این گونه نمی شود.

آقای احمدی نژاد زمان ثبت نام در انتخابات آقای مشایی را نیز همراه خود می برد و آقای مشایی جزیی از پیکره آقای احمدی نژاد در مباحث فکری و اجرایی است و آنها بعداً به این اشتباه خواهند رسید، نه اینکه ما توقع داشته باشیم حتماً از آقای موسوی حمایت کنند اما می توانستند به سکوت بگذرانند. دبیر آبادگران جهادی تصریح کرد؛ رفتار انتخاباتی آقای لاریجانی و قالیباف و آقای ولایتی و پورمحمدی و موضع آنها و سکوت مراجع اصلی سیاسی مثل جامعه روحانیت و مدرسین به معنای عدم حمایت از آقای احمدی نژاد است اما اینکه در زمان رای بخواهند چه رایی داشته باشند، بحث دیگری است.

برچسب نزنید

به نظر می رسد حمایت بخشی از اصولگرایان که عادت داشتند بدون هیچ شرطی از احمدی نژاد حمایت کنند، از میرحسین تعجب آور بود، چنان که خبرنگاری سوال کرد شما چه نوع گروه اصولگرایی هستید که با گروه های مرجع اصولگرا اختلاف نظر دارید که البته اکرمی در پاسخ گفت؛ مرحوم شهید مظلوم آیت الله بهشتی عبارتی داشتند که فرموده اند جاذبه به حد کمال و دافعه به حد نیاز. مدیر جامعه باید بکوشد آنچنان در خود جاذبه ایجاد کند که افراد مجذوب او شوند و به سمت او بیایند و دافعه اش باید فقط به حد نیاز باشد، در حد خطوط قرمز. نکته دیگر نیز این است که گاهی به عنوان نماینده من سراغ افراد می روم و در موارد دیگر به عنوان شهروند او سراغ من می آید و می گوید به دلیل شناختی که از شما دارم سه دوره شما را انتخاب می کنم. نباید این را بلافاصله به فرد برچسب بزنیم. برادران و خواهران، کشور از این اتهام زنی ها و برچسب زدن ها خسته شده است، می گوید من کسی را می خواهم که وقتی مسوولیتی می یابد، خدمت کند و مشکلات روزمره مرا برطرف کند. مردم از هر مسوولی خدمت می خواهند، اینکه بگوییم چرا فلانی سابقه اش این گونه است، چرا سراغ فلانی رفته است، نباید او را به عنوان شهروند قبول کنیم، درست نیست هر کسی که چهار اصل اسلام ناب محمدی، انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری را قبول دارد باید پذیرفت که خدمتگزار او باشیم. اما افراد حاضر در نشست مهم ترین دلیل حمایت از میرحسین موسوی را عملکرد چهارساله دولت احمدی نژاد عنوان کردند.

رئیس ستاد اصولگرایان حامی موسوی در تکمیل دلایل حمایت از میرحسین گفت؛ در حال حاضر با توجه به عملکرد آقای احمدی نژاد و شناختی که ما از آقای موسوی داریم تشخیص ما این است که آقای موسوی از آقای احمدی نژاد اصولگراتر است و شاخصه های اصولگرایی را در عمل و رفتار بنا به سابقه و مواضع خود قوی تر پیگیری خواهد کرد. در مورد مجلس نیز رفتاری که مجلس هشتم با آقای احمدی نژاد داشت و بالعکس نشان دهنده این است که اتفاقاً مشکل اساسی با عملکرد و رفتار اجرایی ایشان دارد. در مباحث مختلفی مثل قضیه آقای کردان از همان ابتدا وزرایی که قرار بود معرفی شوند جامعه اصولگرایی این نگرانی را داشت.

وی در ادامه افزود؛ آقای احمدی نژاد خود قبول ندارد که نماینده جامعه اصولگرایی است و به عنوان فرد مستقل وارد انتخابات شده است و توجه و اعلام کمکی هم به گروه های اصولگرایی که از ایشان حمایت کردند، ندارد. برداشت ما این است که حمایت آنها حمایتی از سر اعتقاد کامل نبود و خوب بود به دور از گرایش های جناحی وارد تصمیم گیری بزرگ تری می شدند. امیدواریم تصمیمی که مردم می گیرند تصمیم بزرگی باشد و بتوانند چالش ها را به نتیجه برسانند. حتماً آقای موسوی در تعامل با مجلس از آقای احمدی نژاد موفق تر خواهد بود چراکه به قانون احترام می گذارد. وی همچنین در مورد فعالیت ستاد اصولگرایان حامی موسوی در استان ها اظهار داشت؛ با وجود اینکه خیلی دیر شروع کردیم ولی در حال حاضر قریب به اتفاق استان ها یعنی نزدیک به هر 30 استان در سطوح مختلف ستادهای انتخاباتی شان راه اندازی شده است. نکته مهم، استقبال چشمگیری است که در استان ها از طرف نخبگان و نیروهای اصولگرا از این ستاد ها می شود، آنها خوشحالند با تشکیل این ستادها مامنی ایجاد شده است که بتوانند حمایت خود را به اسم اصولگرایی از آقای موسوی اعلام کنند و این نکته حائز اهمیتی است و جزء دلایل راه اندازی ستاد ما بوده است. علاقه مندان به آقای موسوی این تمایل را داشتند به اسم اصولگرایی از ایشان حمایت کنند و هیچ دلیلی نداشت بگوییم کسانی که از آقای احمدی نژاد حمایت می کنند، اصولگرا هستند و کسان دیگری که کاندیدای دیگری برمی گزینند، این گونه تعریف نشوند. اگر این گونه باشد، در مورد آقای رضایی نیز باید چنین بحثی را مطرح کنیم.

سهم خواهی نکردیم

اما بحث کارآمدی دولت آینده موجب شد سوالاتی در مورد کابینه آینده میرحسین موسوی مطرح شود که البته عباس آخوندی وزیر مسکن دولت هاشمی در پاسخ به کابینه احتمالی میرحسین موسوی گفت؛ بسیار زود است که در مورد کابینه بحثی مطرح شود، حداقل ورود ما به این حوزه به هیچ وجه از حوزه سهم خواهی نبوده است، اما به این نکته توجه داریم آقای موسوی گفته است بر اساس شایسته سالاری و اجماع نخبگان عمل و با کسانی که به این کشور خدمت کرده اند، همکاری می کند. ما نگران کابینه تندرو و یک طرفه نیستیم و نخواهیم بود؛ هرچند به عنوان یک جناح اصولگرا می توانیم این خواسته را از آقای موسوی داشته باشیم که به این تعهد خود تا آخر پایبند باشند و فراجناحی عمل کنند. هرچند آخوندی مساله کارآمدی را مهم ترین پارامتر عنوان و آن را مهم ترین دغدغه کابینه موسوی قلمداد کرد اما اظهار داشت؛ اصلی ترین مساله یی که مطرح است، بحث کارآمدی است. نهایتاً دولتی که سر کار می آید باید کارآمدی داشته باشد؛ چه در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و چه سیاستگذاری اجتماعی و بین الملل و اقتصاد. واقعیت این است که در چهار سال گذشته مساله کارآمدی واقعاً مساله یی بنیادین بوده است. در هر صورت می بینید ما بیشترین ناهنجاری های اجتماعی را داریم. حجم تضادها، نگرانی ها و عدم ثبات در مدیریت قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست. نسبت به آمار، ارقام و اطلاعات همواره تردید وجود دارد، این بسیار موجب نگرانی است. فارغ از اعداد و ارقام ما بیشترین درآمد ارزی را در چهار گذشته داشتیم و انتظار بر این بود که اقتصاد بهتری داشته باشیم.

وی در ادامه افزود؛ در اردوگاه آقای موسوی تمام بحث ها بر سر این است که چگونه می توانیم بار دیگر اجماع را میان نخبگان ایجاد کنیم و مجدداً شایسته سالاری را برگردانیم و نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را مجدداً پایه گذاری کنیم. واقعیت این است که با توجه به تکنولوژی های ارتباطاتی، شهروندان ایرانی تبدیل به شهروند جهانی شده اند؛ از دولت آینده تقاضا دارند بتوانند در طراز شهروند جهانی زندگی کنند. حق دسترسی به اطلاعات داشته باشند، آزادی و اقتصاد خوبی داشته باشند و با آگاهی زندگی کنند، به ایرانی بودن و مسلمان بودنش افتخار کند. ما نمی توانیم فضای بسته یی را ایجاد کنیم و بگوییم محکوم به زندگی در این فضا هستیم.

انتقاد به عملکرد احمدی نژاد

همزمان با حمایت اصولگرایان منتقد از میرحسین موسوی اصولگرایان حامی میرحسین موسوی مهم ترین دلیل حمایت خود را عملکرد احمدی نژاد عنوان کردند، به گونه یی که سیدرضا اکرمی عملکرد نامناسب احمدی نژاد را عامل ریزش آرا قلمداد کرد و گفت؛ اینکه ما به جای اینکه کار و خدمت کنیم، فرافکنی کنیم، مشکل مردم را حل نمی کند و فقط دافعه و اوقات تلخی ایجاد می کند. وی همچنین با اشاره به اظهارات داودی معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت؛ معاون اول ایشان دو اقرار کرده است؛ می گوید علم به این پیچیدگی نمی تواند سه چهارساله اینقدر پیشرفت کند یعنی این رشته سر دراز دارد که نمونه روشن آن همین غنی سازی اورانیوم است. ماجرای غنی سازی اورانیوم و انرژی اتمی از زمان آقای مهندس موسوی کلیدش زده شده و به اینجا رسیده است. اگر آقای احمدی نژاد در آستان مقدس رضوی یک جمله می فرمودند که من از خدمات همه گذشتگان نسبت به این امور تشکر می کنم، انصاف بدهیم آیا با اخلاق و علم و تجربه مناسب تر و موافق تر نبود؟ اعتراف دیگر اینکه اعلام کرده اند پیشرفت های کنونی کشور مربوط به همه دولت های گذشته است. خوب از اول باید این گونه شروع می کردند؛ اگر این گونه کار می کردند، این مسائل پیش نمی آمد. تجربه سه انتخابات گذشته این بود که هر کسی دور اول بوده است، دور دوم نیز او اصل بوده است و بقیه به عنوان یک رقیب رقابت دوستانه می کردند اما الان چرا در مقابل هم قرار گرفته اند؟ بی تردید یک عامل جدی این مساله اخلاق است. من طلبه هستم و این گونه صحبت می کنم.

رئیس شورای سیاستگذاری اصولگرایان حامی موسوی افزود؛ آقای احمدی نژاد در این چهار سال خدمات زیادی انجام دادند، از صبح تا شب دویده اند اما رفتار ایشان با دوستان شان و کسانی که خود یک رکن بودند، مناسب نبود. ببینید با آقای دانش جعفری، پورمحمدی، ذوالقدر، فرهاد رهبر و لاریجانی چه جور برخورد شد. اخلاق و محبت را چاشنی بکنید. از همه افرادی که دل در گرو انقلاب و اسلام دارند، باید استفاده کرد. ما این مزایا را برای آقای میرحسین می بینیم و دعا و پیگیری می کنیم ایشان از هر نیروی کارآمدی استفاده کنند تا به مردم خدمت کنند. البته انتقاد به دولت احمدی نژاد منحصر به سیدرضا اکرمی نبود، گو اینکه عباس آخوندی نیز عملکرد دولت نهم را در بوته نقد قرار داد و گفت؛ اتفاق مهمی در جامعه سیاسی در حال رخ دادن است؛ حتی جریان اصولگرایی رو به بازسازی مجددی خواهد رفت و فارغ از بحث مفهومی- که مفهوم اصولگرایی مفهوم بسیار وسیع و گسترده یی است و بسیاری در آن قرار می گیرند- اگر از نظر تشکیلاتی نگاه کنیم، این اتفاق لامحال است. حتی این مجلس که به عنوان مجلس اصولگرایی مطرح می شود، کمترین تعامل را و بیشترین مشکل را با رئیس جمهور داشته است. معلوم است این رویه قابل تداوم نیست. همه کسانی که به نام اصولگرایی مصاحبه می کنند، همه در کنار مصاحبه هایشان یک امایی دارند که ما قبول داریم میرحسین موسوی هم اصولگرا است؛ از آقای باهنر گرفته تا کاتوزیان و حتی آقای بادامچیان. وی افزود؛ این نشان می دهد جریان تشکیلاتی اصولگرایی در بحران است به دلیل اینکه اصولگرایانی وجود دارند که به اصول پایبند نیستند؛ اصول این است که آدم صادق باشد و خلاف واقع نگوید، به قانون پایبند و به برنامه ها وفادار باشد. هیچ کدام از اینها در حال عمل نیست. تعجب نکنید اگر انشعابات بسیار زیادی در بخش تشکیلات اصولگرایی رخ دهد. این تازه آغاز راه است و در آینده نیز این انشعابات به صورت بسیار گسترده تری خواهد بود.البته آخوندی در پاسخ به اعتراض یکی از خبرنگاران که چرا عملکرد دولت چهارساله احمدی نژاد را مورد تمجید قرار نمی دهید، اظهار داشت؛ این آشفتگی که در مدیریت به وجود آمده است، اصلاً قابل دفاع نیست؛ اگر قابل دفاع بود، یقین بدانید کسانی که به عنوان اصولگرا فعالیت می کردند و تمایل داشتند به نحوی این چهار سال نیز ادامه پیدا کند، می ایستادند و ادامه می دادند. به هر حال نشست اصولگرایان حامی میرحسین موسوی در حالی به کار خود پایان داد که هنوز معلوم نیست چند تن از اصولگرایان به صف حامیان میرحسین موسوی خواهند پیوست، چرا که در روز 22 خرداد مشخص خواهد شد چقدر از صف حامیان اصولگرای احمدی نژاد جدا شده اند و به صف منتقدان وی پیوسته اند.

منبع: اعتماد

 

کرباسچی:

آقای احمدی نژاد! 300 میلیارد شهرداری چه شد؟

غلامحسین كرباسچی به حملات روز سه شنبه محمود احمدی‌نژاد پاسخ داد.

کرباسچی در گفتگویی که در شماره روز چهارشنبه روزنامه اعتماد ملی چاپ شد گفت: من مایل نیستم به اتهاماتی كه آقای احمدی‌نژاد متوجه من كرده جواب بدهم اما حالا كه خود ایشان باب بحث را باز كرده لازم است به ایشان چند نكته را یادآور شوم.

اولا آن حادثه بین سال‌های 73 تا 75 رخ نداد. دادگاه من در سال 77 انجام شد. آیا آقای احمدی‌نژاد در همه موارد اینگونه آمار و ارقام را اعلام می‌كند؟

دوم اینكه ایشان امروز اتهامی به من می‌زند كه من از این اتهام تبرئه شدم. این اتهام محصول یك گروه شبه‌نظامی – مطبوعاتی بود. به‌نظر می‌رسد كه آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد پرونده جدیدی برای من باز كند.

سوم اینكه عادت ایشان این است كه فرافكنی كند در آستانه انتخابات تمام مردم متوجه عملكرد نارسایی ایشان در چهار سال گذشته هستند و ایشان به جای اینكه بیاید بگوید كه چرا این نارسایی‌ها وجود داشته، تلاش می‌كند با اتهام زدن به دیگران، صورت مساله را پاك كند.

نكته چهارم كه باید به آقای احمدی‌نژاد یادآور شوم این است كه آقای محسنی‌اژه‌ای كه وزیر اطلاعات دولت ایشان است، رئیس دادگاه من بود. خوب است آقای احمدی‌نژاد اول از آقای اژه‌ای بپرسد كه تاریخ دادگاه در چه زمانی برگزار شد و ماجرای دادگاه چه بود، بعد بیایند به دیگران اتهام بزنند. من فقط به آقای احمدی‌نژاد یادآور می‌شوم خیلی از افرادی كه در جریان آن دادگاه، علیه من بودند بعد از مدت‌ها تبری جستند. از جمله آقای «م ـ ص» كه آمدند و از من معذرت‌خواهی كرد.

آقای احمدی‌نژاد كه اینقدر به ماجرای شهرداری علاقه‌مند است، خیلی خوب است شفاف به مردم توضیح بدهد در زمانی كه شهردار تهران بودند آن 300 میلیارد تومان هزینه بدون سند، چه شده است حتما این را كه من مطرح نمی‌كنم. تمام اصولگرایان بسیج شدند، ماجرای مفقود شدن آن 300 میلیارد را كشف كنند. حتی قرار شد تحقیق و تفحص صورت بگیرد اما جلوی ماجرا گرفته شد و آقای احمدی‌نژاد از شهرداری بدون هیچ پاسخی روشن درباره آن 300 میلیارد به ریاست‌جمهوری رفت تا در این دولت 1000 میلیارد تومان، به اعتراف اصولگرایان، گم شود.

آقای احمدی‌نژاد به این ماجراها و این مسائل چه كسی قرار است رسیدگی كند؟ شما كه دم از محرومان می‌زنید، یكبار برای همیشه بیایید بگویید آن 300 میلیارد تومان در شهرداری و نیز آن 1000 میلیارد تومان در دولت چه شده است. این پول‌ها از پاروی چه كسی بالا رفت؟

خاطرم هست سال 84 زمانی كه ایشان رئیس‌جمهور شد، در شهرداری تهران كه همچنان زیر نظر ایشان بود، جشنی برپا كرد كه 160 میلیون تومان هزینه برداشت، شورای شهر دخالت كرد و بعد اینها مجبور به برگرداندن آن شدند. كرباسچی در پایان خطاب به احمدی‌نژاد گفت: من از ایشان می‌خواهم اگر واقعا دلسوز مردم است و درد محرومان را دارد، با بنده در یك مناظره تلویزیونی زنده شركت كند تا هم ماجرای دادگاه من برای او روشن شود و هم ماجرای مفقود شدن آن پول‌ها در شهرداری و دولت برای مردم روشن شود.

او تاكید كرد: بد نیست آقای احمدی‌نژاد، در شهر قدمی بزند و بپرسد آن دادگاه سیاسی بود یا واقعا حقوقی. پاسخ مردم برای ایشان جواب خوبی خواهد بود. البته همچنان منتظر جواب ایشان برای مناظره می‌مانم، اگر چه می‌دانم...»

گفتنی است احمدی نژاد روز سه شنبه در مشهد با متهم کردن دولت های 24 سال گذشته به فساد به حاضران گفت: «می‌خواهم بعضی از این مثال‌ها را به شما مردم بگویم»

یکی از کاندیداهای اصولگرای انتخابات افزود: «بین سال‌های ‌٧٣ تا ‌٧٥ در تهران فردی را محاكمه كردند و حتی دادگاه او به صورت زنده از صداوسیما پخش شد و این فرد اعتراف كرد كه بیش از ‌٢٥٠ میلیون تومان از پول بیت‌المال را برای حزب و گروه خودش هزینه كرده است و این در شرایطی بود كه مردم تهران زیر فشار سنگین عوارض شهرداری درحال خرد شدن بودند و آن آقا و طرفداران و اطرافیانش اعلام كردند كه افراد فاقد درآمد كافی و كم درآمد باید تهران را ترك كنند، چرا كه تهران جای محرومان نیست و جای كسانی است كه پول‌شان از پارو بالا می‌رود.»

او ادامه داد: «در این شرایط دیدیم كه مدیران بالاتر به جای اینكه از این عمل زشت و غیرقانونی شرمنده بشوند همه برای حمایت از این فرد تلاش كردند و این مسوول خاطی را به عنوان چهره‌ای ملی معرفی كردند.»

احمدی نژاد ادامه داد: «در سال‌های گذشته یك گروه ‌٢٠٠ - ‌١٥٠ نفری در همه مراكز تصمیم‌گیری مستقر بودند و با تغییر دولت‌ها جایگاه‌شان تغییر نمی‌كرد.»

او افزود: «نمی‌خواهم همه این پرونده را بازخوانی كنم اما بدانید بساط میلیاردرهای تازه به دوران رسیده از دل همین مدیرانی كه خود را تافته جدا بافته از مردم می‌دانستند بیرون آمد و این مدیران كه با جیب خالی وارد دولت و حكومت شده بودند با باغ‌های شمال شهر تهران و حساب‌های پر از پول روبه‌رو شدند.»


 

رییس ستاد میرحسین موسوی:

سطرسطر مصاحبه ساختگی انتخاب10،کذب محض است

قلم: رییس ستاد میرحسین موسوی، هرگونه مصاحبه و گفت‌وگو با سایت انتخاب 10 را به شدت تکذیب کرد و حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ دانست.

قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد میرحسین موسوی، مصاحبه کذبی که به نقل از وی در سایت انتخاب 10 منتشر شده را خیالی و ساختگی خواند و تاکید کرد که حق پیگیری قضایی این موضوع را برای خود محفوظ می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه سطر سطر مصاحبه ساختگی انتخاب 10 کذب محض است گفت: انتخاب چنین شیوه‌هایی برای گمراه کردن مردم برای انتخاب اصلح نشان از آشفتگی جناح رقیب در روزهای پایانی تبلیغات انتخابی است.

بهزادیان‌نژاد افزود: سایت انتخاب 10 از همان آغاز فعالیت با انتخاب لوگوی حامیان موسوی تلاش کرد با سوءاستفاده از این عنوان، اخبار کذب متعددی را وارد عرصه اطلاع‌رسانی کند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های ستاد موسوی برای شناسایی هویت اعضای این سایت تاکنون بی‌نتیجه مانده است، هرگونه انتساب آن را به حامیان موسوی تکذیب می‌کنم، هرچند مطالعه این مصاحبه ساختگی گویای غیرواقعی بودن آن و شیطنت رسانه‌یی این سایت است.

بهزادیان‌نژاد در پایان از همه سایت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد که در انتشار اخبار، رعایت صداقت و اخلاق را داشته باشند و از انتشار اخبار دروغ پرهیز کنند.


 

تخلف 3.3 میلیارد دلاری و ژست عدالت دولت نهم

این برای اولین بار در تاریخ قبل و بعد از انقلاب است که برای درآمدهای نفتی کشور چنین اتفاقی می افتد. این واکنش سخنگوی کارگزاران سازندگی به نامشخص ماندن سرنوشت 3.3 میلیارد دلار تخلف دولت بر اساس گزارش های تفریغ بودجه دیوان محاسبات است.

دیوان محاسبات مجلس شورا ی اسلامی در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری گزارش تفریغ بودجه سال های 85 و 86را به مجلس ارائه کرد.

دوهزار و سیصد میلیارد دیگر گم شد

براساس این گزارش ها دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی دولت را به ترتیب به یک میلیارد و 58 میلیون دلار تخلف برای سال 85 و 2.3 میلیارد دلار برای سال 86 متهم کرده است.

سخنگوی کارگزاران سازندگی این حجم ازاتهام به دولت برای استفاده غیر قانونی از درآمدهای نفتی کشور را بی سابقه توصیف می کند.

حسین مرعشی می گوید این ژست عدالت محورانه آقای احمدی نژاد با این تخلف های میلیاردی جور در نمی آید.

چرا کسی از دلار های گم شده خبر نمی گیرد

او معتقد است: تا کنون سابقه نداشته دولت رسما در درآمد های نفتی کشور دست ببرد و این یک امر بی سابقه ای است که من مورد مشابه ای برای آن سراغ ندارم.

مرعشی می گوید 3.3میلیارد دلار گمشده رقم ناچیزی نیست که مردم بتوانند از آن بگذرند؛ گمشدن این پول برای کشور یک فاجعه جبران ناپذیر است.

تخلف های میلیاردی مناظره های میلیاردی

او معتقد است دولت و رییس جمهور باید رسما دردادگاه نسبت به این اتهام ها پاسخ دهند. نمی شود که یک پولی در این حجم ناپدید شود و دولت با فرافکنی حاظر به پاسخ گویی در مورد آن نباشد.

مرعشی ازدادستان کل کشور می خواهد که به موضوع دلارهای گمشده بر اساس گزارش های دیوان محاسبات رسیدگی کند.


 

تهران امشب نمی خوابد

خیابان های تهران این شب ها نه تاریکی را زیر نور ماشین های سبز پوش تجربه می کند و نه خلوتی و سکوت را .

چند دقیقه ای از مناظره میر حسن موسوی با احمدی نژاد نگذشته است که خیابان های تهران پر می شود از ماشین هایی که تصاویر میر حسین موسوی را بر شیشه دارند و سر نشینان سبز پوشی که نغمه حداحافظی را برای نامزد رقیب سر داده اند.

بزرگرا مدرس مقابل صدا و سیما محل تجمع هواداران میر حسین موسوی است که با شعار «رای ما یک کلام ،نخست وزیر امام» پیروزی او را در مناظره به جشن نشسته اند و آن سوی خیابان طرفداران نامزد رقیب با بلندگوهایشان بانگ «الله اکبر» سر داده اند.

دو سه نفری از مردم عکس می گیرند و مرد دوربین به دستی تا داخل ماشین های طرفدار میر حسین هم می آید.

یکی از جمع مردان سرخ پوش به میان مردم آمده و به آنها توصیه می کند به خانه هایشان برگردند ،زیرا ممکن است امشب مشکلی برای هوادران میر حسین پیش بیاید.

ده، پانزده نفر با پرچم های ایران در حاشیه بزرگراه مدرس کمی پایین تر از پل پارک وی ایستاده اند و با تقلید سخنان میر حسین سعی در تحریک مردم دارند. لبخند تلخ، تنها پاسخ مردم به این حرکات است .

پلیس ضد شورش در زیر پل مستقر شده است نه به عابران در پیاده رو اجازه مکس می دهد و نه به ماشین ها اجازه توقف.

اما در خلوتی انتهاب بزرگراه چمران ماشین هایی که عکس رقیب را بر دست دارند قصد جان سبز پوشان را کرده اند.

پرادوی سیاهی، با شتاب از کنار پرایدی که پرچم سبزی دارد رد می شود و راننده به سختی از برخورد ماشین به گارد ریل جلوگیری می کند.

در کوچه ،پس کوچه های اطراف هم وضع به همین شکل است. هواداران رقیب هر ماشینی که نشانی از میر حسین دارد تخریب می کنند و بی توجه به اعتراض ها نوای پیروزی سر می دهند.

هوادران کروبی هم همراه با طرفداران میر حسین شادمانی می کنند. جمعیتی که پیش از سخنرانی برای جشن پیروزی به طور خود جوش با بلند گوهایشان به بزرگراه مدرس آمده اند انگار منتظراین همه مهمان ناخوانده سبز پوش در نیمه های شب نبودند مهمانانی که هر لحظه به تعدادشان افزوده می شد.


 

دریغ است ایران که کردان شود...

نویسنده: نزهت امیرآبادیان

باطل است آنچه مدعی گوید
خفته را خفته کی کند بیدار
هنوز عرق شرم بر پیشانی ملت ایران از مدرک دکترای جعلی وزیر کشورشان خشک نشده، هنوز جنجال نامه نگاری با دانشگاه آکسفورد از خاطره ها پاک نشده است و ایرانیان هنوز در بهت و حیرت عمق دره ای به سر می برند که میان آمارهای دولتمردان و واقعیت سربر آورده است.

فکر نمی کنم کسی در ایران باشد که از ماجرای مدرک تقلبی «عوضعلی کردان» چیزی نداند. ماجرا آنقدر خنده دار! (در واقع گریه دار) بود که مردم بر سر هر کوی و برزن نام کردان را بر زبان می آوردند.

بسیاری رسوایی او را «یَومَ تُبلَی السّرائر»- روز آشکار شدن همه رازها- تعبیر کردند و عده ای نیز همانند داریوش قنبری نماینده مجلس هشتم، پدیده کردانیسم را به ماکیاولیسم تشبیه کردند.

کردان ها فراموش می شوند؟

اما ظاهرا ماجرا تمامی ندارد ظاهرا مدعیان صداقت، سعی بر تخریب دیگر چهره ها دارند تا شریک جرم بتراشند، می خواهند به مردم بقبولانند که نه تنها ما، که همه دروغ می گویند و غافلند از دیوار بی اعتمادی که روز به روز بلند تر می شود.

چند ماه پیش در آستانه کاندیداتوری سید محمد خاتمی، خبرگزاری دولتی ایرنا مدرک تحصیلی خاتمی را زیر سوال برد تا آنجا که مدرک تحصیلی خاتمی همراه ریز نمرات او از دانشگاه اصفهان در تمام روزنامه ها و سایت ها در اختیار مردم قرار گرفت و امروز از اصالت مدرک تحصیلی دکتر زهرا رهنورد می پرسند و در فعالیت های دانشگاهی مهندس میر حسین موسوی شبهه وارد می کنند.

دکتر قربان بهزادیان نژاد استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس ستاد میرحسین موسوی در این رابطه به هم میهن می گوید: مهندس موسوی فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی قبل از انقلاب هستند حکم هیئت علمی ایشان در دانشگاه ملی(شهید بهشتی) هم از قبل از انقلاب صادر شده است. که بعدها به دانشگاه تربیت مدرس منتقل شد.

او افزود: ایشان به طور پاره وقت به دانشگاه تربیت مدرس مراجعه می کردند. ایشان مشاور رئیس جمهور و رئیس فرهنگستان هنر و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و حضور فیزیکی چندانی در دانشگاه نداشتند پرونده ایشان را بسیاری از دوستان دیده اند این که کی استخدام شدند و در چه جایگاهی هستند کاملا روشن است.

چند روز پیش سایت رجا نیوز نوشت: در حالی كه میرحسین موسوی در بخشی از فیلم انتخاباتی خود در پاسخ به سؤال شخصی كه وی را دكترموسوی خطاب كرد، اظهار داشت "من دكتر نیستم" بررسی های خبرنگار رجا نیوز از حقایق ناگفته ای پیرامون مدرك تحصیلی و نحوه فعالیت علمی آخرین نخست وزیر ایران پس از كناره گیری از عالم سیاست پرده برداشت. مهندس موسوی در فیلم تبلیغاتی خودمی‌گوید: ما مجموعاً به فضای ارزشی اول انقلاب برگردیم، بنده هم دكتر نیستم كه این عنوان‌ها افزایش پیدا كند. موسوی همچنین پیش از این، به كنایه استفاده از عنوان "دكتر" را خطرناك خوانده بود. با این حال، مشخص نیست چرا وی طی این همه سال‌ها احساس خطر نكرده است كه عنوان جعلی دكتر بر روی در اتاق وی وجود داشته است.

بهزادیان نژاد که سال هاست در دانشگاه تربیت مدرس تدریس می کند در این مورد می گوید: در 5- 6 ماه گذشته دانشگاه تربیت مدرس اتاقی ر ا به نام ایشان تابلو زده است که این کار دانشگاه ربطی به مهندس موسوی ندارد.

او تاکید کرد: ایشان تا به حال در این اتاق حضور نداشته اند شما هم جایی را پیدا نمی کنید که ایشان از عنوانی به جز مهندس موسوی معمار حتی در میان دوستانشان، استفاده کرده باشد. در جامعه هم ایشان را به عنوان مهندس موسوی می شناسند بسیاری از دانشگاه ها به ایشان پیشنهاد دادند که به دلیل فعالیت سیاسی در دوره نخست وزیری به ایشان دکترای افتخاری بدهند اما مهندس موسوی نپذیرفتند.

او افزود: مدارک تحصیلی خانم دکتر رهنورد هم روشن و موجود است.

او در مورد تهمت هایی که این روز ها به بسیاری از کاندیداها می زنند گفت: عمل غیر اخلاقی در این روز ها آنچنان زیاد است که این سوال که در جامعه اسلامی و حکومت اسلامی چطور این قدر بد اخلاقی میسر می شود، ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

بهزادیان نژاد افزود: ظاهرا برخی رسانه ها و افراد برای دنیای خود و دنیای دیگران، دین و آبرو و اعتبار خودشان را دارند از دست می دهند و فضای سیاسی کشور مان را آلوده می کنند.

زمان زیادی از ماجرای کردان نگذشته بود که داستان مدرک جعلی محمد رضا رحیمی معاون احمدی نژاد مطرح شد و خبر حضور کردان در هیئت دولت نفسمان را برید و اعلام شد که کردان خونخواهی می نویسد وحامیان او در حال نوشتن کتابی درباره استیضاح او هستند که هدف آن انتشار سوابق برخی از نمایندگان استیضاح کننده کردان است.

هر روز در کوچه و خیابان، تاکسی و اتوبوس شاهدیم و می شنویم که مردم سخنان فلان کاندیدا را ادعا می شمارند و برنامه های کاندیداها را وعده های سرخرمن می نامند. گویی مشکل اصلی در ایران این است که حقیقت و به طبع آن اعتماد از جامعه ما رخت بر بسته است. اما همچنان عده ای قصد دارند آجر آجر روی هم بچینند تا دیواری عظیم از بی اعتمادی میان مردم ایران و دولت شان بنا کنند.


 

تحلیل وزیر نفت خاتمی از مناظره احمدی‌نژاد و موسوی


وزیر نفت پیشین تاکید کرد: مناظره امشب موسوی و احمدی نژاد پیروزی متانت و اخلاق بر وقاحت و بی نزاکتی بود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دروان خاتمی در گفتگو با وب‌سایت رسمی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی گفت: ‌آقای موسوی نشان داد فردی اخلاق مدار و متین و پیرو آزادی در چارچوب قانون اساسی و آموزهای اسلام است .در حالی که طرف مقابل یعنی آقای احمدی نژاد برای پیروزی خودش از استفاده از هیچ ابزاری دریغ نکرد.

زنگنه تصریح کرد :‌رفتار بدور از اخلاق آقای احمدی نژاد در سطح و جایگاه یک رئیس جمهور نبود و در حالی که او باید صاحب آبرو و عزت مردم که سیاست مداران نیز از جمله آنان هستند ، باشد با این کار و بدین شکل صحبت کردن آبروی مردم را بدون سند و مدرک برد.

وزیر پیشین نفت در پایان گفت آقای احمدی نژاد با این برخورد در میان متدینین و اخلاق مداران ریزش رای بسیار شدیدی خواهد داشت.

 

عماد افروغ: میرحسین قطعاً برنده سیاسی و اخلاقی مناظره بود


عماد افروغ گفت: آن چه که بر این مناظره مشهود بود همان خودشیفگتی و توهم و نوعی تفکر منجی گرایانه و بی توجهی به قانون بود.

این عضو اصولگرای مجلس هفتم در گفت و گو با خبرنگار قلم نیوز با بیان اینکه «در مناظره میرحسین و احمدی نژاد مسائلی مطرح شد که به شخص موسوی مربوط نبود» اظهار داشت: برنده اخلاقی و سیاسی این مناظره بی شک مهندس موسوی بود. همان انتظاری که از مهندس موسوی داشتیم که همانا متانت، آرامش و برخورد اخلاقی در این مناظره شاهد بودیم و تاکید به یک حکومت سالم و عنایت به تفکیک قوا اقتدار قوه ی قضاییه جایگاه مجلس و محدود بودن اختیارات قوه ی مجریه و پاسداری از جوهره ی گفتمان انقلاب اسلامی.

وی با اشاره به صحبت های احمدی نژاد اظهار داشت: آن چه که بر این مناظره مشهود بود همان خودشیفتگی و توهم و نوعی تفکر منجی گرایانه و بی توجهی به قانون بود و ما در گذشته نیز مواردی را داشتیم که قوه قضاییه افرادی را از اتهام مبرا دانسته بود اما مسوول دولت نهم آنها را متهم می داند.

افروغ تاکید کرد: ما خود همیشه خواهان افشای مفسدان اقتصادی بودیم و چهار سال پیش هم این دولت با همین شعارها به روی کار آمد و شاهدیم که چهار سال بعد دولت بدون رعایت ضوابط و احکام قضایی اسامی افرادی را ذکر می کند و فرصتی است که مردم صداقت این ادعاها را بسنجند و این فرصت در اختیار افراد است که اگر این اتهامات را وارد نمی دانند شکایت کنند چرا که در حکومت عدل علی همه در برابر قانون یکسانند.

وی خاطر نشان کرد: این مناظره برای روشن شدن افکار عمومی بستر مناسبی بود چرا که یکی از بلندترین اهدف جمهوری اسلامی عدالت است و یکی از مظاهر مربوط به تحقق عدالت موضوع مفسدان اقتصادی است و افرادی که اسم آن ها برده شد باید به دفاع از خود برخاسته و افکار عمومی را روشن کنند.

افروغ در پایان تاکید کرد: برخورد اخلاقی مهندس موسوی، چهره وجیهی به ایشان داد و محبوبیت او را بالا برد و باید بدانند که مردم خود قضاوت می کنند، با وجود اینکه طرف مناظره به صورت مصداقی برخورد می کرد و از بعضی افراد اسم می برد.

 

اعظم طالقانی: احمدی‌نژاد حيثيت نظام را لكه‌دار کرد


دبيركل جامعه زنان انقلاب اسلامي با انتقاد شديد از نحوه سخنان محمود احمدي‌نژاد در مناظره‌اش با ميرحسين موسوي گفت: سخنان احمدي‌نژاد حيثيت نظام را زير سوال برد.

اعظم طالقاني در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به مناظره ميرحسين موسوي و احمدي‌نژاد گفت: در حالي كه بزرگان نظام بر آرامش فضاي كشور در آستانه انتخابات تاكيد مي‌كنند متاسفانه سخنان احمدي‌نژاد موجب ملتهب شدن فضاي كشور شد و اين به مصحلت نظام وكشور نيست.

وي افزود: احمدي‌نژاد بدون كوچك‌ترين اشاره منطقي به انتقادهايي كه بر عملكرد اقتصادي‌اش وارد است، سعي در ايراد اتهام به شخصيت‌هايي كه در اين كشور و در زمان حضرت امام و مقام رهبري مسووليت داشتند كرد و مطمئناً تهمت به مسووليني كه در زمان حضرت امام ومقام رهبري مسووليت داشتند به نوعي زير سوال بردن تمامي ادوار مختلف بعداز انقلاب است.

فرزند آيت‌الله طالقاني در ادامه خاطر نشان كرد: احمدي‌نژاد چگونه حاضر مي‌شود به شخصيتي به مانند آقاي هاشمي رفسنجاني كه در سال‌هاي قبل از انقلاب زندان رژيم شاه را تحمل كرده است اينگونه تهمت بزند؟ آيا ايشان خود يك روز به مانند آقاي هاشمي در زندان بود.

وي ادامه داد: من هم در طول اين 30 سال از بسياري از مسائل محروم بودم ولي هيچ‌گاه اجازه ندادم به خاطر محروم بودن از مسائلي كه حق من بوده است كشور و نظام را زير سوال ببرد ولي متاسفانه احمدي‌نژاد به خاطر برخي از حب وبقض‌ها با طرح اتهامات واهي به حيثيت نظام لطمه زد.

طالقاني در پايان با به آرامش دعوت كردن طرفداران كانديداها تاكيد كرد:‌ من در اين شرايط خطير كشور از تمامي هواداران كانديداها مصرانه مي‌خواهم از هر گونه درگيري و ايجاد تنش خودداري كند.

 


90درصد وقت احمدي‌نژاد صرف تخريب چهره‌هاي تراز اول نظام شد.


حسين عبده‌تبريزي دبيركل سابق بورس در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اين مطلب گفت: اين مناظره كاملاً به نفع ميرحسين تمام شد و نشان داد ايران در زمينه ايجاد فضاي سياسي و دموكراتيك پيشرفت‌هاي خوبي داشته و جاي خوشحالي دارد كه چنين مناظره‌اي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي پخش مي‌شود.

اين استاد مديريت مالي ادامه داد: مهندس موسوي نكات بسيار حائز اهميتي را در مناظره خود مد نظر داشتند كه يكي عدم رعايت قانون است كه در ادامه به خودمحوري و ديكتاتوري مي‌انجامد.

دبيركل سابق بورس تصريح كرد: متأسفانه احمدي‌نژاد تلاش كرد با اتهام زدن به افراد مختلف و كساني كه جايگاهي در نظام جمهوري اسلامي داشته و دارند، جايگاهي براي خود ايجاد كند.

وي گفت: كساني كه احمدي‌نژاد از حاميان آنها بود، امروز احمدي‌نژاد عليه آنها صحبت كرد، به دليل آنكه از وي حمايت نكردند و همين رفتار است كه نگراني موسوي را تأييد مي‌كند.

عبده‌تبريزي با اشاره به انتخابات سال 76 اظهار داشت: احمدي‌نژاد آن زمان دائماً از ناطق نوري حمايت كرده و براي او تبليغ مي‌كرد و ايشان را چهره مورد تأييد مقام معظم رهبري نشان مي‌داد اما به دليل آنكه در انتخابات جاري آقاي ناطق نوري اعلام بي‌طرفي كرد، احمدي‌نژاد به وي و فرزندش اتهام بست.

وي گفت: احمدي‌نژاد در ديدارهايي كه به عنوان رئيس‌جمهور مطرح كرد، نه تنها قوه قضائيه را زير سؤال برد، بلكه شأن رئيس‌جمهور را به عنوان مدافع حقوق ملت پايمال كرد.

وي با اشاره به صداقت موسوي در احساس خطر براي حضور در انتخابات بيان داشت: احمدي‌نژاد فكر كرد اگر موسوي را به هاشمي منتسب كند، آراي بيشتري را جمع‌آوري خواهد كرد؛ چرا كه در دوره قبل به دليل برپا كردن جنگ پولدار و ضعيف، مردم احمدي‌نژاد را به هاشمي ترجيح دادند. اين در حالي است كه اين تاكتيك براي مردم رو شده و دست احمدي‌نژاد براي مردم باز شده است. لذا اين تاكتيك شكست خورده است و اگر حتي احمدي‌نژاد خود را ضعيف، فقير و تهيدست جا بزند، مردم متوجه اين موضوع خواهند شد.

دبيركل سابق بورس تصريح كرد: احمدي‌نژاد تاريخ را به دو قسمت تقسيم كرد؛ قبل و بعد از احمدي‌نژاد كه بر اساس اين تقسيم بندي، قبل از احمدي‌نژاد كشور سراسر دروغ، فساد و ضعف بوده و بعد از احمدي‌نژاد دوره خوبي، صداقت و درستي بود.

عبده‌تبريزي افزود: اين موضوع و اين طرز تفكر درست موضوعي است كه آقاي موسوي نسبت به آن احساس خطر مي‌كنند، چرا كه اين سياه‌نمايي‌ها به دست معاندين نظام سوژه مي‌دهد و خوراك خوبي را براي كانال‌هاي تلويزيوني فراهم مي‌كند.


درصد وقت احمدي‌نژاد صرف تخريب چهره‌هاي تراز اول نظام شد.

حسين عبده‌تبريزي دبيركل سابق بورس در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اين مطلب گفت: اين مناظره كاملاً به نفع ميرحسين تمام شد و نشان داد ايران در زمينه ايجاد فضاي سياسي و دموكراتيك پيشرفت‌هاي خوبي داشته و جاي خوشحالي دارد كه چنين مناظره‌اي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي پخش مي‌شود.

اين استاد مديريت مالي ادامه داد: مهندس موسوي نكات بسيار حائز اهميتي را در مناظره خود مد نظر داشتند كه يكي عدم رعايت قانون است كه در ادامه به خودمحوري و ديكتاتوري مي‌انجامد.

دبيركل سابق بورس تصريح كرد: متأسفانه احمدي‌نژاد تلاش كرد با اتهام زدن به افراد مختلف و كساني كه جايگاهي در نظام جمهوري اسلامي داشته و دارند، جايگاهي براي خود ايجاد كند.

وي گفت: كساني كه احمدي‌نژاد از حاميان آنها بود، امروز احمدي‌نژاد عليه آنها صحبت كرد، به دليل آنكه از وي حمايت نكردند و همين رفتار است كه نگراني موسوي را تأييد مي‌كند.

عبده‌تبريزي با اشاره به انتخابات سال 76 اظهار داشت: احمدي‌نژاد آن زمان دائماً از ناطق نوري حمايت كرده و براي او تبليغ مي‌كرد و ايشان را چهره مورد تأييد مقام معظم رهبري نشان مي‌داد اما به دليل آنكه در انتخابات جاري آقاي ناطق نوري اعلام بي‌طرفي كرد، احمدي‌نژاد به وي و فرزندش اتهام بست.

وي گفت: احمدي‌نژاد در ديدارهايي كه به عنوان رئيس‌جمهور مطرح كرد، نه تنها قوه قضائيه را زير سؤال برد، بلكه شأن رئيس‌جمهور را به عنوان مدافع حقوق ملت پايمال كرد.

وي با اشاره به صداقت موسوي در احساس خطر براي حضور در انتخابات بيان داشت: احمدي‌نژاد فكر كرد اگر موسوي را به هاشمي منتسب كند، آراي بيشتري را جمع‌آوري خواهد كرد؛ چرا كه در دوره قبل به دليل برپا كردن جنگ پولدار و ضعيف، مردم احمدي‌نژاد را به هاشمي ترجيح دادند. اين در حالي است كه اين تاكتيك براي مردم رو شده و دست احمدي‌نژاد براي مردم باز شده است. لذا اين تاكتيك شكست خورده است و اگر حتي احمدي‌نژاد خود را ضعيف، فقير و تهيدست جا بزند، مردم متوجه اين موضوع خواهند شد.

دبيركل سابق بورس تصريح كرد: احمدي‌نژاد تاريخ را به دو قسمت تقسيم كرد؛ قبل و بعد از احمدي‌نژاد كه بر اساس اين تقسيم بندي، قبل از احمدي‌نژاد كشور سراسر دروغ، فساد و ضعف بوده و بعد از احمدي‌نژاد دوره خوبي، صداقت و درستي بود.

عبده‌تبريزي افزود: اين موضوع و اين طرز تفكر درست موضوعي است كه آقاي موسوي نسبت به آن احساس خطر مي‌كنند، چرا كه اين سياه‌نمايي‌ها به دست معاندين نظام سوژه مي‌دهد و خوراك خوبي را براي كانال‌هاي تلويزيوني فراهم مي‌كند.

 

واکنش زهرا رهنورد به تشکیک حامیان دولت در مدرک تحصیلی وی

دکتر زهرا رهنورد با استقبال از بررسی پرونده تحصیلی وی تاکید کرد که هتاکی و پرونده سازی با اخلاق اسلامی سازگار نیست!

به گزارش قلم‌نیوز، این استاد دانشگاه، روندهای غیراخلاقی در فصل انتخابات بروز پیدا می‌کند که رویه شدن آن یک خطر جدی است، به آنان که در مدرک تحصیلی بنده تشکیک می‌کنند تذکر می‌دهم لااقل اطلاعات خود را تکمیل کنند.

رهنورد در پاسخ به سوال یک دانشجوی اصولگرا که از روی نوشته روزنامه ایران تهمت به رهنورد را می‌خواند، در جمع پرشور دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال پاسخ داد: در چند روز اخیر برخی شبهات پیرامون مدرک تحصیلی بنده مطرح شده که نشان از تنگ آمدن برخی و دستاویز شدن به اقدامات مجعول و شائبه برانگیز می‌دهد.

رهنورد گفت: برای من جای این سوال باقیست که کسانی که به خود اجازه افترا می‌دهند، آیا از سوابق مبارزاتی من خبر دارند؟ اولین آثار قرآن پژوهی من در سال 52 تا 54 منتشر شد و برخی کتاب‌های من به زندان طی یک هفته منتشر گردید. وقتی که انقلاب شد، 10 جلد از مکتوبات من منتشر شد؛ 30 جلد کتاب تدوین کرده و 10 جلد از آن به زبان‌های زنده دنیا ارائه شد.

وی افزود: هتاکان امروز، دیروز در کوران مبارزات و خفقان رژیم ستمشاهی که من در سنگر مبارزه بودم کجا بوده‌اند؟ آن زمان که به خاطر نگارش کتب ضد رژیم طاغوت تحت تعقیب بودم چه می‌کردند؟

رهنورد افزود: کتاب حجاب پیام زن مسلمان را در آمریکا نوشتم و با تیراژ بیش از یک میلیون چاپ شد و جامعه آن روز را تحت تاثیر قرار داد و امروز هم به راه اسلام و امام و انقلاب افتخار می‌کنم و از خدا می‌خواهم در این مسیر ثابت قدم باشم.

وی گفت: افتخار می‌کنم که پله پله درس خواندم و بالا آمدم و اعتقاد دارم جایگاه علم و زیور دانش آن قدر قداست دارد که نباید از هر راهی و برای هر هدفی، به هر روشی دست یازید.

رهنورد درتوضیح روند تحصیل خود گفت: در سال 47 وارد دانشگاه تهران شدم و در سال 51 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل گردیدم، در سال 65 برای ارتقای دانش سیاسی و اجتماعی خود با شرکت در کنکور به دانشگاه آزاد اسلامی وارد شدم و فوق لیسانس و دکترای رشته علوم سیاسی به همراه 30 واحد مغایر و 39 واحد کارشناسی ارشد گذراندم. در سال 74 فارغ‌التحصیل گردیدم. در فوق‌لیسانس هنر نیز شرکت کردم و در سال 1373 از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل گردیدم. (درآن زمان تحصیل هم زمان در دو رشته و دو سیستم دولتی و خصوصی مجاز بود.)

وی در ادامه گفت: گذران 10 سال در پروسه کارشناسی ارشد و دکترا با سپری کردن 96 واحد انجام شده و بنده در شان خود نمی‌دانم که به این قبیل مسایل پاسخ بگویم. چون می‌دانم در روند پرونده‌سازی هر روز یک پروژه جدید مطرح می‌شود.

رهنورد افزود: آیا مساله مملکت ما این است که مدرک بنده چیست؟ من پرونده‌سازان را دعوت می‌کنم که توان خود را معطوف به توسعه کشور کنند نه تخطئه دیگران! و البته پرونده‌سازان مطمئن باشند، شکست خواهند خورد.

وی بیان کرد: من افتخار می‌کنم که پروژه فوق لیسانس را درباره اندیشمندان عرب و شبه قاره و پایان نامه مقطع دکتری خود را پیرامون دولت اسلامی و حکومت اسلامی پرداختم و اکنون هم تمام توان خود را معطوف به اعتلای ایران اسلامی خواهم نمود. و فوق لیسانس هنر را با عنوان حکمت هنر اسلامی گذراندم که مورد تایید علامه جعفری استاد بزرگوارم قرار گرفت.

وی به دانشجویانی که این سوال را مطرح کرد توصیه کرد که دنباله‌روی پرونده‌سازان نباشند و راه خود را طی کنند.

رهنورد در پایان گفت: از کسانی که چنین مطلبی را مطرح کرده‌اند، تشکر می‌کنم که به من فرصت دادند این اطلاعات را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

 

میرحسین: مناظره بسیار خوب بود

میرحسین موسوی پس از مناظره تلویزیونی‌اش در صدا و سیما در حالی ‌که حاضران می‌گفتند عالی بود بسیار خوب بود، خسته نباشید از استودیوی صدا و سیما بیرون آمد.

به گزارش ايلنا، ازدحام خبرنگاران و عکاسان در لحظه خروج مهندس موسوی و احمدی‌نژاد از استودیو چنان بود که حرکت را دشوار کرده بود.

در حالی که در میان ازدحام جمعیت کلمات آفرین، آفرین خطاب به موسوی بارها شنیده شد، خبرنگاری از او پرسید: مناظره را چطور ارزیابی می‌کنید؟

موسوی پاسخ داد: بسیار خوب بود.

خبرنگار صدا و سیما از او درباره انتظار از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی پرسید؟

موسوی پاسخ داد: بی‌طرف باشید از مردم بیشتر استفاده کنید؛ نمی‌گویم از من استفاده کنید؛ از مردم و نیروهای دلسوز کشور استفاده کنید؛ بگذارید مردم حرف بزنند.

وی ادامه داد: باور کنید اگر مردم حرف بزنند ما از آن ضرر نمی‌کنیم.

خبرنگاران به او می‌گفتند: آقای موسوی عالی بود، ماشاءالله، ماشاءالله.

مجید مجیدی که او نیز همراه مهندس موسوی حضور داشت، جلو رفت و موسوی را در آغوش گرفت و با او روبوسی کرد.

 

هاشمی: مردم مطمئن باشند، نمی‌گذاریم در انتخابات تقلب شود


رئيس مجمع تشخيص مصلحت درخواست وزارت كشور از شوراي نگهبان براي افزايش تعداد صندوق‌هاي بسيار نگران كننده بود.

به گزارش خبرنگار ايلنا آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني كه به مناسبت سالگرد حضرت امام(ره) در مرقد مطهر حضرت امام (ره) با بيان برخي ويژگي هاي بنيانگذار كبير انقلاب اظهار داشت: امروز نام امام خميني براي همه مردم دنيا نام آشنايي است.افكار، ايده‌ها و رفتار امام براي بسياري از انسان‌ها الگو است كه اين امر مايه افتخار ايران و اسلام است.

وي افزود: مسلماَ وجود امام راحل در اين قطعه از تاريخ يك هديه الهي است كه خداوند از طريق ايراني‌ها و مكتب اهل‌بيت به دنيا عرضه كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شخصيت ممتاز امام در عالم سياست و ويژگي‌هاي بارز وي در ابعاد انساني را سرشار از نگاه هوشمندانه ارزيابي كرد و گفت: امام به لحاظ هوش و استعداد بالاي خود در همه علوم انساني در سطح بالا و در فلسفه فيلسوفي بسيار عميق و در عرفان صاحب موقعيت شناختي بسيار بالا بود و عرفان اسلامي و خداشناسي را از قرآن درك كرده بود و شخصيت و ابعاد نظري وي براي شاگردانش بسيار آموزنده بود.

هاشمي رفسنجاني ادامه داد: يكي ديگر از ويژگي‌هاي امام (ره) ارتباط زياد ايشان با مردم بود كه اين ارتباط فقط به عنوان يك تاكتيك سياسي نبود بلكه ايمان وعقيده‌اي در وي وجود داشت كه مردم را صاحب حكومت، كشور و صاحب حق دخالت در سرنوشت خود مي‌دانستند وعميقاَ فكر مي‌كردند كه اسلام تحقق حكومت اسلامي را بدون مردم نمي‌پذيرد.

وي ادامه داد: امام قاطعانه معتقد بودند كه بدون حضور وسيع مردم مبارزه به پيروزي نمي‌رسد و ايشان حضور مردم را راه رهايي بيان مي‌كردند و همواره بر اصل حضور مردم در ميدان تأكيد داشتند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره كرد وگفت:‌ ما در آستانه انتخاباتي هستيم كه درست بر محور نظرات امام و ادامه انقلاب، مسووليت بزرگي داريم.

وي با بيان اينكه چند مرحله عظيم انتخابات به خوبي پشت سر گذاشته شده اظهار داشت: اول اينكه با حضور انسان‌هايي كه صلاحيت آنها در شوراي نگهبان تائيد شده ميدان براي رقابت آماده است.

هاشمي رفسنجاني همچنين با تاكيد بر اينكه من نمي‌خواهم روي فرد خاصي تكيه كنم، اضافه كرد: تاكيد من در اصل مساله يعني انتخابات است.

وي برنامه‌هاي چند روز اخير صدا وسيما را در جريان انتخاباتي آگاهانه موثر ارزيابي كرد وگفت: صدا و سيما بابرنامه‌هاي انتخاباتي خود مردم را در جريان افكار و برنامه‌هاي نامزدها قرار مي‌دهد و بدين‌ترتيب مردم كوركورانه راي نخواهند داد.

هاشمي رفسنجاني موج حضور مردم در صحنه انتخابات و جديت نامزدها را در طرح برنامه‌هايشان كاملاَ محسوس ارزيابي كرد و گفت: تحقيقاَ دشمنان انقلاب چه درداخل كشور و چه در خارج از كشور راضي نيستند كه انتخابات پرشور باشد و به صور مختلف در اين راستا تلاش مي‌كنند.

وي يادآور شد: از آخرين اقدامات ضد انقلاب امنيتي كردن فضاي انتخابات است كه حادثه زاهدان و همچنين بمب‌گذاري در هواپيماي هواز ـ‌ تهران از نمونه‌هاي اين توطئه‌ها است. تلفن‌ها و تحديد‌ها مبني بر بمب‌گذاري در برخي از اماكن نيز از ديگر اقداماتي است كه رسانه‌هاي استكبار جهاني به رخ مردم مامي‌كشند تا مردم را دلسرد كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه برخي از افراد نيز در داخل كشور مايل نيستند كه اين انتخابات پرشور برگزار شود، اظهار داشت: بحمدالله همه مسوولان، مقام معظم رهبري، دولت، مجلس، علما ومراجع همگي نظرشان بر اين است كه مردم بايد در انتخابات حضور يابند.

وي همچنين عدم شركت در اين انتخابات را به مثابه گناه كبيره از سوي يكي از مراجع عنوان شده است را از حرف‌هاي مهم ديگر دانست كه در گذشته سابقه نداشت.

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد:‌ موضوع ديگري كه از سوي ضد انقلاب براي دلسرد كردن مردم مطرح مي‌شود اين است حال كه مردم آراي خود را به صندوق مي‌ريزند معلوم نيست نام چه كسي از صندوق بيرون خواهد آمد وچه تضميني در اين خصوص وجود دارد.

وي با تاكيد بر اينكه اين حرف‌ها حرف‌هاي ضد انقلاب است يادآور شد:خبري از داخل شوراي نگهبان به ما رسيده كه اين شورا اين بار مصمم است كه آراي مردم را با جديت و دقت حفظ كند و بر سر اين موضوع نيز ايستاده است.‌

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به درخواست وزارت كشور از شوراي نگهبان براي افزايش تعداد صندوق‌هاي سيار اظهار داشت: شوراي نگهبان حاضر به تصويب اين خواسته وزارت كشور نشد. چرا كه افزايش صندوق‌ها مي‌تواند نگراني‌هايي ايجاد كند.

وي خاطر نشان كرد: از طرف ديگر نيز همه كانديداها حق دارند كه بر سر هر صندوق نماينده‌اي براي پيگيري تمام مراحل اخذ و شمارش آرا داشته باشند،اين اقدامي قانوني است كه كسي هم مانع آن نمي شود.

هاشمي رفسنجاني ادامه داد: مجمع تشخيص مصلحت نظام نيزبر اساس وظيفه نظارتي كه از سوي رهبر انقلاب به آن واگذار شده كاملاً در جريان است ، كليات كار را پي‌گيري مي‌كند هرجا كه ببيند ممكن است رخنه‌اي براي آسيب به آراي مردم رخ دهد حاضر خواهد بود.

وي با تاكيد براينكه مردم نبايد تحت تأثير وسوسه‌هاي ضدانقلاب قرار بگيرند افزود: مسلما با پيش بيني هايي صورت گرفته آنچه كه مردم در صندوق ميريزند از آن بيرون خواهد آمد و خواسته مردم در روز 23 خرداد اعلام خواهد شد
.

هاشمي رفسنجاني خاطر نشان كرد: آنچه كه امروز مي‌بينيم آن‌گونه است كه امام مي‌خواستند و اكنون در محضر روح ملكوتي امام بشارت مي‌دهيم كه راه ايشان با قوت ادامه دارد و اعتبار، عظمت و اقتدار كشور ما فقط و فقط از ناحيه احترام به مردم و تسليم شدن در برابر خواسته مردم قابل تحقق است .

وي در پايان تاكيد كرد: اميدواريم در سايه اين انتخابات و در سايه آراي هوشمند ملت نيرومندتر از گذشته در خدمت به اسلام و مسلمين باشيم.

 


از مناظره احساس شرم می‌کنم، متاسفم...


حجت الاسلام والمسلمین محمد مقدم گفت: آقای موسوی شخصی متین، منطقی و مستدل بودند اما رییس جمهور یک ملت، با آبرو و حیثیت افراد به راحتی بازی کرد و من تنها متاسفم.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز درباره مناظره امشب موسوی - احمدی نژاد افزود: از این مناظره، احساس شرم می کنم و با تمام وجود متاسفم، بدنم دارد می لرزد...

 

بیانیه دفتر هاشمی درباره پروژه ناشیانه هنگ رسانه‌ای دولت

پروژه تخریبی جدید رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد علیه میرحسین موسوی که با تحریف آشکار سخنرانی‌های اکبر هاشمی رفسنجانی در دهه 70 کلید خورده بود؛ با واکنش صریح رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ ماجرا از آن جا آغاز شد که سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های حامی دولت که این روزها با خیزش عمومی «نه به احمدی‌نژاد» مواجه شده‌ و به همین دلیل بر تندی و شدت حملات، دروغ‌ها، دشنام‌ها و تخریب‌های خود افزوده‌اند، پروژه جدیدی را با عنوان «انتقادات هاشمی رفسنجانی از دولت میرحسین موسوی» کلید زدند. این پروژه (که توسط دفتر هاشمی، یک پروژه ناشیانه، عجولانه، غیر اخلاقی و دروغین نامیده شده) با تحریف سخنرانی‌های هاشمی در دهه 70 درصدد القای این نکته بود که دولت میرحسین موسوی عملکرد غیرقابل دفاعی داشته و مورد انتقاد هاشمی بوده است.

در این میان؛ دفتر هاشمی رفسنجانی عصر امروز چهارشنبه با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی مفصل، توضیحات جامعی را درباره این پروژه ناشیانه ارایه کرد تا یک بار دیگر؛ میزان صداقت و اخلاق‌گرایی رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد مشخص شود. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی
اخيراً چند خبرگزاري رسمي و چندين سايت اينترنتي در راستاي به روز كردن اطلاعات و اخبار!! با بازگشتي ‌٢٠ ساله به تاريخ، ‌٤٠ جمله از خطبه‌هاي نماز جمعه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در سالهاي ‌١٣٦٧ تا ‌١٣٧٠ را روي خروجي اخبار! خويش قرار دادند و در فرداي آن روز سه روزنامه «ايران»، «هم وطن»، و «رسالت» در حركتي هماهنگ با آب و تاب فراوان آن خطبه‌ها را بهانه‌اي براي انتقاد از عملكرد دولت مهندس موسوي قرار دادند.

اگرچه تلاش رسانه‌اي براي كم كردن فشار انتقادات از عملكرد ‌٤ ساله يكي از نامزدها در آستانه انتخابات امري موجه مي‌باشد، اما روشي كه اين رسانه‌ها حداقل در اين مقوله اتخاذ كرده‌اند، نه تنها غير موجه و غير اخلاقي مي‌باشد بلكه نوعي تحريف تاريخ و به طريق اولي، نوعي توهين آشكار به سابقه ذهني جامعه و حتي فهم كنوني مردم مي‌باشد.

با توجه به ‌٤٠ بندي كه برخي خبرگزاري‌ها و سايت‌ها و به تبع آن سه روزنامه انتشار داده‌اند و روزنامه رسالت از آن سريال درست كرد، موارد ذيل قابل مداقه مي‌باشد:

الف ـ به نظر مي‌رسد تحقيق يا مقاله‌اي كه در قالب خبر منتشر شده، يك پروژه سفارشي بوده و به همين خاطر بسيار ناشيانه عمل شده است. چرا كه تقريبا تمام ‌٤٠ موردي كه به عنوان انتقاد از عملكرد دولت مهندس موسوي انتخاب شده در واقع تاييد و به نوعي تاكيد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به عنوان يكي از مسوولين وقت بر دورانديشي دولتي بود كه كشور را در طول ‌٨ سال دفاع مقدس اداره مي‌كرده است.

شتاب محققان در انجام اين پروژه تحقيقاتي!! آنقدر بالا بود كه مواردي را كه به عنوان نكات انتقادي ذكر كرده‌اند، براي هر عقل سليمي با كمترين دانش سياسي بي‌اساس جلوه مي‌كند. معلوم نيست كجاي جملات هاشمي رفسنجاني انتقاد از عملكرد دولت ميرحسين موسوي است كه اين رسانه‌ها با اين رويكرد نسبت به انتشار آن اقدام كرده‌اند؟!! به جملات زير كه سخنان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در همان موضوع ‌٤٠ مورد است، توجه شود:

‌١ ـ چند مساله عمده داريم كه من در اينجا به آنها اشاره خواهم كرد. يكي مساله سوء اخلاق بخشي از انسان‌هاست. بدحجابها و آن افرادي كه اخلاق اسلامي را مراعات نمي‌كنند و يكي هم همين مساله سياسي است كه از بيرون دائما براي كشور مساله مي‌سازند. اگر فساد اخلاقي موجود باشد، جامعه ما آن جامعه ايده آل اسلامي نمي‌تواند باشد. (‌68/2/2)

‌٢ ـ مشكلاتي كه ما در باب ماليات داشتيم و يا در خيلي از ابواب ديگر مانند تعزيرات كه يك مشكل جدي در مسير قانونگذاري و اداره كشور بود كه امام به راحتي حل كردند. (‌68/3/20 )

‌٣ ـ ما قبلا برنامه نداشتيم الان برنامه پنج ساله‌اي دارد آماده مي‌شود كه داشتن برنامه خودش تكليف خيلي چيزها را روشن مي‌كند. آينده روشن مي‌شود. خطوط مشخص است (‌68/5/14)

‌٤ ـ مشكل ديگر ادامه محاصره است. علي‌رغم اظهاراتي كه مي‌شد ما از محاصره بيرون نيامده بوديم و هنوز هم بيرون نيامديم و در محاصره هستيم (‌70/5/19)

‌٥ ـ در حال حاضر دو ميليون افغاني در ايران هستند و كار نيز مي‌كنند و بعضي از كارفرماها از بين يك كارگر ايراني و يك كارگر افغاني، كارگر افغاني را انتخاب مي‌كنند (68/8/27)

‌٦ ـ مشكل ديگري كه ما گرفتار آن بوديم و هنوز هم حل نشده و در بعضي از جاها مشكل خاصي داريم فرسودگي كارخانجات ماست( ‌70/5/19)

‌٧ ـ بحث اين است كه شرافت و كرامت كار بايد در جامعه ما جا بيفتد. اگر اين طور شد كارهاي انگلي و خيالي و كاذب در كشور ما از بين مي‌رود. اقتصاد كشور ما مريض است (‌68/8/27)

‌٨ ـ من به عنوان رييس‌جمهور منتخب شما و مسوول اجرايي كشور مي‌گويم سياست دولت شما بر اين است كه امكانات كشور زمين، آب، معدن، صنعت و هر چه امكاني در اين كشور هست را در اختيار مردم بگذارد. براي اينكه مردم موجودي و امكانات و سرمايه‌شان را صرف آبادي كشور كنند (‌68/10/23)

‌٩ ـ بعد از انقلاب در آن دو سال اول نتوانستيم توليد را سامان بدهيم. مديريت ها به هم خورد. خيلي از مديران فرار كردند يا كارخانه‌ها مصادره شد. سرمايه‌ها را بردند (‌70/5/19)

‌١٠ ـ مشكل ديگر وابستگي شديد مردم به سوبسيد و هزينه دولت بود. عمده زندگي مردم اعم از نان، قند، چاي، گوشت، شكر و روغن نباتي وابسته به كمك دولت شده بود. هنوز براي حل آن مشكل داريم و آسان نيست كه يك دفعه حمايت دولت را برداريم. بنا هم نداريم تا اين كار را انجام دهيم (‌70/5/19)

ده جمله فوق به عنوان نمونه از آن ‌٤٠ جمله انتخاب شده تا خوانندگان خود مقايسه نمايند كه آيا اين جملات كمترين نقدي را متوجه دولت مهندس موسوي مي‌نمايد يا نه.

ب ـ معلوم نيست كه اين تحقيق!! فردي بوده يا جمعي اما آنچه كه معلوم است اينكه محقق يا محققين تدوين اين مقاله با تاريخ انقلاب اسلامي بيگانه بوده‌اند. چون در لابلاي همين جملات، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به كرات از جنگ سخن گفتند. جنگي كه اساس تاريخ انقلاب در دوره مورد مطالعه مي‌باشد. جالب اينجاست كه در انتخاب جملات به اصطلاح انتقادي، شرايط جنگي را نيز لحاظ نكرده‌اند. به موارد ذيل توجه فرماييد:

‌١ ـ نقدينگي بسيار زيادي الان در دست مردم است. اين مقدار پول كه ما در دست مردم داريم اين خودش يك خطر جدي است براي اقتصاد كشور، علتش هم اين است كه اين پولها در دوران جنگ خرج توليد نمي‌شد يا در جنگ مصرف مي‌شد كه برمي‌گشته دوباره در بازار و در دست مردم و يا مي‌رفتيم كالاي خارجي مي‌خريديم (‌68/7/8)

‌٢ ـ دولت در گذشته به خاطر جنگ براي اينكه جلوي فقر عمومي را بگيرد، يك مشكل را اجباراً بكار برده كه ما هم هنوز به كار مي‌بريم و آن سوبسيد است (‌69/6/3)

‌٣ ـ ما در اين هفت هشت سال اقدامي در جهت خريد كاميون به عمل نياورديم و يا كم خريديم... راه‌ها را مرمت ننموديم... بندرها را نساختيم... نيروگاه نساختيم... سد نساختيم... پالايشگاه نساختيم... همه اين مسايل در ارتباط با جنگ مي‌باشد ( ‌70/3/4)

‌٤ ـ انبارها در زمان جنگ تقريبا خالي شده بود و بايد اين انبارها شارژ شود (‌70/3/4)

‌٥ ـ درساختار اقتصادي كه حالا مي‌خواهيم از اقتصاد متمركز عبور كنيم و به طرف اقتصاد متمايل زمان صلح برويم، يك مشكلات بسيار جدي داريم. من جمله قيمت‌هاي بعضي از كالاهاي دولتي است كه حل آن در زمان جنگ خطرناك بود ( ‌70/4/22)

‌٦ ـ در خارج حدود ‌١٢ ميليارد تعهد ارزي داشتيم كه اينها خريدهاي نسيه و گشايش اعتبارات بود و بدهي به بانك مركزي در طول اين مدت كه عراق از بيرون قرض مي‌كرد، مخارج خود را از بانك مركزي مي‌گرفتيم. (‌70/5/19)

‌٧ ـ مساله سوم مسووليتي كه نظام در برابر رزمندگان و خانواده‌هاي آسيب ديده از جنگ داشت. اينها نوعا از طبقات محروم روستاها و مردم مستضعف بودند كه در دوران جنگ حسابي خدمات بسيجي اينها را با مشكلات اقتصادي روبه رو كرده بود . ( ‌70/5/19)

٨ ـ شاخص‌ها در سال ‌١٣٦٧ بدتر شد. چون مردم توقعات بعد از جنگ پيدا كردند. دولت درآمد بعد از جنگ پيدا نكرد و مخارج جنگ هم مانده بود و خيلي از مشكلات مثل دردهاي خاصي كه تا گرم است خودش را نشان نمي‌دهد، در بقيه سال ‌١٣٦٧ خودش را نشان داد. ما بيشترين كسر بودجه را در سالهاي ‌١٣٦٧ پيدا كرديم. در سالهاي قبل كسر بودجه به اين نسبت نبود. نصف بودجه ما در سال ‌١٣٦٧ كسري داشت. ‌٥٠.1 درصد رشد كسري بودجه ما از حدود ‌٤٠٠ ميليارد توماني كه ما خرج كرديم، حدود يكصد ميلياردش را از بانك قرض كرديم. اين نتيجه همان چند ماهي بود كه بعد از جنگ به آن شرايط گرفتار شديم ( ‌70/5/19)

ج ـ در بين اين ‌٤٠ جمله‌اي كه به عنوان دليل نارضايتي هاشمي رفسنجاني از عملكرد دولت مهندس موسوي نقل كرده و انتشار داده‌اند، تنها اين جمله مي‌توانست قابل قبول باشد: «اين شيوه‌اي كه الان دولت دارد زندگي مردم را اداره مي‌كند، بدترين نوع اداره مردم است.» اما نمي‌دانيم مدعيان اصولگرايي و صداقت كه در روزنامه‌هاي خود حداقل يك صفحه ثابت روزانه براي توصيه‌هاي اخلاقي دارند، چگونه حاضر مي‌شوند وجدان خود را زير پا بگذارند تا وجدان عمومي جامعه را مخدوش نمايند. در اين جمله تحريفي بزرگ و حذفي سترگ انجام گرفته كه حكايت آن، داستان ويرگول در عبارت « عفو، لازم نيست اعدام ‌شود» و « عفو لازم نيست، اعدام شود» است. حكايتي كه با يك جابجايي كوچك جان كسي را مي‌گيرد يا نجات مي‌دهد. اصل جمله هاشمي رفسنجاني را ببينيد و درباره آن و نيت حاميان دولت نهم قضاوت كنيد: «اين شيوه‌اي كه دولت دارد زندگي مردم را اداره مي‌كند و در حال جنگ اتفاق افتاده ، بدترين نوع اداره جامعه هست»

د ـ قريب به اتفاق جملاتي كه در اين تحقيق از خطبه‌هاي نماز جمعه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، استخراج شده، مربوط به خطبه‌هاي مورخ 7/7/68 مي‌باشد. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم آن تاريخ با بيان اين جمله كه «اولين چيزي كه براي من در بحث خطبه دوم اهميت دارد، يك گزارش از وضع كشور به مردم بزرگوار است كه من هنوز بعد از مسووليت رياست جمهوري‌ام اين گزارش را نداده‌ام» به تبيين اوضاع كشور پرداخت كه با توجه به گنجايش اين مقال و براي روشن شدن روش رسانه‌هاي حامي دولت در تحريف اسناد تاريخي به گوشه‌هايي از آن اشاره مي‌شود:

« بيشتر بحث من در ميدان اقتصادي و مسائل زندگي است. يك مقدار كمي از آن سياسي و يا چيزهاي ديگر است كه البته آنها هم باز به همين برمي‌گردد. ما در اين فاصله، عمده وقت دسته جمعي‌مان را در هيات دولت درباره برنامه به كار گرفتيم كه برنامه پنج ساله‌مان را متناسب با شرايطي كه در پيش داريم، تنظيم كنيم كه به زودي آنچه به آن مي‌رسيم، به مجلس خواهيم داد. البته برنامه قبلا به مجلس داده شده، شور اول آن هم تصويب شده، اما قرار ما در مجلس اين بود كه شور دوم را با توجه به شرايط جديد بعد از جنگ آماده بكند. يعني ارقام، جدول‌ها، مخارج و منابع درآمد و طرح‌ها را با توجه به شرايط جديد بياوريم.
دولت قبل از ما اين كار را كرده و پيش از آنكه در دولت تصويب شود، عمر دولت گذشته تمام شد و دولت جديد دارد آنچه را كه دولت قبلي تهيه كرده بررسي مي‌كند. ارقام و جداول و باصطلاح بخش كمي را به مجلس بدهد كه ـ ان شاء الله ـ در يكي دو هفته آينده اين تمام مي‌شود.
از لحاظ سياسي، جمهوري اسلامي با پشت سر گذاشتن دوران بسيار مشكل شرايط بعد از انقلاب، محاصره‌هاي سخت امپرياليست‌ها و جنگ نابرابري كه نيروهاي اهريمني عليه ما تحميل كردند و تا آخر جنگ هم پشت سر دشمن رو در روي ما ايستادند و او را تحريك كردند و شورش‌ها و همه اينهايي كه درست كردند، توانست موقعيت سياسي خودش را در دنيا تثبيت كند، يعني از لحاظ سياسي تقريبا احساس ما در دنيا اين است كه دشمنان ما از آن مسيري كه مي‌رفتند، نتيجه نگرفتند و مايل نيستند كه شرايط گذشته تجديد شود. يعني ديدند هر چه فشار بياورند، به تحكيم موقعيت و استحكام انقلاب در اين جامعه و بيرون از آن مي‌انجامد ... مساله جنگ هم آن جوري كه ما ارزيابي مي‌كنيم دشمن ما و طرف مستقيم ما كه عراق است ديگر توان برگشت به جنگ را ندارد ... ما اهل تجديد جنگ نيستيم و عراق هم توان اين كار را ندارد. ما احتمال برگشت به جنگ را كاملا ضعيف مي‌دانيم، ولي اين ضعف را به اين دليل مي‌دانيم كه ما نيرومنديم. يعني اگر فرض اين باشد كه دشمنان ما احساس كنند ما در درون ضعيفيم... باز احتمال تجديد جنگ هست و لذا ما ضمن اينكه در جنگ نيستيم و احتمال تجديد جنگ را هم كم مي‌دهيم،‌ آثاري از جنگ را داريم. يعني يك مقداري از امكانات كشور را كه مي‌توانيم ببريم صرف كارهاي عمراني و اقتصادي و رفاهي مردم كنيم، حتما بايد صرف تقويت نيروهاي نظامي‌مان كنيم كه با تقويت آنها ما اطمينان پيدا كنيم كه جنگ نداريم و اين كار را داريم مي‌كنيم و نه جنگ و نه صلح هست. بخشي از امكاناتمان را داريم صرف تقويت بنيه نظامي مي‌كنيم كه عمدتا در ساخت اسلحه و تحقيقات نظامي است كه اين مجموعه چيزهايي است كه از عوارض جنگ است.
همان طور كه عرض كردم اين برنامه پنج ساله چند سال پيش به مجلس داده شده و مال دوره قبل است اما به خاطر جنگ نمي‌توانيم برنامه پنج ساله بريزيم. معناي برنامه پنج ساله اين است كه از حالا ما پنج سال ديگر را ببينيم و بگوييم مثلا در سال پنجم ما چه مقدار ارز، چه مقدار ريال، چه مقدار نيرو و امكانات مي‌خواهيم صرف اين پروژه‌ها بكنيم. كسي كه در جنگ است نمي‌تواند چنين تصميماتي براي پنج سال ديگر بگيرد و اصلا معلوم نيست كه چه اتفاقي خواهد افتاد. لذا اينكه الان برنامه را جدي گرفته‌ايم و داريم تنظيم مي‌كنيم، خودش نشان اطمينان به وضع آينده است.
اما در شرايط كشور همان طوري كه خودتان بهتر از ديگران هم مي‌دانيد، ما در داخل كشور مشكل سياسي نداريم. يعني ملت‌ ما يكپارچه در پشت سر رهبري و دولت و مجلس و دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي انقلابي همه يك جهت و در خدمت انقلاب هستند...

و ـ اگر محققان پروژه عجله نداشتند و آنگونه كه خودشان مي‌خواستند، خطبه‌هاي نماز جمعه آيت الله هاشمي رفسنجاني را بهانه‌اي براي انتقاد از عملكرد سابق يكي از نامزدها قرار دهند، ‌مي‌توانستند با مراجعه به خطبه 16/11/71 كه به مناسبت پانزدهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايراد كرده بودند موارد بسياري را پيدا كنند. البته هيچ يك از مواردي كه آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين خطبه نيز گفته‌اند، انتقاد از دولت نيست، بلكه تبيين و شرح صادقانه مسايل با مردم است. خوب است در اين قسمت به گوشه‌هايي از آن خطبه اشاره شود:

« ما در شرايطي كشور را از نظام ستم‌شاهي تحويل گرفتيم كه اشكالات بسيار جدي داشت ... اداره همان { كشور} بدون مشكلاتي كه بعدا اضافه شد كار آساني نبود. علاوه بر همه اين محروميت‌هاي گذشته، مشكلاتي نيز به واسطه وقوع انقلاب، جنگ و محاصره اقتصادي بر بار مشكلات و گرفتاري‌هاي گذشته افزوده شد كه هر يك از سه عامل فوق براي به زانو درآوردن يك انقلاب كفايت مي‌كرد. به ياد داريم كه وقتي دشمن با تحميل جنگ از شكست نظام و انقلاب مايوس شد و ما قدم به قدم با عقب راندن عراقي‌ها از جبهه‌هاي جنگ، موفقيت‌هايي را كسب نموديم، دشمن كوبيدن و درهم شكستن مراكز و صنايع اقتصادي و صنعتي كشور را هدف قرار داده بود. به عنوان مثال دشمن آمد در كناره سواحل درياي خزر نيروگاه نكاء را بمباران كرد و يا در كنگان پالايشگاه گازي كه در مراحل مياني كار قرار داشت را بمباران نمود. يا اينكه در اصفهان تاسيسات پتروشيمي و يا پالايشگاه را بمباران كرد. و عملا جنگ را به يك جنگ نابرابر اقتصادي مبدل ساخت و اين توطئه را با اين هدف اجرا كرد كه امكانات نميه‌كاره‌اي را كه از گذشته در اختيار ما قرار داشت هم نابود كند. اين شرايط باعث شد كه ما در جنگ مقدار زيادي از همان موقعيت نامطلوب به جاي مانده از رژيم منحوس پهلوي را هم از دست بدهيم. وقتي كه جنگ پايان يافت، متوجه شديم كه كشور را با تحميل اين شرايط به مرحله عقب مانده‌اي كشاندند. عقب افتادگي‌هاي قبلي كه خود از يك وابستگي جدي برخوردار بود، خرابي‌هاي ناشي از جنگ نيز بدان افزوده شد. اگر توانايي‌ها در زمينه انرژي و نيروگاه را ارزيابي مي‌كنيم، ‌متوجه اين نارسايي مي‌شويم، كه نيروگاه در اختيار نداريم، آن موقع با اينكه صنايع ما نيمه كاره بود و كار نمي‌كرد باز هم مجبور بوديم كه ساعت‌ها خاموشي داشته باشيم. حمل و نقل كشور هم وضعي شبيه به ديگر موارد داشت يعني كاميون و اتوبوس چه در درون شهري و بين شهري در اختيار نداشتيم و همچنين لوكوموتيو و واگن و راه‌آهن به اندازه كافي در دسترس نبود. چون همه اينها در طول جنگ آسيب ديده بود و آنچه هم كه باقي مانده بود در شرف نابودي بود. معادن را كه مورد رسيدگي قرار مي‌داديم، مشاهده مي‌كرديم كه از كار افتاده و كارگران معادن در بيكاري به سر مي‌برند. چون اين معادن فعاليتشان يا از زمان شاه شروع نشده بود و يا اينكه اگر آغاز به كار كرده بود در زمان جنگ آسيب ديده بودند و در زمينه نيازمندي‌هايمان به مواد اوليه هم عمدتا اين نيازها از طريق واردات تامين مي‌گشت. كارخانه مس را كه در داخل كشور موجود بود چون در طول جنگ آسيب ديده بود و مورد بازسازي قرار نگرفته بود نهايتا مفتول مس را مي‌بايست از خارج وارد مي‌كرديم... من قبلا هم يكي دو بار موارد اساسي مشكلات را در نماز جمعه برشمردم كه حدود بيست و چند مورد مشكلات مادر بود كه علاوه بر اينها حوادثي از قبيل زلزله و حوادث طبيعي به آنها اضافه شد. در كنار همه اين مشكلات بازسازي مربوط به منابعي كه در طول جنگ دچار آسيب‌ديدگي شده بود كه اين پروژه‌ها هزينه‌هاي سنگيني در بر داشته است. ما هزار ميليارد دلار خسارات ناشي از جنگ را در كشور داشتيم. اخيرا كه از طرف سازمان ملل آمده‌اند و اين خسارات را ارزيابي كردند و آنچه را كه خودشان به قيمت دلار ارزيابي كردند پرداخت مبلغ صد ميليارد دلار را به ما پذيرفتند. چنانچه ما اكنون با ده و پانزده شهر و هزار روستاي به كلي ويران شده و نيز راه‌هاي به كلي ويران شده و هزاران پل شكسته و نخلستان‌ها و مزارع، كارگاه‌ها و كارخانه‌هايي كه در غرب كشور به كلي از بين رفته بود مواجه هستيم...

هـ ـ در كنار همه اين جملاتي كه برخي رسانه‌ها به عنوان انتقاد از عملكرد دولت مهندس موسوي از سوي آيت الله هاشمي رفسنجاني مطرح كردند و ثابت شد كه به هيچ وجه انتقاد نيست، جملات بسيار صريح و روشني از آيت الله هاشمي رفسنجاني در حمايت از شخص مهندس موسوي و دولت ايشان وجود دارد كه يادآوري آن جملات خالي از لطف نيست.

‌١ ـ عملكرد كل نظام و دولت را در اين دوره گذشته بايد جزو كارهاي موفق تاريخ كشورداري در دنيا به حساب آوريم. قدري ظالمانه است اگر ما با توجه به شرايطي كه در آن زندگي مي‌كنيم برخورد غير منصفانه كنيم و مجريانمان و كساني را كه براي انقلاب زحمت مي‌كشند به ندانم كاري يا ضعف يا چيزهايي از اين قبيل متهم كنيم. به نظر من اين دولت و مجريان ما و مجلس و ساير ارگان‌ها، سپاه ، ارتش، كميته و ديگران، بهترين حد ممكن را در عمل پيش رفتند و اين منصفانه نيست كه بياييم به خاطر كمبودهايي كه طبيعي است و هيچ كس نمي‌تواند در اين شرايط آنها را رفع كند، خودمان را زير سوال ببريم...

نزديك به يك سوم از امكانات مادي ما خرج جنگ مي‌شود، غير از بودجه رسمي كه چهل ميلياردي يك جا ما به جنگ داده‌ايم و معمولا ده ميليارد هم اضافه مي‌شود و در آخر سال كم مي‌آيد، يك مبلغ عظيمي به بنياد شهيد مي‌دهيم ، يك مبلغ عظيمي به بنياد امور جنگ زدگان و مهاجران جنگي مي‌دهيم، يك مبلغ عظيمي مخارج ديگري (مثلا بيمارستان‌ها و مسافرت‌ها و امثال اينهايي كه مربوط به جنگ است) مي‌كنيم كه اينها در بودجه جنگ نيست و مبلغ زيادي از امكانات وزارتخانه‌ها را همين طوري بدون محاسبه به جنگ مي‌دهند. ماشين، لودر، بلدوزر، نيرو و كارگر مي‌فرستند حقوقش را هم مي‌دهند و اين همه نيروهاي دولتي كه از كارخانه‌ها به ميدان مي‌روند و حقوق آنها هم بايد پرداخت شود اينها همه مربوط به جنگ است. از آن طرف اين پنج استاني كه گرفتار جنگ است، اين اراضي كه ما كار را در آنجا ممنوع كرده‌ايم اينها كشاورزي و معادنشان مختل است ، كارخانه‌هايشان مختل است و هيچ خبري نيست، پنج استان نيمه جان است. اين شرايط وضع بودجه و امكانات مالي ماست آن وقت از اين طرف شما خدمات دولت را در نظر بگيريد.
شما وقتي كه مي‌بينيد، در همين چند سال با همين شرايط ما گاز را اينگونه به مردم مي‌رسانيم اينها در اين مدت بين سيصد تا چهارصد هزار انشعاب گاز به مردم داده‌اند. گازرساني يك كار بسيار بسيار زيربنايي است كه دولت الان بودجه عظيمي خرج آن مي‌كند و شما مي‌بينيد و تهراني‌ها مي‌بينند كه چقدر اين خيابان‌ها را كنده‌اند و دارند به خانه‌ها گاز مي‌رسانند.
در روستاها در مسير لوله‌ها، از مشهد كه به طرف نكا مي‌آييم در اين مسير چقدر گاز داده‌اند؟ نزديك به ‌٥٠ يا ‌٦٠ شهر را الان گاز رسانيده‌اند، به روستاهاي فراواني گاز رسانده‌اند و آنچنان روي گازرساني عمل مي‌شود كه تمام گازهايي كه در گذشته فروخته مي‌شده و تقريبا مفت به شوروي‌ها مي‌دادند، امروز در مملكت مصرف مي‌شود و كم هم داريم. يعني الان ما بخواهيم گاز زيادي بدهيم بايد گاز را از منابع گازمان برداريم و اين از افتخارات دولت ( دولت موسوي ) است كه انجام مي‌دهد.
برق و آبي كه به روستاها مي‌دهند، چون اينها معمولا در سال بين هزار تا هزار و پانصد روستا را برق مي‌دهند، يعني اينها هر روز كه صبح آفتاب طلوع مي‌كند و عصر غروب مي‌كند، در پنج روستا برق مي‌كشند. اين چيز عظيمي است . خانواده‌هايي كه تمام عمرشان در تاريكي شب زندگي كرده‌اند و بوي اينگونه امكانات جديد را نشنيده‌ بودند حالا مي‌بينند كه برق بالاي سرشان مي‌آيد.
در كشاورزي مي‌بينيد كه گندم امسال نزديك يك برابر و نيم سال قبل از مردم خريده‌اند. اين نشان از اين است كه كشاورزي بوده، نشان اين است كه پول بوده، نشان اين است كه كار كرده‌ان،د نشان اين است كه دولت حضور دارد. همه اينها را در حالي انجام داده‌اند كه در حال جنگيم، البته اگر جنگ نبود توقعات ما از اينها خيلي بود. چقدر به روستاها الان پست برده‌اند، تلفن برده‌اند، تلگراف هست. شما مي‌بيند در هفته كم اتفاق مي‌افتد كه يك جايي را افتتاح نكنند. تلفن جديد بردند، ارتباط بين شهري برقرار كردند، ارتباط با خارج برقرار كردند. اينها همين جوري مي‌شود اين پست‌خانه‌ها و تلفن‌خانه و تلگراف‌خانه‌ها از كارشناسان خارجي پر بوده در هر دستگاهي يك خارجي دزد نشسته بود ( ‌64/6/1)

‌٢ ـ سال قبل در آمارشان گفتند ‌٢٤ درصد صنعت ما رشد داشته اينها دروغ نيست تبليغ نيست، بلكه واقعيت است. صنعت رشد داشته، حالا يك كارخانه ممكن است يك جا كار نكرده باشد، اين طور حرف ناصحيح نزنند، اين ظلم به انقلاب مي‌شود، ما به افراد كار نداريم، اين جامعه جامعه ماست، اين كارگران، كارگران ما هستند، اين مهندسين، مهندسين ما هستند،‌ اين خدمتگزاران كشور هستند و ما هم افتخارمان اين است كه اين مردم ما را انتخاب كرده‌اند كه برايشان خدمت كنيم. مدعي هم نيستيم كه ما از آسمان آمده‌ايم و بهتر از ما وجود ندارد، چرا ممكن است كساني ناشناخته باشند و خيلي هم از ما صالح‌تر باشند. اما شرايط را در نظر بگيرند و بعد حرف بزنند! با همين توسعه نيروگاه‌ها ما برقمان در همين هفت سال تقريبا چهل درصد اضافه توليد دارد. اگر باز خاموشي داريد، علتش اين است كه مقدار زيادي برق به كارخانه‌ها و روستاها و جاهاي ديگر مي‌دهند و مصارف خانوادگي هم اضافه شده است. اين همه مصرف برق بالا رفته و اين شرايط مصرف را هم اضافه مي‌كند، دولت در اين مدت چهل درصد نيروگاه‌ها را تقويت كرده و باز برنامه‌ريزي مي‌كنند و آن هم در حال جنگ، اداره كردن جنگ از اين حرفها بالاتر است. من الان آن قدر فرصت نمي‌بينم كه وارد جزئيات شوم، در مجموع بايد گفت كه الحمدلله در شرايط جنگ به گونه‌اي رفتار مي‌شود كه دشمنان ما كه به تهران مي‌آيند، مي‌گويند: اينجا مثل اينكه جنگ نيست (‌64/6/1)

‌٣ ـ يكي از كارهاي مهم ما ( همه‌مان از وظايف قطعي‌مان كه امام بارها روي آن تاكيد كردند ) حمايت بي‌دريغ از دولتمان است؛ دولتي كه مورد تاييد امام و مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري و اكثريت قاطع اين مردم است و دولتي كه تحقيقا مشكل‌ترين دوران اداره كشور را دارد مي‌گذارند. شما حتما مي‌توانيد زود اين مساله را تاييد و تصديق كنيد كه كار دولت در اين مقطع بسيار دشوار است و فقط با همراهي مردم مي‌تواند موفق‌تر باشد. دولتي كه بودجه‌اش ( اگر قيمت نفت هم سقوط نكرده بود همان وضع طبيعي گذشته را داشتيم) به خاطر اينكه بيش از يك سوم بودجه با متعلقاتي كه دارد خرج جنگ مي‌شود، شما در خانواده‌اي در نظر بگيريد، خانواده‌اي كه مثلا ‌٦ هزار تومان در ماه حقوق دارد، اگر دو هزار تومان آن را در سال از او بگيرند، شما ببينيد چه بر سر آن خانواده مي‌آيد. ناچار است از لباس بچه خودش، از غذا، از كيفيت، ‌منزل، مسافرت و تفريح و غيره بزند تا اينكه خودش را اداره كند. اين مقايسه را خلي آسان مي‌توانيد بكنيد. دولت وضعش از خانواده هم مشكل‌تر است. چون دولت آن مسووليت‌هايي را بر عهده دارد كه ضرورت دارد. در خانواده هميشه چيزهاي قابل حذف كردن وجود دارد چون همه مستحبات خانواده را هم در همان شرايطي كه هست، انسان تنظيم مي‌كند. اما دولت مسوول قسمتهاي ضروري جامعه است و قسمتهاي عادي جامعه بيشتر در دست بخش خصوصي و اينهاست. بنابراين يك دولتي داريم كه در حال جنگ يك سوم بودجه‌اش را به طور غير عادي به جنگ مي‌دهد؛ علاوه بر فشارهايي كه خود جنگ مي‌آورد (‌65/6/7)

‌٤ ـ من مشكلات دولت را عرض مي‌كنم، شما مي‌توانيد بفهميد، همه مي‌توانند بفهمند، روزنامه‌ها، نمايندگان مجلس، مردم عادي، خارجي، داخلي، همه مي‌توانند بفهمند دولتي كه براي اداره كشور كمتر از نصف بودجه جاري و عمراني‌اش در اختيارش هست و بعضي چيزها هم هست كه دولت نمي‌تواند نپردازد ( حقوق اين كارمندان دولت را كه جزء مستضعفان كشور هستند، نمي‌شود پرداخت نكرد. حقوق اين كارگران كارخانه‌ها را به دليل كمبود توليد نمي‌شود پرداخت نكرد) چه وضعي دارد. اينها بايد پرداخت بشود و كارهاي جنگ بايد باشد. كارهاي انتظامي بايد باشد. كارهاي مرزداري بايد باشد. كارهاي بهداري بيمارستانها نمي‌تواند تعطيل شود. يك كارهايي است كه بايد انجام شود، اين دانشگاه‌ها بايد اداره شود. همه اينها هست و بايد اداره شود. طبعا يك مقدار روي قسمتي از نيازهاي مصرفي ما اثر مي‌گذارد. از طرفي اقدامات موثري دولت شروع كرده تا مردم و بخش خصوصي بيشتر وارد صحنه بشوند و كمبودهاي دولت را تا حدودي كه مي‌شود، جبران كنند و ما از اين ناحيه خودمان را به يك حدي از خودكفايي برسانيم كه ان‌شاء‌الله سياست صحيحي كه الان آدم به چشمش مي‌خورد و مي‌بيند كه اجرا مي‌شود ما را از اين مضيقه‌هايي كه خواستند بر ما تحميل كنند، آزاد كند و بتوانيم براي خودمان وسيله رفاه درست بكنيم ـ كه ان شاء الله مي‌كنيم ـ و راه استقلال واقعي را بتوانيم پيدا كنيم. (‌65/6/7)

‌٥ ـ بنده معتقدم در شرايط جنگ و مشكلات و تنگناها و شرايط بسيار سختي كه اداره مملكت در چنين شرايطي از دشوارترين كارهاست كساني كه در سمتهاي اجرايي به اين مردم خدمت مي‌كنند و مخصوصا هيات دولت، رياست جمهوري كساني كه در رده‌هاي اجرايي هستند و در هر جا خدمات فراواني كردند. البته مشكلات ناشي از جنگ ممكن است تصوراتي در ذهن ديگران بگذارد كه به پاي مسوولان اجرايي بنويسند، كه شايد عادلانه نباشد. اگر مي‌شد و صلاح بود مشكلاتي كه در اثر كمي بودجه و كم بودن امكانات و دادن امكانات مملكت به جنگ براي اداره مملكت پيش مي‌آيد براي شما بازگو مي‌كرديم، شما همه مثل ما قانع مي‌شديد. اما به همان اطمينان كلي اكتفا مي‌كنيم و تاكيد مي‌كنيم آنهايي كه مصدر كار هستند، يعني هيات دولت تمامشان افراد انتخاب شده و صالح و شناخته شده هستند ( 67/6/11)

‌٦ ـ بايد صميمانه و متواضعانه از زحمات دولت گذشته تشكر كنم كه انصافا در سخت‌ترين شرايط اين مردان زحمت‌كش ما توانستند دستگاه اجرايي را روي پاي خودش نگاهدارند، با اينكه معمولا مشكلات جدي داشتند. بودجه ما معمولا تا نصف آن كسري داشت. براي يك مجري بسيار دشوار است كه اگر يكصد تومان خرج دارد، پنجاه تومان در اختيارش بگذارند يا اين فشاري كه كسري بودجه روي مردم مي‌آورد و تورمي كه ايجاد مي‌كرد كه اين هم به دولت منتقل مي‌شد و با وجود جنگ كه هر لحظه يك بار جديدي به دوش دولت مي‌گذاشت، دولت ( دولت مهندس موسوي ) انصافا زحمت زيادي كشيد ( ‌67/11/14)

ز ـ درباره دورانديشي آيت الله هاشمي رفسنجاني در آن سالها همين بس كه وقتي مسايل مربوط به اوضاع كشور را مطرح مي‌كردند، مي‌دانستند كه احتمالا در آينده گروه يا گروه‌هايي با اهداف بهره‌برداري‌هاي سياسي، مسايلي را مطرح مي‌كنند كه يا برخاسته از حب و بغض‌هاي سياسي و يا ناشي از كج‌فهمي‌ها باشد. به همين خاطر در سال ‌١٣٦٩ توضيحات كوتاهي در خصوص بخشي از مشكلات كشور در زمان جنگ دادند كه دقيقا مي‌تواند پاسخ ادعاهاي اينگونه رسانه‌ها باشد. ايشان در خطبه‌هاي نماز جمعه گفت: «سال گذشته وقتي كه مسووليت اجرايي به دولت موجود واگذار شد، من در يكي از خطبه‌هاي نماز جمعه با زبان ساده بخشي از مشكلات را براي شما شرح دادم كه البته اين شرايط را به خاطر جنگ و شرايط انقلاب داشتيم و كسي مقصر آن نيست، بلكه خيلي هم زحمت كشيده شده بود، ‌در دولت گذشته در بخش اجرايي زحمت كشيدند، ممنون هستيم. اين توضيحات دليل آن نمي‌شود كه آنها بد كار كرده بودند. شرايط آن زمان با اين زمان كاملا تفاوت دارد».(‌2/6/69)

ح ـ اگرچه دفتر (ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام) تا به حال بر اين تصميم بود كه به خاطر شرايط انتخابات در پاسخگويي به برخي از دروغ‌ها سكوت نمايد، ولي احساس مي‌شود سكوت در زمينه‌ هجمه‌هاي تخريبي حاميان يكي از نامزدها با جعل اخبار غيرواقعي منسوب به خانواده آيت الله هاشمي رفسنجاني مانند سفارش خريد ‌٢٠٠ هزار مانتو، حمايت‌هاي مالي از نامزدها و تشكيل جلسات توجيهي براي نامزدها و سخناني كه عليه ديگران است نوعي جفاي اطلاع‌رساني مي‌باشد و با استفاده از فرصت اعلام مي‌شود تاكيد آيت الله هاشمي رفسنجاني زمينه‌سازي جامعه براي حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي و اعتماد‌سازي براي اجراي درست انتخابات در مرحله اخذ راي و شمارش آن مي‌باشد.

 

مناظره کلیدی و سرنوشت‌ساز برگزار شد

حملات کف‌آلود و سخیف احمدی‌نژاد - متانت و صراحت میرحسین


مناظره کلیدی و سرنوشت‌ساز محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی در شامگاه چهارشنبه به عرصه‌ای برای حملات تند و هیجان آلود رئیس دولت نهم به هاشمی و خانواده‌اش، خاتمی، ناطق نوری و نهایتاً همسر میرحسین تبدیل شد. معرکه‌ای که البته به دلیل متانت و وقار میرحسین موسوی و پاسخ‌های صریح، رسواگرانه اما منطقی او به پیروزی غیر قابل انکار آخرین نخست‌وزیر ایران انجامید.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ محمود احمدی‌نژاد همانطور که پیشتر وعده داده بود مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب خود با میرحسین موسوی را به معرکه‌ای غیرقابل تصور برای اتهام‌افکنی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش، سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری و فرزندش، تمام دولت‌های 24 سال گذشته و نهایتاً زهرا رهنورد همسر روشنفکر میرحسین موسوی تبدیل کرد. اتهامات حیرت‌آور احمدی‌نژاد به کل دولت‌های گذشته، ذکر اسامی افراد مختلف (از کرباسچی و قبه و صفایی فراهانی گرفته تا ناطق و هاشمی) و سرانجام ادبیات کف‌آلود و هیجان‌آمیز وی باعث شد که اظهارات رئیس دولت نهم عملاً تا حد دعوایی شخصی و سطح پایین تنزل پیدا کند. هر چند که برخورد اخلاقی، فروتنانه و مظلومانه میرحسین موسوی و انتقادات صریح او که با رعایت کامل اصول اخلاقی مطرح شد؛ تقریباً اکثر مخاطبان این برنامه را به نتیجه‌ای مشترک رساند.

در شرایطی که گفته می‌شود حداقل 40 میلیون شهروند ایرانی شاهد این مناظره بودند؛ احمدی‌نژاد اظهارات خود را با انتقاد از «حجم بی‌سابقه تخریب دولت نهم» آغاز کرد. با این حال بلافاصله خود وارد میدان اتهام‌افکنی و تخریب ‌گرایانه‌ای شد که قطعاً در 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. احمدی‌نژاد با صراحت ادعا کرد که هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی علیه او متحد شده‌اند و هاشمی را «صحنه گردان اصلی» رقابت‌های انتخاباتی خواند. در حقیقت، محور اصلی اظهارات تهاجمی احمدی‌نژاد همان استراتژی‌ای بود که هم‌اکنون توسط ستاد انتخاباتی وی و رسانه‌های حامی‌اش پیگیری می‌شود. یعنی تلاش برای القای این مساله که انتخابات امسال ادامه انتخابات سال 84 است و رقابت اصلی نه میان احمدی‌نژاد و سایر نامزدها که بین احمدی‌نژاد و هاشمی است تا مخالفان و منتقدان هاشمی را به نفع رئیس دولت نهم تحریک کند. احمدی‌نژاد در این مناظره بارها بر این نکته انگشت گذاشت و کوشید هاشمی را در نقطه مقابل خود قرار دهد. وی در این مسیر ادعا کرد که هاشمی رفسنجانی در سال 84 به یکی از پادشاهان عرب پیغام داده که دولت احمدی‌نژاد بیش از 6 ماه دوام نخواهد آورد و حداقل سه بارنیز تاکید کرد که هاشمی صحنه‌گردان انتقادات فعلی از دولت نهم است.

او در طول این مناظره برای اولین بار به صراحت، فرزندان هاشمی رفسنجانی را به رشوه‌گیری و رانت‌خواری متهم کرد و نه تنها هاشمی؛ که علی اکبر ناطق نوری و فرزند پسر او را نیز آشکارا به رانت‌خواری و جمع‌آوری ثروت محکوم نمود. وی مدیران دولت‌های قبلی را به زمین خواری متهم کرد و مدعی شد لیستی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد این مدیران صدها هکتار از زمین‌های عمومی را به تصاحب خود درآورده‌اند. کرباسچی، قبه و صفایی فراهانی از جمله افرادی بودند که به غیر از هاشمی و ناطق و خانواده‌هایشان، توسط رئیس دولت نهم به فساد مالی متهم شدند. حملات شخصی، زشت و سطح پایین احمدی‌نژاد تا آن جا پیش رفت که استفاده از لقب «دکتر» برای محمد خاتمی را به باد انتقاد گرفت و ادعا کرد که او لیسانس فلسفه دارد. در یکی از زشت‌ترین این حملات نیز، رئیس دولت نهم پرونده زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی را روبروی دوربین قرار داد و ادعا کرد که او به صورت غیرقانونی دو مدرک لیسانس گرفته، بدون کنکور مدرک دکترا گرفته و حتی رئیس دانشگاه شده است.

در مقابل این نمایش حیرت‌آور، میرحسین موسوی برخوردی کاملاً اخلاقی و سطح بالا را از خود به یادگار گذاشت. موسوی البته انتقادات صریحی را به دولت احمدی‌نژاد وارد کرد و به صراحت هشدار داد که ادامه رفتارهای شخص احمدی‌نژاد به دیکتاتوری می‌انجامد. وی هشدار داد که سیاست خارجی احمدی‌نژاد و دولتش بر مبنای «تخیلات»، «خرافات»، «ماجرا جویی»، «تحلیل‌های غلط و غیرکارشناسی»، «تصورات عامیانه» و... بوده و خسارات جبران ناپذیری را به کشور، اعتبار و آبروی ایرانیان در جهان، اقتصاد کشور و ... وارد کرده است. موسوی چند بار بر قانون گریزی دولت نهم انگشت گذاشت و تاکید کرد بسیار احساس خطر می‌کند. با این حال، نکته بارز در اظهارات موسوی برخوردهای اخلاقی و سطح بالای او بود. او حتی هنگام اشاره به ماجرای مدرک جعلی علی کردان وزیر کشور دولت نهم یا ثروت بادآورده صادق محصولی وزیر فعلی کشور یا ماجرای اسفندیاررحیم مشایی نیز اسامی آن‌ها را ذکر نکرد.

در اوج حملات شخصی و کف‌آلود احمدی‌نژاد؛ میرحسین موسوی تاکید کرد که یکی از دلایل کاندیداتوری او، احساس خطر از همین رویکردهای دولت نهم، پرونده‌سازی علیه دیگران و برخوردهای زشت بوده است. او به رئیس دولت نهم یادآور شد که طبق قانون اساسی کسی که در هیچ دادگاهی محکوم نشده از همه اتهامات مبراست و اتهامات احمدی‌نژاد به افراد مختلف آن هم با ذکر نام آن‌ها خلاف قانون و دین و اسلام، و یک اقدام مجرمانه است. وی سپس رو به دوربین به مردم وعده داد که برای تغییر در همین روحیه و رفتارها آمده و اگر پیروز شود حتماً این رفتارها و پرونده‌سازی علیه این و آن را تغییر خواهد داد. سپس رو به احمدی‌نژاد کرد و گفت همین حرف‌های شما نشام می‌دهد که هیچ چیز علیه من ندارید و پیدا نکرده‌اید، چرا که اگر چیزی داشتید روحیه شما این بود که حتماً بگوئید. موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین افراط‌گری احمدی‌نژاد در سیاست خارجی را به باد انتقاد گرفت و با یک واسطه از قول ملک عبدالله پادشاه عربستان فاش ساخت که احمدی‌نژاد از شاه عربستان درخواست کرده بوده که وی را دعوت کند. اظهارات احمدی‌نژاد درباره نابودی اسرائیل و انکار هولوکاست، سفرهای وی به نیویورک و ماجرای سخنرانی وی در اجلاس ژنو که منجر به اهانت به رئیس‌جمهور ایران و تحقیر ملی ایرانیان شد نیز از دیگر انتقادات موسوی بود.

احمدی‌نژاد در این مناظره از لحظه لحظه خود برای متهم کردن موسوی و دولت‌های قبلی استفاده کرد و به سیاق چهار سال گذشته، حرف‌هایی را گفت که خود بهتر از هر کس دیگری می‌دانست واقعیت ندارد. با این حال؛ هر کسی که حملات پرخاشگرایانه و هیجان‌آلود احمدی‌نژاد را در مناظره چهارشنبه شب می‌دید و نگاهی به چهره برافروخته او می‌انداخت، مطمئن می‌شد که او به شدت نگران افول جایگاه خود و شکست سنگین در انتخابات است. به رغم آن که حملات احمدی‌نژاد و اتهامات او صدها برابر تندتر از اظهارات میرحسین موسوی و قطعاً در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود؛ اما به نظر نمی‌رسد که توانسته باشد چیزی به آرای رئیس دولت نهم اضافه کند. در مقابل اما؛ متانت و وقار میرحسین و انتقادات صریح او به مخاطب نوعی احساس همدردی و پیوستگی می‌داد. یادمان نرود که اتهامات احمدی‌نژاد به منتقدانش طی چهار سال گذشته هزاران بار از صدا و سیما پخش شده است؛ با این حال انتقاداتی نظیر انتقادات میرحسین از عملکرد دولت نهم برای اولین بار بود که از طریق رسانه ملی به خانه‌های مردم راه می‌یافت.

متن کامل مناظره احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی تا ساعاتی دیگر مخابره خواهد شد.

 

 

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]